Všechny články

PODCAST. Jak funguje škola pro zrakově postižené žáky při zavádění inkluze

Jaké změny vnesla do života zrakově postižených žáků a jejich rodičů inkluze? A co se změnilo na Škole Jaroslava Ježka, která o zrakově postižené pečuje od roku 1807? Ředitelku školy Martinu Helešicovou si do studia pozvala Renata Votavová.

Díky snídaňovým klubům chodí děti do školy včas

Sociální pedagog je mostem mezi učiteli a rodiči, mezi žáky a učiteli nebo mezi rodiči a neziskovými organizacemi. Je to profese vhodná pro všechny, kteří rádi mluví s lidmi, nebojí se neobvyklých situací a chtějí pomáhat nejen slovem. V Základní škole Vojanova v Děčíně tuhle pozici zastává Martina Špačková.

Pomáháme snižovat sociální nerovnosti mezi žáky

Čtyři stovky škol – základních i středních – z celého Česka jsou součástí projektu Podpora rovných příležitostí (PROP). Představuje ho jeho manažer Tomáš Machalík.

Nový vítr z byznysu? Někdo se těšil, někdo pochyboval

Ředitelkou školy je teprve druhý rok, předtím byla manažerkou ve velké firmě. Některé ze získaných pracovních zkušeností tak může Iva Vašíčková zúročit i nyní – na soukromé Střední umělecké škole v Liberci.

PODCAST. Dnes už jsme na děti se speciálními potřebami ve škole připraveni

Díky péči speciálních pedagogů o heterogenní třídy dostávají děti se speciálními vzdělávacími potřebami šanci začít svůj život jinak. I s lehkým mentálním postižením je možné studovat běžnou základní školu. V našem podcastu se tentokrát potkaly Iva Klugová a Dagmar Vilášková.

Umíme pracovat s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami

Fakultní mateřská škola Sluníčko pod střechou sídlí na pražských Lužinách. Jedna čtvrtina dětí, která do ní dochází, mluví jinak než česky. Podle ředitelky Petry Ristić se v průběhu let stala školka stojící uprostřed velkého sídliště místem, které je vstřícné ke všem dětem bez rozdílu.

Zodpovědnost, respekt, bezpečí. Hlavní hodnoty si určili sami učitelé

Základní škola v Benešově nad Ploučnicí patří k těm, které se rozhodly řešit výchovné problémy svých žáků jinak než pouze napomínáním, poznámkami a jinými tresty. Místo toho jim učitelé pečlivě vysvětlují školní pravidla, učí je, jaké chování se po nich vyžaduje, a umí ocenit, když se to žákům daří. Ředitel školy Jakub Zelený věří, že je to efektivnější cesta, a snaží se o tom postupně přesvědčit i celý svůj učitelský sbor.

ZAPOJME VŠECHNY. Tipy ze všech stran

Svět českého vzdělávání je povzbudivě činorodý, živý a kreativní. Existuje celá řada projektů a aktivit, které pomáhají na lokální i celostátní úrovni. Oslovili jsme odborníky a kolegy, kteří se spolu s námi podílejí na kampani Měníme osnovy, aby nám dali tipy na projekty, které přispívají k tomu, aby každý žák mohl ve škole zažít úspěch.

Pětadvacet stejných „robotů“ bych ve třídě nechtěla

Andrea Tláskalová učí na prvním stupni v Základní škole J. V. Sládka Zbiroh a zároveň působí jako výchovná poradkyně a speciální pedagožka. Ráda s dětmi pracuje ve skupinách. A na čerstvém vzduchu.