Všechny články

BLOG. Redukuje nové RVP hodinové dotace? Přijdu kvůli tomu o práci?

Nové rámcové vzdělávací programy nejsou hrozbou, ale příležitostí. Pro školy, děti i celou společnost. Připravili jsme sérii článků, které vám pomohou pochopit změny, jež novinka do škol přináší. Autory blogu jsou odborníci z týmu Národního pedagogického institutu (NPI).

Vliv digitálních technologií poroste

Konference pro wellbeing ve škole s podtitulem „Jak na učení a život v digitální éře" se uskuteční 4. února 2025 v kampusu Masarykovy univerzity. Zeptali jsme se vystupujících řečníků na to, jak by měla škola digitální wellbeing podporovat?

Učitelé, kteří nebudou schopni držet krok s technologiemi, mohou být nahrazeni

Publikace Bořivoje Brdičky Pedagogika nejistoty v éře AI rozebírá témata spjatá s rychle se měnícím technologickým světem. Zdůrazňuje nutnost reformy pedagogických přístupů a upozorňuje na riziko, že učitelé, kteří nebudou schopni držet krok s technologiemi, mohou být nahrazeni.

O změnách mluvme společně. Vyplatí se to

Co se musí stát, aby nově pojaté kurikulum nezůstalo pouze na papíře? Jednou z klíčových podmínek budou kvalitně zpracované školní vzdělávací programy (ŠVP), za nimiž si nebude stát pouze vedení školy, ale v ideálním případě úplně celý učitelský sbor. Co nepodcenit a na co klást při jejich tvorbě důraz?

Uvádějící učitelka: Naše spolupráce je založena na respektu

Vzájemná podpora, možnost sdílení zkušeností i společná diskuse jsou důležité. Martina Eberlová ve školství pracuje přes dvacet let a druhým rokem je uvádějící učitelkou. Pro Radku Šindelovou, která na stejné kladenské škole učí odborné předměty, je vzájemná spolupráce vítanou pomocí.

40 procent dospělých má problém s funkční gramotností. Šancí na změnu jsou nové RVP

Podle nejnovějších výsledků Mezinárodního výzkumu dospělých (PIAAC 2024) má 40 % dospělých absolventů učebních oborů bez maturity potíže alespoň se dvěma klíčovými dovednostmi – čtenářskou a numerickou gramotností nebo adaptivním řešením problémů. Jak lze tato čísla vylepšit, popisuje Matěj Bulant z Národního pedagogického institutu.

Šéfkuchař, kterému se ve škole plní sen

Michal Koch působí jako učitel odborného výcviku v oboru gastronomie na Střední odborné škole Znojmo, Dvořákova. Ve výuce se snaží žákům předat nadšení pro obor a být jim oporou v těžkých situacích.

PODCAST. I negativní zážitky ze školy mě posunuly a posílily

Hostem podcastu Škola pomáhá byl Petr Torák, který nyní žije ve Spojeném království, kde založil neziskovou organizaci Compas Charity. Ta pomáhá romské komunitě a imigrantům se začleňováním do britské společnosti. Za svou práci získal i řád The Most Excellent Order of the British Empire od královny Alžběty II.

Nejvíce hrdí jsme na dvě velké akce – DigiSeč a Festival dobré praxe

Národní pedagogický institut (NPI) má pracoviště ve všech krajských městech. V čem je výjimečné to pardubické, popisuje jeho vedoucí Radka Heřmánková