18. 7. 2024

Balíček třetí: Pestré třídní kolektivy

Možná právě teď odpočíváte od náročných situací v nějakém třídním kolektivu. Nebo si lámete hlavu, co se žáky, kteří vyžadují speciální péči. A nebo byste rádi více individualizovali svou výuku a hledáte inspiraci. Pokud ano, právě pro vás je třetí balíček Léta s EduRevue.

VIDEO. Ladíte vztahy ve třídě? Co takhle třídnická hodina o práci s emocemi?

5 minut

Jak ke vztahům ve třídě přistupovat od září ještě lépe? Nabízíme vám inspirativní reportáž z třídnické hodiny věnované práci s emocemi. Když totiž děti lépe rozumějí svým pocitům a dokážou vnímat pocity druhých, zásadně to přispívá k vyladění třídního klimatu. 

Další reportáže na téma heterogenní třídy najdete tady: https://zapojmevsechny.cz/clanek/webinare-a-reportaze-ze-skol-k-tematum-desatera

PODCAST. S čím vším může učiteli pomoci zkušený speciální pedagog?  

25 minut

Běžnou základní školu dnes mohou studovat i děti s lehkým mentálním postižením. Pokud škola disponuje šikovným speciálním pedagogem, který ví, jak k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami přistupovat. Díky němu dostávají tyto děti šanci začít svůj život jinak, než tomu bývalo dříve. Poslechněte si zasvěcené povídání Ivy Klugové s Dagmar Viláškovou, která zakládá a buduje na základních školách školní poradenská pracoviště.   

ČTENÍ. Jak dětem ve třídě vysvětlit, že jsme každý jiný? 

2 minuty

Učitelka Andrea Tláskalová je ráda za pestrost třídních kolektivů, i když upřímně popisuje, že zná i situace, kdy to dynamiku třídy výrazně narušuje. „Základ je o tom s nimi mluvit hned od začátku,“ říká. „Vysvětlovat jim, že každý vyniká v něčem jiném, ale také, že je normální, že někomu v kolektivu někdo sedí a jiný zas ne. Nemusí se všechny děti kamarádit, měly by ale umět spolupracovat a nikdy by nikomu neměly ubližovat.“  Více inspirace v odkazu.