Všechny články
Uvádějící učitelka: Naše spolupráce je založena na respektu
Vzájemná podpora, možnost sdílení zkušeností i společná diskuse jsou důležité. Martina Eberlová ve školství pracuje přes dvacet let a druhým rokem je uvádějící učitelkou. Pro Radku Šindelovou, která na stejné kladenské škole učí odborné předměty, je vzájemná spolupráce vítanou pomocí.
40 procent dospělých má problém s funkční gramotností. Šancí na změnu jsou nové RVP
Podle nejnovějších výsledků Mezinárodního výzkumu dospělých (PIAAC 2024) má 40 % dospělých absolventů učebních oborů bez maturity potíže alespoň se dvěma klíčovými dovednostmi – čtenářskou a numerickou gramotností nebo adaptivním řešením problémů. Jak lze tato čísla vylepšit, popisuje Matěj Bulant z Národního pedagogického institutu.
Šéfkuchař, kterému se ve škole plní sen
Michal Koch působí jako učitel odborného výcviku v oboru gastronomie na Střední odborné škole Znojmo, Dvořákova. Ve výuce se snaží žákům předat nadšení pro obor a být jim oporou v těžkých situacích.
PODCAST. I negativní zážitky ze školy mě posunuly a posílily
Hostem podcastu Škola pomáhá byl Petr Torák, který nyní žije ve Spojeném království, kde založil neziskovou organizaci Compas Charity. Ta pomáhá romské komunitě a imigrantům se začleňováním do britské společnosti. Za svou práci získal i řád The Most Excellent Order of the British Empire od královny Alžběty II.
Nejvíce hrdí jsme na dvě velké akce – DigiSeč a Festival dobré praxe
Národní pedagogický institut (NPI) má pracoviště ve všech krajských městech. V čem je výjimečné to pardubické, popisuje jeho vedoucí Radka Heřmánková
Pořád se rád učím nové věci
Letos získal Karel Gamba cenu pro nejinspirativnějšího učitele Česka. Kroměřížský pedagog se studenty rád debatuje a učí je, jak sebou nenechat manipulovat. Jaký je jeho pohled na kompetenčně pojatou výuku a proč se sám vrhl do dalšího studia?
Nemusíme se shodovat, ale musíme si porozumět
Petr Pánek není vystudovaný učitel ani historik, přesto výrazně přispěl k výuce moderních dějin v tuzemských školách. Spolek PANT, který v roce 2007 založil, se dlouhodobě věnuje popularizaci moderních dějin a vzdělávání. Zvídavost a široký záběr jsou charakteristiky, které Petra vystihují, a stejný popis lze použít i na Centrum PANT v Ostravě, které vede. To se stalo od svého založení unikátním vzdělávacím prostorem, který je otevřen pro všechny, kdo chtějí nad důležitými tématy přemýšlet.
PODCAST. Škola pomáhá – Nejtěžší je budovat důvěru dětí i rodičů, říká Petr Globočník
Za Petrem Globočníkem stojí spousta úspěšné komunitní a sociální práce, například vznik a chod sousedského domu Libuše v srdci litvínovského sídliště Janov. Proto si ho Tomáš Machalík pozval do podcastu Škola pomáhá.
Kompetenčně pojatý je i stávající RVP. V čem to nyní bude jiné?
Jak se tvořilo nové kurikulum? Jak jsou na tom čeští žáci a žákyně se základními gramotnostmi? Proč nyní rámcový vzdělávací program předkládáme v informačním systému? Nejen na tyto otázky odpovídají Jiří Nantl, náměstek ministra školství, a Matěj Bulant z Národního pedagogického institutu, hlavní manažer revize RVP.