Všechny články
Rostu spolu se svými žáky
Eliška Havránková je zlatnice a učitelka, která spojuje tradiční řemeslo a moderní přístupy. Letos získala ocenění Global Teacher Prize CZ a zdůrazňuje, že žáci potřebují nejen znalosti, ale i schopnost pracovat s chybou.
Učme děti slušnosti a spravedlnosti
Posílit zakotvení lidskosti, demokracie a zároveň odpovědnosti, která jde ruku v ruce se svobodou. Takový by podle Evy Lustigové, dcery Arnošta Lustiga, měl být nadcházející FestivAL100.
Komukoliv prospěti můžeš, prospívej rád
Radek Hanuš vede krajské pracoviště NPI v Olomouci a podílí se na inovativních projektech, které posouvají spolupráci mezi školami, neziskovými organizacemi i odborníky.
Otevřenost mění pohled
Kdo vás během studia nejvíce inspiroval a nasměroval k tomu, čemu se dnes věnujete? Zeptali jsme se Báry Stárek, která je výkonnou ředitelkou spolku Díky, že můžem.
Nový fenomén - vztahy s AI společníky
Možná jste už zaslechli názvy jako Character.AI nebo Replika. Nejsou to nové sociální sítě ani hry. Jsou to platformy s takzvanými AI společníky – chatboty, kteří jsou navrženi tak, aby si s námi povídali a budovali s námi vztah.
Dialog s odkazem Václava Havla
Kdo vás během studia nejvíce inspiroval a nasměroval k tomu, čemu se dnes věnujete? Zeptali jsme se Tomáše Sedláčka, který je v současnosti ředitelem Knihovny Václava Havla.
Škola jako součást komunity
Před sedmi lety přišel na základní školu v Luži nový ředitel. Atmosféra mezi školou a zřizovatelem byla tehdy napjatá. Bylo třeba nastavit lepší vztahy, nejen ve škole, ale i mimo ni. Dnes je situace zcela jiná. Škola je plně zapojená do městské komunity, ve škole přibývá žáků. Co všechno se za posledních několik let stalo a jaké kroky vedly ke změně?
Škola, kde se daří dětem z jiných zemí. A i všem ostatním
Na východním okraji Mostu, nedaleko od průmyslové zóny, stojí nejmladší základní škola ve městě. Každý sedmý žák je cizinec – a právě s nimi se škola naučila dobře pracovat. Dnes už vědí, jak děti z jiných zemí přivítat, pomoct jim rychle si osvojit český jazyk a zapojit do života školy. Postupně také zjistili, že to, co funguje pro žáky jiných národností, často prospívá i těm českým.
Jak „hacknout“ klasickou výuku?
Dostáváme se do doby, kdy můžeme přehodnotit to, co jsme dosud považovali za samozřejmé. Co to znamená? Některé školy stále fungují v nastavení, jaké si pamatujeme z vlastních školních let: dvakrát týdně 45 minut tělesné výchovy a zbytek výuky převážně vsedě ve školních lavicích. Po odečtení tělocviku to dělá zhruba 1260 minut týdně, kdy žáci na druhém stupni převážně sedí.