Všechny články

Rostu spolu se svými žáky

Eliška Havránková je zlatnice a učitelka, která spojuje tradiční řemeslo a moderní přístupy. Letos získala ocenění Global Teacher Prize CZ a zdůrazňuje, že žáci potřebují nejen znalosti, ale i schopnost pracovat s chybou.

Učme děti slušnosti a spravedlnosti

Posílit zakotvení lidskosti, demokracie a zároveň odpovědnosti, která jde ruku v ruce se svobodou. Takový by podle Evy Lustigové, dcery Arnošta Lustiga, měl být nadcházející FestivAL100.

Komukoliv prospěti můžeš, prospívej rád

Radek Hanuš vede krajské pracoviště NPI v Olomouci a podílí se na inovativních projektech, které posouvají spolupráci mezi školami, neziskovými organizacemi i odborníky.

Otevřenost mění pohled

Kdo vás během studia nejvíce inspiroval a nasměroval k tomu, čemu se dnes věnujete? Zeptali jsme se Báry Stárek, která je výkonnou ředitelkou spolku Díky, že můžem.

Nový fenomén - vztahy s AI společníky

Možná jste už zaslechli názvy jako Character.AI nebo Replika. Nejsou to nové sociální sítě ani hry. Jsou to platformy s takzvanými AI společníky – chatboty, kteří jsou navrženi tak, aby si s námi povídali a budovali s námi vztah.

Dialog s odkazem Václava Havla

Kdo vás během studia nejvíce inspiroval a nasměroval k tomu, čemu se dnes věnujete? Zeptali jsme se Tomáše Sedláčka, který je v současnosti ředitelem Knihovny Václava Havla.

Škola jako součást komunity

Před sedmi lety přišel na základní školu v Luži nový ředitel. Atmosféra mezi školou a zřizovatelem byla tehdy napjatá. Bylo třeba nastavit lepší vztahy, nejen ve škole, ale i mimo ni. Dnes je situace zcela jiná. Škola je plně zapojená do městské komunity, ve škole přibývá žáků. Co všechno se za posledních několik let stalo a jaké kroky vedly ke změně?

Škola, kde se daří dětem z jiných zemí. A i všem ostatním

Na východním okraji Mostu, nedaleko od průmyslové zóny, stojí nejmladší základní škola ve městě. Každý sedmý žák je cizinec – a právě s nimi se škola naučila dobře pracovat. Dnes už vědí, jak děti z jiných zemí přivítat, pomoct jim rychle si osvojit český jazyk a zapojit do života školy. Postupně také zjistili, že to, co funguje pro žáky jiných národností, často prospívá i těm českým.

Jak „hacknout“ klasickou výuku?

Dostáváme se do doby, kdy můžeme přehodnotit to, co jsme dosud považovali za samozřejmé. Co to znamená? Některé školy stále fungují v nastavení, jaké si pamatujeme z vlastních školních let: dvakrát týdně 45 minut tělesné výchovy a zbytek výuky převážně vsedě ve školních lavicích. Po odečtení tělocviku to dělá zhruba 1260 minut týdně, kdy žáci na druhém stupni převážně sedí.