21. 5. 2025
Ředitel střediska volného času není manažer v kanceláři. Musí umět inspirovat, tvořit a vést
Libor Hruška
Jaká je realita práce ředitelů a ředitelek středisek volného času a proč je důležité, aby na to v začátcích nebyli sami? Dva zkušení lídři – Jana Heřmanová z Ivančic a Libor Bezděk z Prahy – společně mluví o odpovědnosti, svobodě, odvaze i potřebě dalšího vzdělávání. A zvou do nového kurzu, který vznikl v Národním pedagogickém institutu.

Libor Bezděk a Jana Heřmanová, foto: archiv LB a JH
Co podle vás dělá dobrého ředitele nebo ředitelku střediska volného času (SVČ)?
Jana Heřmanová (JH): Dobrý ředitel SVČ je vizionář, lídr, inspirátor i pedagog. Měl by mít jasnou vizi, umět ji sdílet s týmem a motivovat. Měl by být zároveň oporou i někým, kdo vytváří prostor důvěry a podporuje tvořivost.
Libor Bezděk (LB): Souhlasím – být ředitelem není o titulu, ale o osobnosti. Dobrým ředitelem se nestanete přes noc, to je proces, který si člověk musí odžít. Musíte mít chuť vést a taky kus odvahy. Ředitel SVČ „může za všechno“ a musí být připraven na zodpovědnost, která s tím přichází.
V čem se tahle práce liší od vedení běžné školy?
JH: Ředitel školy má pevný rámec – osnovy, inspekce, pevný rozvrh. Ředitel SVČ je naopak flexibilní, kreativní a pracuje napříč generacemi – od dětí po seniory. Musí zvládat víkendové akce, letní tábory i komunitní projekty.
LB: Přesně tak. Zatímco ředitel školy má z velké části „silnici“, po které jede, nalajnovanou, opatřenou ukazateli a stejně tak i patníky, které vyznačují její okraje, ředitel SVČ jede tak trochu ve vánici, po zasněžené pláni a na špatně namazaných běžkách. (smích) Musí být zkrátka připraven improvizovat – a často i po večerech nebo o víkendu.
Zájmové vzdělávání
Přihlaste se do nového kurzu Leadership v zájmovém vzdělávání.
Vedeme školu
Dobrou školu dělá dobré vedení. Jak na to? Dozvíte se na našem webu.
Proč v Národním pedagogickém institutu vznikl nový kurz právě pro vedení SVČ?
LB: Mnoho z těch, kteří se stali řediteli SVČ, toho o skutečné podstatě ředitelské práce příliš nevěděli. I když třeba absolvovali funkční studia v pozicích zástupců ředitele či vedoucích oddělení, mnohému z toho, co bylo náplní těchto kurzů, nebyli schopni porozumět. A to jen proto, že v tu dobu sami nebyli v ředitelské pozici. Nový kurz bude naopak pracovat s řediteli v „aktivní službě“. Má ambici nabídnout vzájemnou výměnu zkušeností a reálnou podporu.
JH: Kurz je pro každého, kdo chce růst – nejen jako manažer, ale i jako člověk a lídr. Nabízí prostor pro sdílení, hledání vlastní cesty, ale i konkrétní dovednosti: řízení lidí, plánování, orientace v legislativě, získávání financí. Je to bezpečný prostor, kde zjistíte, že na to nejste sami.
Oba v kurzu působíte jako lektoři. V čem je výjimečný?
JH: Je postavený modulově a reaguje na specifika SVČ. Klade důraz na komunitní roli těchto zařízení, propojuje teorii s praxí. Mluvíme o reálných výzvách, diskutujeme, sdílíme.
LB: A jak už jsem říkal, pro mnohé to bude první kurz, kterému budou skutečně rozumět – protože jsou už ve funkci. Není to školení, kde se o věcech jen mluví. Je to o výměně zkušeností a hledání řešení, která skutečně dávají smysl.
Co si z kurzu odnesete?
Praktické dovednosti: od legislativy přes financování až po marketing
Nástroje pro strategické řízení a plánování rozvoje SVČ
Inspiraci pro inovace a nové přístupy v pedagogice i vedení týmu
Sdílení zkušeností s kolegy z jiných středisek
Podporu pro každodenní praxi – konkrétní náměty, návody, postupy
Certifikát o absolvování, který posílí vaši profesní dráhu
Co byste bývali ocenili na začátku své ředitelské dráhy?
JH: Podporu. A především srozumitelnou oporu v oblasti práva, financí a vedení lidí. Všechno jsme se tehdy učili metodou pokus–omyl. Dnes už existují sítě a možnosti sdílení, ale tehdy jsme na to byli sami.
LB: Mně došlo, co všechno ta práce obnáší, až když přišla školní inspekce. Teprve pak jsem začal skutečně studovat a vzdělávat se. Až tehdy jsem pochopil, co všechno obnáší zodpovědnost za tým, finance i děti.
A co byste vzkázali dnešním začínajícím ředitelům a ředitelkám SVČ?
LB: Aby neztráceli hlavu. A hlavně měli odvahu – ta je v téhle práci zásadní.
JH: Nebojte se ptát. Budujte vztahy a nebojte se dělat chyby. Najděte si tým, který vás bude držet – a nikdy nezapomínejte, proč jste tu práci vzali. Měla by vás bavit.
Libor Bezděk
Je ředitelem DDM hl. m. Prahy, v minulosti ale působil mimo jiné jako učitel fyziky a matematiky na gymnáziu. Ředitelem domu dětí a mládeže se stal v roce 1999. Vystudoval Přírodovědeckou fakultu UK a Fakultu mezinárodních vztahů VŠE.
Jana Heřmanová
Je zakladatelkou a ředitelkou SVČ Horizont v moravských Ivančicích. Působí také jako lektorka, konzultantka a metodička se silným důrazem na inovace, komunitní vzdělávání a spolupráci. Vystudovala pedagogiku na Filozofické fakultě MU v Brně.