Revize RVP
Jak začít s učením venku?
Návrh revize RVP ZV představuje v oblasti přírodovědného vzdělávání odklon od taxonomického pojetí výuky. Vychází z přístupu založeného na tzv. big ideas of science, jako jsou evoluce, rozmanitost, dědičnost aj. Kde mají učitelé hledat inspiraci nebo rovnou zpracované metodické návody?
ZÁZNAM DEBATY. Jak na wellbeing ve škole?
V ostravském centru PANT se v květnu 2024 uskutečnila další ze série debat věnovaných aktuálním výzvám ve vzdělávání. Tématem byl tentokrát wellbeing.
Spolupráce učitelů přináší do škol novou inspiraci
Síla pozitivní energie, kterou dokáže vyprodukovat skupina učitelů a učitelek, je neuvěřitelná, říká Monika Šimonová, zástupkyně hlavního manažera projektu IPs Podpora kurikulární práce škol (zkráceně IPs Kurikulum). Spolupráce mezi učiteli v metodických kabinetech může podle ní do škol přinést jiný pohled na výuku a novou inspiraci. Spolupráce mezi učiteli obecně může pozitivně ovlivnit také klima ve škole a vztahy mezi učiteli, mezi učiteli a žáky i mezi rodiči a učiteli.
ZAPOJME VŠECHNY. Tipy ze všech stran
Svět českého vzdělávání je povzbudivě činorodý, živý a kreativní. Existuje celá řada projektů a aktivit, které pomáhají na lokální i celostátní úrovni. Oslovili jsme odborníky a kolegy, kteří se spolu s námi podílejí na kampani Měníme osnovy, aby nám dali tipy na projekty, které přispívají k tomu, aby každý žák mohl ve škole zažít úspěch.
Propojujeme vzdělávací komunity
Učitelé i ředitelé stojí o stáže na jiných školách, které jim umožní nahlédnout pod pokličku, říká koordinátorka krajských pracovišť NPI ČR Bohumila Kobrlová. Jak se krajská pracoviště stávají vzdělávacími huby? A kdy může učitel či ředitel zažít aha moment?
PODCAST. Měním svoji školu, už nemusím lhát do třídnice
Odborník na vzdělávání Karel Tomek si do nového podcastu EduRevue: Mezi námi pozval ředitelku malotřídní ZŠ Horní Kruty Petru Procházkovou. Hlavním tématem rozhovoru je cesta k novému školnímu vzdělávacímu programu takřka od nuly.
ZÁZNAM DEBATY. Výzvy ve vzdělávání pro 21. století
V ostravském PANTu proběhla první ze série debat věnovaných výzvám ve vzdělávání, revizi rámcových vzdělávacích programů (RVP) i aktuálním trendům moderního vzdělávání. Pozvání do debaty přijal Matěj Bulant, který je garantem revizí RVP, a Bob Kartous, propagátor modernizace českého vzdělávacího systému.
Jde to i ve třídě s třiceti dětmi
Barbora Heřmanová začínala jako asistentka pedagoga a sama se před třídu postavila až později. Byla to skvělá průprava. „Tuhle zkušenost bych doporučila zažít každému učiteli,“ říká pedagožka ze soukromé základní školy Mozaika v Rychnově nad Kněžnou. Vyučuje na prvním stupni a v roce 2021 byla vyhlášena nejinspirativnější učitelkou Česka.
Učitelská profese je stálé hledání
Daniel Pražák učí přírodopis a dějepis na pražské základní škole. V roce 2022 se umístil v soutěži Global Teacher Prize v kategorii inspirativní učitel. A inspirace je s Danielem spjatá stejně silně jako kočka Dis a učitelský optimismus. O tom, jaké byly jeho začátky i jakým způsobem učí dnes, jsme si povídali v následujícím rozhovoru.
Jak se točí dobrá škola
Každý si ji představuje jinak a každý by o ni stál. O dobrou školu. V Česku je inspirativních veřejných škol řada, spojuje je to, že se o něco usilovně snaží a někam směřují. Jejich příběhy vypráví nová dokumentární série Jak se dělá dobrá škola, která vznikla v České televizi. Jako autor námětu a scenárista se na ní podílel Tomáš Feřtek.
Wellbeing? Když se ráno všichni do školy těší
Eliška Pácaltová je průvodkyní základních a mateřských škol v rámci projektu Eduzměna Kutnohorsko. Jakou podporu nejvíce vítají učitelé, ředitelé a zřizovatelé škol? Co podle jejích přímých zkušeností z terénu všichni aktéři potřebují, aby se školy mohly rozvíjet?
Tandemová výuka. S kolegyní se výborně vykrýváme
Na základní škole v severočeském Dubí působí Adéla Hufová třináctým rokem. Je propagátorkou badatelské výuky a také užší spolupráce mezi učiteli. A to nejen v rámci jedné školy, ale i celého regionu.
MĚNÍME OSNOVY. Tipy ze všech stran
Svět českého vzdělávání je povzbudivě činorodý, živý a kreativní. Existuje celá řada projektů a aktivit, které pomáhají na lokální i celostátní úrovni. Skutečná změna musí přijít kombinací systémových změn a činorodé energie odspoda, dobře pojmenovaných výzev každodennosti a jejich kreativním řešením. Oslovili jsme odborníky a kolegy, kteří se spolu s námi podílejí na kampani Měníme osnovy, aby nám dali tipy na jedinečné vzdělávací projekty, bez jejichž nasazení a přispění se české vzdělávání neobejde.
Kvalitně zpracované RVP jsou jen první krok
Co je potřeba udělat pro to, aby nové rámcové vzdělávací programy nezůstaly jenom na papíře? „Musíme věnovat dostatek energie také na přípravu modelových školních vzdělávacích programů a další podporu škol,“ říká Matěj Bulant z NPI ČR.
Chceme pracovat s celou školou
Nový projekt IPs Podpora kurikulární práce škol představuje hlavní projektový manažer Jiří Nekola z NPI ČR.