Heterogenní třída

Každé dítě je jiné, ale každé potřebuje zažít úspěch. Vytěžit potenciál každého žáka je pro učitele velkou výzvou a dvojnásob to platí ve třídách, kde vedle sebe sedí děti se speciálními vzdělávacími potřebami, cizinci, nadaní i „běžné“ děti.

Na tábor! Když škola nekončí vysvědčením

Zatímco většina škol s koncem června zavírá dveře, někde plánují pravý opak. Základní školy v Chomutově se letos v létě rozhodly zorganizovat příměstský tábor, který dětem z tamních sídlišť přinese zážitky mimo školní lavice. Těm, pro které by byl podobný program jinak nedostupný.

Česko konečně pracuje na desegregaci

Karel Gargulák působí jako analytik vzdělávací politiky v organizaci PAQ Research, kde se dlouhodobě věnuje řešení nerovností ve školství. V textu představuje aktuální pohled na problematiku segregace a nové systémové i lokální přístupy, které usilují o zlepšení šancí dětí ze znevýhodněného prostředí na kvalitní vzdělávání.

Nadané děti si samy nepomohou

Ačkoliv by podle propočtů mělo být na základních a středních školách zhruba 150 tisíc nadaných dětí, MŠMT jich eviduje asi 4200. Na vině je nedostatečná identifikace těchto dětí nebo také to, že jsou představy o nadaných žácích zatíženy řadou mýtů.

Jsem most mezi školou a rodinou, říká sociální pedagog

Co všechno obnáší práce sociálního pedagoga ve škole? Jiří Daněk, který už jedenáct let působí na ZŠ Boženy Němcové v Přerově, popisuje každodenní výzvy i význam této profese. Mluví o práci s traumatizovanými dětmi, o řešení konfliktů i podpoře učitelů. A vysvětluje, proč někdy nezbývá než zaklepat na dveře rodin, které s ním nechtějí komunikovat. 

Pusťte si debatu o duševním zdraví dětí

Únorová debata v ostravském centru PANT je zaměřená na téma duševního zdraví, prevenci i wellbeing ve školách.

Na žáky se sociálním znevýhodněním se dlouho zapomínalo. To se teď naštěstí mění

Škol, které podporují žáky se sociálním znevýhodněním, v posledních letech přibývá. Jak ale takové dítě ve třídě vůbec identifikovat? Pomoci má nová metodika, jejímž autorem je Zbyněk Němec z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Právě vychází její druhé vydání, rozšířené o kapitoly pro mateřské a střední školy.

PODCAST. Školní speciální pedagog se umí postarat o každého. I o děti s epilepsií

Ve školách působí čím dál více školních psychologů a speciálních pedagogů, kteří výrazně přispívají k dobrému školnímu klimatu. Martina Brožková, vedoucí oddělení poradenství v NPI, si do podcastu pozvala speciální pedagožku Moniku Novotnou, která sdílí své bohaté zkušenosti a vypráví o tom, jak citlivě, kontinuálně a profesionálně podporovat na základní škole děti s nejrůznějšími znevýhodněními. Včetně těch, které by dříve na základku s ostatními dětmi chodit nemohly.

Talentovaní žáci potřebují podporu ve škole i doma

V rámci třetího ročníku konference Talent City 2024 vystoupí Ota Michálek, tajemník Czech Rocket Society a absolvent University of the West of England. Debata se zaměří na podporu talentovaných žáků a studentů v tuzemských školách. Jak by podle něj měla škola v 21. století podporovat talentované žáky?

PODCAST. Jak funguje škola pro zrakově postižené žáky při zavádění inkluze

Jaké změny vnesla do života zrakově postižených žáků a jejich rodičů inkluze? A co se změnilo na Škole Jaroslava Ježka, která o zrakově postižené pečuje od roku 1807? Ředitelku školy Martinu Helešicovou si do studia pozvala Renata Votavová.