Digitalizace vzdělávání
10 nových výzev pro tento školní rok
Každý školní rok staví před učitele a vedení škol nové vzrušující výzvy. Středoškolský pedagog a lektor Jaroslav Mašek dal dohromady seznam těch, které jsou spojeny s rychle se proměňujícím světem digitálních technologií.
Jako malý jsem se vloupával do školy. Po večerech, kvůli počítačům
Svět výpočetní techniky mu v dětství učaroval natolik, že se po večerech vracel do školy. Z Tomáše Bazalíka se stal ještě na gymnáziu správce školní sítě, což předurčilo jeho budoucí směřování. Je z něj IT guru NPI ČR a majitel IT firmy.
Digitální technologie pomáhají růst všem dětem bez rozdílu
Pro některé školy jsou digitální technologie zatím strašákem. To ovšem neplatí o základní škole v Ludgeřovicích u Ostravy, jejíž ředitel Karel Moric věří, že brzy budou suplovat i roli klasických učebnic.
Propojujeme vzdělávací komunity
Učitelé i ředitelé stojí o stáže na jiných školách, které jim umožní nahlédnout pod pokličku, říká koordinátorka krajských pracovišť NPI ČR Bohumila Kobrlová. Jak se krajská pracoviště stávají vzdělávacími huby? A kdy může učitel či ředitel zažít aha moment?
PODCAST. V mém dětství počítače nebyly. Teď ve škole experimentujeme s AI
Odbornice na umělou inteligenci ve školním prostředí Ivana Böhmová si do podcastu pozvala Libuši Daňhelkovou, ředitelku ZŠ Kořenského v Praze 5. Jejich společným tématem je proces digitalizace školy a také nástup AI.
Jeden den v životě školy jako trvalý projekt
S Jaroslavem Maškem, učitelem a lektorem kurzů pro učitele a ředitele základních a středních škol jsme se vypravili pro inspiraci na základní školu v Dolní Rožínce na Vysočině. Žáci se tu rozhodli, že za pomoci digitálních technologií zdokumentují jeden den v životě školy.
Strach z umělé inteligence? Potkávám spíš nadšené učitele, říká IT expert Maněna
Umělé inteligence (AI) není potřeba se bát, ale měli bychom se mít na pozoru, k čemu ji kdo používá. Stejně jako dynamit totiž může mít pozitivní i negativní vliv, říká IT expert a středoškolský pedagog Václav Maněna. V rozhovoru pro Národní pedagogický institut ČR popisuje, jak k nové technologii přistupují učitelé, nebo jak by se měla proměnit výuka v digitální době. A zabrousí i do témat digitálních závislostí nebo svého podcastu KYBcast, který vede s kolegou Pavlem Matějíčkem.
Future ON! Návod na vaši budoucnost v digitální džungli
Lidstvo si během pouhého čtvrtstoletí přivodilo něco epochálně jedinečného – z člověka žijícího ve fyzické realitě se najednou stal sběrač a lovec digitální džungle. Džungle, ve které funkci šelem zastupují místo vrcholových predátorů živočišné říše algoritmy. A do tohoto světa se rodí další a další generace lidí tak trochu jiného druhu. V knize Future ON! najdete návod na budoucnost v proměnlivé realitě.
Jak s pomocí AI rozmluvit květiny ve škole?
S Jaroslavem Maškem, učitelem a lektorem kurzů pro učitele a ředitele základních a středních škol jsme se vypravili pro inspiraci do výuky na ZŠ Vitae. Jak využít umělou inteligenci na 2. stupni základní školy?
Pomáháme učitelům s AI
Nebojte se začít umělou inteligenci ve škole používat, radí Ivana Böhmová, koordinátorka pro oblast AI ve vzdělávání v NPI ČR.
Digitální kompetence. Dnes bych zapojila i tělocvikáře...
Irena Fričová pomáhá školám se zaváděním nové informatiky a digitálních kompetencí. Jak sama před dvaceti lety začínala?
Mezioborová výuka. S filmovou výchovou začínám ve čtvrté třídě
Filmová výchova jako skvělé propojení světa umění a digitálních technologií. Zuzana Havelková si na své škole prosadila samostatný předmět, který překvapivě vyučuje už na prvním stupni.
Kybersvět není spouštěč, ale zesilovač. Naučme děti užívat technologie k jejich prospěchu a zdraví
Technologie samy o sobě nejsou dobré nebo špatné, záleží na tom, jak a k čemu je využíváme. Většina toho, co se děje online, je jen zrcadlem toho, co se děje offline. V kyberprevenci je klíčová vzájemná důvěra dětí a rodičů, ale i učitel může sehrát významnou roli. Pouhými zákazy děti spíše vystavujeme větší zranitelnosti.
Opíráme se o zkušené učitele
„Dobří učitelé sledují, v jakém digitálním světě jejich žáci vyrůstají,“ říká vedoucí oddělení digitalizace ve vzdělávání NPI ČR Ondřej Neumajer. Jaké výzvy čekají učitele i žáky díky dechberoucímu rozvoji digitálních technologií?