Všechny články

Nebojíme se o problémech mluvit otevřeně

V projektu KOMPAS (Koordinace metodické podpory a spolupráce) se spojují Česká školní inspekce (ČŠI) a NPI, aby pomohly školám, které naléhavě potřebují metodickou podporu. Nahlédli jsme do úspěšné dvouleté spolupráce ředitelky ZŠ Cheb, Kostelní náměstí, Libuše Hladké a vedoucí krajského pracoviště NPI v Karlových Varech Martiny Bělohlávkové.

Nechtěli jsme honit moc zajíců najednou

Jan Kuzebauch je ředitelem základní školy v krušnohorských Kraslicích. Proměnu školního vzdělávacího programu (ŠVP) tu mají na starosti tři samostatné týmy, které se zaměřily na matematiku, anglický jazyk a osobnostní výchovu.

Digitální technologie protínají všechny předměty. Dávno nejsou jen doménou informatiky

Digitální kompetence představují klíčovou dovednost, která sahá mnohem dál než jen k ovládání technologií. Díky nim umíme smysluplně využívat moderní nástroje, kterým také rozumíme a přistupujeme k nim s kritickým myšlením. O tom všem hovoří Eva Fanfulová z Národního pedagogického institutu (NPI).

Učitelská izolace není nutná. Kabinety jsou cestou ke spolupráci

„Metodické kabinety pomáhají učitelům. Sdílení zkušeností šetří čas a přináší nové podněty,“ říká Hana Chytrá, dlouholetá učitelka biologie a chemie na Gymnáziu v Blovicích. Jak spolupráce v kabinetu vypadá v praxi a co učitelům přináší?

Z lavic do přírody

Kateřina Čiháková je garantkou přírodopisu v Národním pedagogickém institutu. V rozhovoru popisuje, proč je důležité učit venku, jaké výzvy čekají na učitele v rámci nového RVP a jak zapojit žáky do řešení reálných problémů.

Chtěli jsme náš ŠVP trochu provětrat. Dávno neodpovídal realitě

Velkou sídlištní základní školu v pražských Modřanech vede Ondřej Lněnička od roku 2017. Proč se před časem rozhodl překopat školní vzdělávací program (ŠVP) a co se díky tomu dozvěděl o práci svého týmu?

Učitel je v hodině jen pomocníkem, hlavní práci mají odvádět děti

Jak má vypadat moderní výuka dějepisu? „Věřím, že by měla být činnostní,“ říká propagátor badatelského přístupu, učitel chrudimské základní školy Roman Anýž.

BLOG. Je to rámec. Nic více a nic méně

Nové rámcové vzdělávací programy nejsou hrozbou, ale příležitostí. Pro školy, děti i celou společnost. Připravili jsme sérii článků, které vám pomohou pochopit změny, jež novinka do škol přináší. Autory blogu jsou odborníci z týmu Národního pedagogického institutu (NPI).

Chceme se vrátit k socio-emočnímu rozvoji dětí

Od letošního září mohou mateřské školy dobrovolně začít pracovat podle nového Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV). Jaké změny je čekají, popisuje spoluautorka nového kurikula Hana Splavcová.