Mezi námi

Svět kolem nás se neustále proměňuje a školy musí pružně reagovat. Učitelů, ředitelů nebo asistentů pedagoga, kteří už to dávno pochopili, je víc než dost. Seznamte se s jejich příběhy a nechte se inspirovat.

Škola jako součást komunity

Před sedmi lety přišel na základní školu v Luži nový ředitel. Atmosféra mezi školou a zřizovatelem byla tehdy napjatá. Bylo třeba nastavit lepší vztahy, nejen ve škole, ale i mimo ni. Dnes je situace zcela jiná. Škola je plně zapojená do městské komunity, ve škole přibývá žáků. Co všechno se za posledních několik let stalo a jaké kroky vedly ke změně?

Škola, kde se daří dětem z jiných zemí. A i všem ostatním

Na východním okraji Mostu, nedaleko od průmyslové zóny, stojí nejmladší základní škola ve městě. Každý sedmý žák je cizinec – a právě s nimi se škola naučila dobře pracovat. Dnes už vědí, jak děti z jiných zemí přivítat, pomoct jim rychle si osvojit český jazyk a zapojit do života školy. Postupně také zjistili, že to, co funguje pro žáky jiných národností, často prospívá i těm českým.

Snídaně jako první krok

Na úpatí Krušných hor leží město Bílina. Na jeho východním okraji najdeme sídliště Za Chlumem – a zde základní školu, která nese stejné jméno. Před třemi lety se ředitelka Barbora Schneiderová rozhodla zkusit něco nového: založila snídaňové kluby. Do „její“ školy totiž docházejí převážně děti, které doma nesnídají, často si nenosí svačinu nebo nemají zaplacené obědy. Jenže když máte hlad, těžko se něco naučíte.

Jsem most mezi školou a rodinou, říká sociální pedagog

Co všechno obnáší práce sociálního pedagoga ve škole? Jiří Daněk, který už jedenáct let působí na ZŠ Boženy Němcové v Přerově, popisuje každodenní výzvy i význam této profese. Mluví o práci s traumatizovanými dětmi, o řešení konfliktů i podpoře učitelů. A vysvětluje, proč někdy nezbývá než zaklepat na dveře rodin, které s ním nechtějí komunikovat. 

Nechtěli jsme honit moc zajíců najednou

Jan Kuzebauch je ředitelem základní školy v krušnohorských Kraslicích. Proměnu školního vzdělávacího programu (ŠVP) tu mají na starosti tři samostatné týmy, které se zaměřily na matematiku, anglický jazyk a osobnostní výchovu.

Učitelská izolace není nutná. Kabinety jsou cestou ke spolupráci

„Metodické kabinety pomáhají učitelům. Sdílení zkušeností šetří čas a přináší nové podněty,“ říká Hana Chytrá, dlouholetá učitelka biologie a chemie na Gymnáziu v Blovicích. Jak spolupráce v kabinetu vypadá v praxi a co učitelům přináší?

Chtěli jsme náš ŠVP trochu provětrat. Dávno neodpovídal realitě

Velkou sídlištní základní školu v pražských Modřanech vede Ondřej Lněnička od roku 2017. Proč se před časem rozhodl překopat školní vzdělávací program (ŠVP) a co se díky tomu dozvěděl o práci svého týmu?

Učitel je v hodině jen pomocníkem, hlavní práci mají odvádět děti

Jak má vypadat moderní výuka dějepisu? „Věřím, že by měla být činnostní,“ říká propagátor badatelského přístupu, učitel chrudimské základní školy Roman Anýž.

Tandemová výuka? Nás i děti učí radosti ze spolupráce

Tandemová výuka je důležitou součástí vize základní školy v pražských Kunraticích. Ve dvou do třídy chodí například Ilona Zapletalová a Tereza Doudová. Má to obrovský přínos nejen pro nás pedagožky, ale hlavně pro děti, říkají.