Rubriky
Půl roku na rodičovské? Jde to, škola nestojí jen na řediteli
Ve městě Jeseník v Olomouckém kraji je jen jedna základní škola. Jejím ředitelem je sedmatřicetiletý Dominik Liberda. Když v roce 2018 do ředitelského křesla usedl, nebylo to jednoduché. Škola, sídlící ve třech budovách různě po městě, neměla moc dobrou pověst. To se ale povedlo změnit – může za to i dobře nastavená spolupráce se zřizovatelem školy.
ZÁZNAM DEBATY. Jak na wellbeing ve škole?
V ostravském centru PANT se v květnu 2024 uskutečnila další ze série debat věnovaných aktuálním výzvám ve vzdělávání. Tématem byl tentokrát wellbeing.
Škola pomáhá. Děti hlavně nesmíme předem podceňovat
Režisérka Kateřina Mikulcová natáčí pro Národní pedagogický institut (NPI) reportáže ze škol a rozhovory s pedagogy. V rámci kampaně Škola pomáhá vznikly tři krátké inspirující dokumenty z míst, kde se daří podporovat žáky se sociálním znevýhodněním. Natáčelo se v Děčíně, Náchodě a naposledy v Mostě.
Chceme ředitelům maximálně rozšířit obzory
„Připravujeme ředitele, aby pomáhali dětem a učitelům ve škole růst,“ říká manažerka projektu Lídr školy Kristýna Sovinská.
Balíček třetí: Pestré třídní kolektivy
Možná právě teď odpočíváte od náročných situací v nějakém třídním kolektivu. Nebo si lámete hlavu, co se žáky, kteří vyžadují speciální péči. A nebo byste rádi více individualizovali svou výuku a hledáte inspiraci. Pokud ano, právě pro vás je třetí balíček Léta s EduRevue.
Děti mají srdce na správném místě, musíme s nimi ale mluvit
Dcera spisovatele Arnošta Lustiga Eva je spoluzakladatelkou nadačního fondu, která pořádá putovní výstavu Já chci být člověk – zpráva Arnošta Lustiga hvězdám a nejen jim. K výstavě o křehké síle lidskosti patří i workshopy pro školy.
Témata
Ředitelé škol jsou především stateční
Nad tématem pedagogického leadershipu, které je pro Národní pedagogický institut jedním z prioritních, se sešli ředitel instituce Ivo Jupa a jeho náměstkyně Klára Bezděková.
PODCAST. Školní speciální pedagog se umí postarat o každého. I o děti s epilepsií
Ve školách působí čím dál více školních psychologů a speciálních pedagogů, kteří výrazně přispívají k dobrému školnímu klimatu. Martina Brožková, vedoucí oddělení poradenství v NPI, si do podcastu pozvala speciální pedagožku Moniku Novotnou, která sdílí své bohaté zkušenosti a vypráví o tom, jak citlivě, kontinuálně a profesionálně podporovat na základní škole děti s nejrůznějšími znevýhodněními. Včetně těch, které by dříve na základku s ostatními dětmi chodit nemohly.
PODCAST. Jak funguje škola pro zrakově postižené žáky při zavádění inkluze
Jaké změny vnesla do života zrakově postižených žáků a jejich rodičů inkluze? A co se změnilo na Škole Jaroslava Ježka, která o zrakově postižené pečuje od roku 1807? Ředitelku školy Martinu Helešicovou si do studia pozvala Renata Votavová.
Jak začít s učením venku?
Návrh revize RVP ZV představuje v oblasti přírodovědného vzdělávání odklon od taxonomického pojetí výuky. Vychází z přístupu založeného na tzv. big ideas of science, jako jsou evoluce, rozmanitost, dědičnost aj. Kde mají učitelé hledat inspiraci nebo rovnou zpracované metodické návody?
ZÁZNAM DEBATY. Jak na wellbeing ve škole?
V ostravském centru PANT se v květnu 2024 uskutečnila další ze série debat věnovaných aktuálním výzvám ve vzdělávání. Tématem byl tentokrát wellbeing.
Jako malý jsem se vloupával do školy. Po večerech, kvůli počítačům
Svět výpočetní techniky mu v dětství učaroval natolik, že se po večerech vracel do školy. Z Tomáše Bazalíka se stal ještě na gymnáziu správce školní sítě, což předurčilo jeho budoucí směřování. Je z něj IT guru NPI ČR a majitel IT firmy.
Digitální technologie pomáhají růst všem dětem bez rozdílu
Pro některé školy jsou digitální technologie zatím strašákem. To ovšem neplatí o základní škole v Ludgeřovicích u Ostravy, jejíž ředitel Karel Moric věří, že brzy budou suplovat i roli klasických učebnic.