Nejinspirativnější učitelé Česka: Chceme školu, která...
1. místo
Karel Gamba: Pracujme s tichem a nasloucháním
Na prvním místě GTP CZ 2024 se umístil Karel Gamba, učitel základů společenských věd a mediální výchovy z Arcibiskupského gymnázia v Kroměříži. Vede své studenty především k tomu, aby přemýšleli o svém životě a světě, v němž žijí. A aby se snažili být lidmi, kteří spolupracují a jsou solidární s druhými.
Ideální škola v 21. století bude podle Karla Gamby pracovat s tichem, protože si vzájemně nenasloucháme. „Je potřeba vypnout a poslouchat lidi kolem sebe. Protože nemůžeme konkurovat Google a AI, musíme být těmi, kdo studentům naslouchají a někam je vedou.“
„Jako dítě bych si přál školu, kde je hodně praxe, kde to není jenom ve třídě, ale můžu si věci ohmatat. A školu, kde mě někdo poslouchá. Kde nejsem jeden z davu. Kde můžu jít do vztahu, a kolem mě je bezpečno, kde mám prostor se ptát.“
2. místo
Pavlína Moravcová: Ať je nám spolu ve škole dobře
Pavlína Moravcová vede odloučené pracoviště ZŠ kpt. Jaroše Trutnov – ZŠ Pod Montací v Náchodě. Baví ji přicházet na to, jaké konkrétní kroky můžeme dělat pro to, aby dětem i učitelům bylo ve škole dobře. Spolupracovat s dětmi při výuce dovedností a opravdu společně objevovat, co děti nejvíc posouvá.
3. místo
Olga Kovaříková: Děti by se měly učit na základě své vlastní volby
Učitelka hudební výchovy a dějepisu Olga Kovaříková ze ZŠ MŠ Přerov nad Labem se se svými žáky nebojí tancovat a rapovat na hudbu Bedřicha Smetany. „Na druhém stupni jsem určitě dokonale trapná, protože učitelé na druhém stupni jsou vždycky trapní, ale mně to nedělá problémy,“ říká. „Děti se učí, když je to baví a když je to zajímá a mají z toho zážitek.“