Heterogenní třída
Každé dítě je jiné, ale každé potřebuje zažít úspěch. Vytěžit potenciál každého žáka je pro učitele velkou výzvou a dvojnásob to platí ve třídách, kde vedle sebe sedí děti se speciálními vzdělávacími potřebami, cizinci, nadaní i „běžné“ děti.
Na tábor! Když škola nekončí vysvědčením
Zatímco většina škol s koncem června zavírá dveře, někde plánují pravý opak. Základní školy v Chomutově se letos v létě rozhodly zorganizovat příměstský tábor, který dětem z tamních sídlišť přinese zážitky mimo školní lavice. Těm, pro které by byl podobný program jinak nedostupný.
Stejné lavice, různé starty. Sociální bariéry brání školnímu úspěchu
Existuje mimořádně silná vazba mezi sociálním prostředím, ze kterého žáci a žákyně pocházejí, a jejich vzdělávací dráhou. V roce 2021 se proto – úplně poprvé – začalo v Česku systematicky mapovat, kolik takových dětí ve školách vlastně je, jaké bariéry jim brání v učení a jakou podporu konkrétně potřebují.
Česko konečně pracuje na desegregaci
Karel Gargulák působí jako analytik vzdělávací politiky v organizaci PAQ Research, kde se dlouhodobě věnuje řešení nerovností ve školství. V textu představuje aktuální pohled na problematiku segregace a nové systémové i lokální přístupy, které usilují o zlepšení šancí dětí ze znevýhodněného prostředí na kvalitní vzdělávání.
Nadané děti si samy nepomohou
Ačkoliv by podle propočtů mělo být na základních a středních školách zhruba 150 tisíc nadaných dětí, MŠMT jich eviduje asi 4200. Na vině je nedostatečná identifikace těchto dětí nebo také to, že jsou představy o nadaných žácích zatíženy řadou mýtů.
Jsem most mezi školou a rodinou, říká sociální pedagog
Co všechno obnáší práce sociálního pedagoga ve škole? Jiří Daněk, který už jedenáct let působí na ZŠ Boženy Němcové v Přerově, popisuje každodenní výzvy i význam této profese. Mluví o práci s traumatizovanými dětmi, o řešení konfliktů i podpoře učitelů. A vysvětluje, proč někdy nezbývá než zaklepat na dveře rodin, které s ním nechtějí komunikovat.
Pusťte si debatu o duševním zdraví dětí
Únorová debata v ostravském centru PANT je zaměřená na téma duševního zdraví, prevenci i wellbeing ve školách.
Na žáky se sociálním znevýhodněním se dlouho zapomínalo. To se teď naštěstí mění
Škol, které podporují žáky se sociálním znevýhodněním, v posledních letech přibývá. Jak ale takové dítě ve třídě vůbec identifikovat? Pomoci má nová metodika, jejímž autorem je Zbyněk Němec z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Právě vychází její druhé vydání, rozšířené o kapitoly pro mateřské a střední školy.
PODCAST. Školní speciální pedagog se umí postarat o každého. I o děti s epilepsií
Ve školách působí čím dál více školních psychologů a speciálních pedagogů, kteří výrazně přispívají k dobrému školnímu klimatu. Martina Brožková, vedoucí oddělení poradenství v NPI, si do podcastu pozvala speciální pedagožku Moniku Novotnou, která sdílí své bohaté zkušenosti a vypráví o tom, jak citlivě, kontinuálně a profesionálně podporovat na základní škole děti s nejrůznějšími znevýhodněními. Včetně těch, které by dříve na základku s ostatními dětmi chodit nemohly.
Talentovaní žáci potřebují podporu ve škole i doma
V rámci třetího ročníku konference Talent City 2024 vystoupí Ota Michálek, tajemník Czech Rocket Society a absolvent University of the West of England. Debata se zaměří na podporu talentovaných žáků a studentů v tuzemských školách. Jak by podle něj měla škola v 21. století podporovat talentované žáky?