19. 3. 2025
Učitel je v hodině jen pomocníkem, hlavní práci mají odvádět děti
Veronika Lucká Loosová
Jak má vypadat moderní výuka dějepisu? „Věřím, že by měla být činnostní,“ říká propagátor badatelského přístupu, učitel chrudimské základní školy Roman Anýž.

Roman Anýž, foto: Jakub Yellen
Na ZŠ Dr. Jana Malíka v Chrudimi působí Roman Anýž už téměř dvě desítky let. Vyučuje dějepis a výchovu k občanství. „Mojí představou je, aby během hodiny pracovaly především děti, nikoli učitel. Věřím, že moje role spočívá hlavně v přípravě lekce a během samotné výuky bych měl být spíše pomocníkem – někým, kdo v pravý moment podpoří skupinu, nasměruje ji a pomůže. Ale hlavní práci mají odvádět děti,“ říká Anýž.
Inovativní přístup k výuce, zaměřený na rozvoj kompetencí, přináší chrudimské škole skvělé výsledky. A jak jsme mohli vidět při hodině dějepisu věnované československé společnosti v padesátých letech minulého století dokáže badatelská výuka strhnout celou třídu. Děti kriticky přemýšlí o tématu hodiny a více si z něj zapamatují.
Přehrát reportáž
Bez znalostí faktů se žáci a žákyně v dějepisu neobejdou. „Já si ale myslím, že je mnohem cennější, když se na ta fakta sami zeptají, než kdybych to udělal naopak. Tedy, kdybych řekl: Tady máte fakta a vy o nich potom přemýšlejte! Zaprvé by to ztratilo veškerou krásu a motivační hodnotu toho zkoumání, objevování a hledání odpovědi a zadruhé bych je tím nic moc kompetenčně nenaučil,“ přemýšlí chrudimský pedagog.
Důraz na rozvoj klíčových kompetencí pro 21. století je zároveň jednou z priorit nového RVP pro základní vzdělávání. Když zůstaneme u dějepisu, jen letopočty a jména panovníků nestačí. „Škola má vychovávat historicky gramotné mladé lidi, kteří se nedají napálit a dokáží přemýšlet o minulosti podle nějakých pravidel. A ta pravidla jsou základy, které my máme dětem předat,“ uzavírá Anýž.
Roman Anýž
Vystudoval Pedagogickou fakultu Univerzity Hradec Králové, obor Učitelství pro 2. stupeň základních škol a nižší ročníky gymnázií, aprobace dějepis a občanská výchova. Od roku 2008 vyučuje na ZŠ Dr. Jana Malíka v Chrudimi. Působil také jako metodik a lektor, například pro Institut Terezínské iniciativy.