20. 5. 2025
Česko konečně pracuje na desegregaci
Karel Gargulák
Karel Gargulák působí jako analytik vzdělávací politiky v organizaci PAQ Research, kde se dlouhodobě věnuje řešení nerovností ve školství. V textu představuje aktuální pohled na problematiku segregace a nové systémové i lokální přístupy, které usilují o zlepšení šancí dětí ze znevýhodněného prostředí na kvalitní vzdělávání.

Karel Gargulák, foto: archiv PAQ Research
Pro děti z chudých rodin bývá v Česku složité přejít ze základní na střední školu a úspěšně ji dokončit. V Plzni proto vznikl program, který se věnuje mladým lidem od 13 let se složitým zázemím. Lidé z organizace Tady a Teď a Krajského centra vzdělávání s nimi pracují na jejich dovednostech a motivaci. Program často využívá žactvo ze segregovaných škol — v Plzni mají nejméně jednu. Podobné intervence sledujeme ve více městech. Pro úspěšnou desegregaci nicméně potřebujeme posílit i systémová řešení.
V Česku existuje víc než 130 základních škol, kde Romové tvoří přes třetinu žáků. U téměř 80 z nich jde o většinu. Jde o běžné školy nebo bývalé praktické školy – dnes označované jako školy podle § 16/9.
Mapa spádovosti
Nástroj, který umožňuje rychle zjistit spádovou školu.
Sociální znevýhodnění
Vše o tématu se dozvíte na webu Zapojme všechny.
Různé příčiny segregace
Pozadí segregace se může lišit. Někdy může jít o prostorové vyloučení, kdy chudé romské rodiny žijí v některých částech většího města nebo tvoří významný podíl obyvatel menších obcí. Často ale existují i segregované školy, které jejich zřizovatelé vytvořili záměrně. Na některých místech může jít i o „neorganizovanou“, avšak existující strategii, která se pojí s „úprkem“ majoritních rodičů.
Česko po letech nepřijatelného otálení konečně pracuje na desegregaci. Na reformách pracuje ministerstvo školství, Národní pedagogický institut ČR, Agentura pro sociální začleňování a PAQ Research. Organizace podepsaly memorandum a spustily projekt, který má zlepšit výsledky dětí i jejich šance v životě. Projekt vychází z Akčního plánu k rozsudku D. H. a karty Etnická desegregace schválené ministerstvem školství.
Projekt vybral 10 měst, která mají v některé ze svých škol vyšší zastoupení romského žactva než v ostatních školách. Do výběru vstoupila i kritéria, která zohledňují různorodost situací — od velikosti samospráv přes úroveň prostorového vyloučení po segregaci do speciálního školství. Tomu by mělo odpovídat testování různých přístupů. Stát a zřizovatelé škol by měly získat know-how, pomocí jakých nástrojů zlepšovat šance dětí. Zkušenosti rozšíří existující metodiku na webu Desegregace.cz.
Dvě tváře Ostravy
některých částech městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz žije velký podíl romských rodin v chudobě. Obvod zřizuje dvě pracoviště veřejné školy tzv. „plně romské“ a dále je zde jedna segregovaná neveřejná škola církevního zřizovatele. Výsledky škol ukazují na hluboké problémy, kdy téměř 50 % žactva nedokončí základní vzdělání. Podobné školy najdeme i Brně, Ústí nad Labem, Karviné, Krupce a dalších městech.
Řešení musí být z podstaty komplexní. Zahrnují zvýšení kvality a inkluzivity výuky na všech školách zřizovatele, posílení podpůrných pozic (především těch odborných – speciálních či sociálních pedagogů) či systémové propojení škol a sociálních služeb, které se zaměřují na práci s rodinami. Vše nicméně začíná už před nástupem do školy.
Dobrou praxi právě z Ostravy reprezentují tamní mateřské školy Špálova či Bohumínská. Školky dokážou vyhledávat předškolní děti, získat si důvěru rodičů a překonat jejich návyky z prostředí, se kterým samotní často nemají dobré zkušenosti. Romské asistentky navštěvují rodiny, odkud děti s rodiči pokračují do rodičovského klubu, kde se seznamují s životem v mateřské škole. Program Začít spolu zároveň nabízí dostatečně atraktivní výuku také pro děti z majoritních rodin, školka proto není segregovaná.
Co desegregace vyžaduje?
Zákaz segregace musí být jasně ukotvený v zákonech i v praxi běžného a speciálního školství.
MŠMT a ČŠI potřebují jasné pravomoci k vymáhání desegregace a odborné týmy, které se tomu budou věnovat.
Zřizovatelé škol mají nést odpovědnost za kvalitu a inkluzi ve svých školách – to vyžaduje profesionálnější správu školství na místní úrovni.
Včasný nástup do kvalitní mateřské školy musí být samozřejmostí pro všechny děti, zejména ze znevýhodněného prostředí.
Cílená podpora pro znevýhodněné děti: více odborného personálu ve školách a odstranění ekonomických bariér (např. pomůcky, stravování).
Podpora obcí a krajů, které zavádějí desegregační strategie – formou programů z národních či evropských fondů.
Desegregace jako součást vzdělávací politiky: od přípravy učitelů a ředitelů po školní programy a poradenství.
Lepší data o školách a poradnách: absence, klima, výsledky, doporučená opatření – a jejich systematické vyhodnocování.
Pravidelné reporty pro stát, kraje i obce, které ukážou, jak si školy vedou – včetně známek možné segregace.
Bytová politika musí řešit prostorovou segregaci a bytovou nouzi – bez zajištění důstojného bydlení se školní desegregace nehne z místa.