Mezi námi
Svět kolem nás se neustále proměňuje a školy musí pružně reagovat. Učitelů, ředitelů nebo asistentů pedagoga, kteří už to dávno pochopili, je víc než dost. Seznamte se s jejich příběhy a nechte se inspirovat.
Nechtěli jsme honit moc zajíců najednou
Jan Kuzebauch je ředitelem základní školy v krušnohorských Kraslicích. Proměnu školního vzdělávacího programu (ŠVP) tu mají na starosti tři samostatné týmy, které se zaměřily na matematiku, anglický jazyk a osobnostní výchovu.
Učitelská izolace není nutná. Kabinety jsou cestou ke spolupráci
„Metodické kabinety pomáhají učitelům. Sdílení zkušeností šetří čas a přináší nové podněty,“ říká Hana Chytrá, dlouholetá učitelka biologie a chemie na Gymnáziu v Blovicích. Jak spolupráce v kabinetu vypadá v praxi a co učitelům přináší?
Chtěli jsme náš ŠVP trochu provětrat. Dávno neodpovídal realitě
Velkou sídlištní základní školu v pražských Modřanech vede Ondřej Lněnička od roku 2017. Proč se před časem rozhodl překopat školní vzdělávací program (ŠVP) a co se díky tomu dozvěděl o práci svého týmu?
Učitel je v hodině jen pomocníkem, hlavní práci mají odvádět děti
Jak má vypadat moderní výuka dějepisu? „Věřím, že by měla být činnostní,“ říká propagátor badatelského přístupu, učitel chrudimské základní školy Roman Anýž.
Tandemová výuka? Nás i děti učí radosti ze spolupráce
Tandemová výuka je důležitou součástí vize základní školy v pražských Kunraticích. Ve dvou do třídy chodí například Ilona Zapletalová a Tereza Doudová. Má to obrovský přínos nejen pro nás pedagožky, ale hlavně pro děti, říkají.
Uvádějící učitelka: Naše spolupráce je založena na respektu
Vzájemná podpora, možnost sdílení zkušeností i společná diskuse jsou důležité. Martina Eberlová ve školství pracuje přes dvacet let a druhým rokem je uvádějící učitelkou. Pro Radku Šindelovou, která na stejné kladenské škole učí odborné předměty, je vzájemná spolupráce vítanou pomocí.
Pořád se rád učím nové věci
Letos získal Karel Gamba cenu pro nejinspirativnějšího učitele Česka. Kroměřížský pedagog se studenty rád debatuje a učí je, jak sebou nenechat manipulovat. Jaký je jeho pohled na kompetenčně pojatou výuku a proč se sám vrhl do dalšího studia?
A proč se to mám naučit?
Roman Göttlicher si dal od učení dvanáct let pauzu, během které vedl fitcentrum. Krátce poté, co se vrátil za katedru, získal ocenění pro inspirativní učitele. Jak svoji životní zkušenost z podnikání promítá do výuky? A jak lze podnítit motivaci u žáků i učitelů?
Učím děti upřímnosti, která nezraňuje
V ceně pro nejinspirativnější české učitele získala letos Pavlína Moravcová druhé místo. Porotu okouzlila její schopnost vytvářet ve škole bezpečné prostředí založené na respektující komunikaci. Vede ZŠ Pod Montací v Náchodě, kde také učí na prvním stupni.