27. 4. 2025

Nechtěli jsme honit moc zajíců najednou

Libor Hruška

Jan Kuzebauch je ředitelem základní školy v krušnohorských Kraslicích. Proměnu školního vzdělávacího programu (ŠVP) tu mají na starosti tři samostatné týmy, které se zaměřily na matematiku, anglický jazyk a osobnostní výchovu.

Jan Kuzebauch, foto: Jakub Yellen

Školní vzdělávací program nyní částečně předěláváte podle před pár měsíci schváleného revidovaného rámcového vzdělávacího programu (RVP). Kdy naposledy jste do něj takto výrazně zasáhli?

Školní vzdělávací program upravujeme každý rok, ale to jsou spíše drobné změny, jako bylo například zavedení plaveckého výcviku. Pro první opravdu větší zásah jsme se rozhodli před nějakými pěti lety a spojili ho se změnami v informatice vycházejícími z takzvané malé revize.

Proč a co jste měnili?

Těch důvodů bylo více. Velký problém představoval třeba fakt, že někteří učitelé klíčový školní dokument vlastně pořádně ani neznali. Dál učili, jak byli zvyklí, a řídili se spíše učebnicí než požadavky ŠVP. Jednou z novinek, se kterou jsme přišli, byla integrace části předmětů – dohromady jsme spojili například dějepis a občanskou výchovu a podobně jsme postupovali také u přírodovědy a výchovy ke zdraví. Na prvním stupni jsme zase zavedli takzvanou estetickou výchovu, která kombinuje pracovní výchovu s výtvarnou.

Jak se mění RVP

Vše o tvorbě nových rámcových vzdělávacích programů. Otevřeně, jasně, na jednom místě.

Modelové ŠVP pro ZŠ

Nabízíme podporu, nástroje a inspiraci pro vaši cestu k modernímu vzdělávání.

Vzali vaši kolegové a kolegyně změny za své?

Naštěstí ano. Ukázalo se, jak hrozně moc je důležité, když na podobných změnách spolupracuje celá škola. Jen tak nový dokument učitelé skutečně vezmou za svůj. Vždy se samozřejmě může najít někdo, kdo novinkám nebude nakloněn, my učitelé jsme velice konzervativní. Na druhou stranu svět kolem nás se mění a my tomu musíme výuku přizpůsobovat. Lepší nástroj, než je ŠVP, k tomu ředitelé nemají.

Co se odehrává nyní, poté co ministerstvo školství schválilo nový RVP pro základní školy? Jak konkrétně se kurikulární novinky do vašeho ŠVP propisují?

Nechtěli jsme honit příliš zajíců najednou, a tak jsme si pro začátek vybrali tři oblasti, které chceme kvalitně zpracovat. Tento školní rok pracujeme na matematice, angličtině a osobnostním rozvoji.

Proč právě tyhle tři okruhy?

Začnu osobnostním rozvojem, předmětem, který ještě nemá definitivní název. Říkat mu můžeme také povinné třídnické hodiny nebo etická výchova. Od příštího školního roku by ho žáci měli mít jednu hodinu týdně ve všech ročnících, což je model, o kterém jsme už několik let uvažovali. I v souvislosti s uzavřením škol při pandemii covidu-19 se chování dětí začalo měnit a my jsme cítili, že potřebujeme předmět, který by nám usnadnil komunikaci s nimi. Také o výuce anglického jazyka od první třídy, se kterou přichází nové kurikulum, jsme uvažovali už delší dobu. Nový RVP byl tím rozhodujícím impulzem ke změně a podobně to je i s matematikou.

Co bude následovat?

V příštím školním roce bychom rádi pokračovali v integraci předmětů. Zaměřit se chceme na ty přírodovědné. Zrovna v nich máme obnovený kolektiv a všichni se těšíme, že je budeme propojovat do společného předmětu science.

Zmínil jste tři témata. Máte i tři pracovní skupiny?

Ano, každé téma má svou vlastní, ale je stěžejní, aby se ty týmy do budoucna prolínaly. Aby se nestalo, že učitel nemá povědomí o tom, co vzniká ve vedlejší skupině. A tak jsme si naplánovali i několik společných setkání, na kterých si budeme říkat, jak se co kde posouvá nebo kdo na jaké problémy při práci narazil.

Jak často se týmy setkávají?

Kolegové se potkávají každé úterý od 14.15 do 16.00. Už v minulosti jsme měli úterní odpoledne vyhrazená pro vnitřní vzdělávání, a tak stačilo tenhle model využít k práci na novém ŠVP.

Jaká má být v celém procesu úloha ředitele?

Hlavně musí být dobře vymezená. Osobně to vnímám tak, že mou úlohou je přinášet do školy informace zvenku a strategicky nastavovat, jakým způsobem budeme postupovat. To samotné provedení je už na našich třech koordinátorkách ŠVP. Na ty spoléhám. Jsou zodpovědné za svolávání na jednotlivá setkání, zapisování výstupů a celkově za koordinaci, jak už vyplývá z názvu jejich pozice.

Na co by si mělo dát vedení školy pozor, když se rozhodne do změn pustit?

Já bych určitě poradil neočekávat, že se hned na prvním setkání začne rodit nový ŠVP. A ani na druhém nebo na třetím… Ty první schůzky jsou spíš určené společnému čtení nového RVP a k tomu, aby se celý tým naučil mluvit stejným jazykem.

Ministerstvo školství představilo revidované kurikulum v polovině ledna. Vy jste se ale začali scházet už předtím.

Ano. Co zhruba můžeme od revidovaného RVP očekávat, jsme věděli už od zveřejnění jeho návrhu, tedy nějakého tři čtvrtě roku. Na konci října jsme měli pravidelné výjezdní školení, a právě nový RVP byl na něm jedním ze dvou hlavních témat. Pozvali jsme si lektora, který nás naučil mluvit jazykem nového dokumentu, vysvětlil nám terminologii, která se oproti minulému RVP změnila, a tak podobně.

ŠVP jste chtěli měnit tak jako tak. Takže dobré načasování…

To určitě ano, dobře se nám to s novým RVP sešlo. Já jsem jako ředitel přesvědčený, že školy by měly své ŠVP měnit samy od sebe a nečekat na impulzy shora. Školní vzdělávací program je nejdůležitějším dokumentem – skoro víc než vize školy – a učitelé by měli vědět, nejen co učí, ale i proč a jak to zapadá do celkového kontextu.

Jan Kuzebauch

Vystudoval Učitelství pro 2. stupeň ZŠ – anglický jazyk a literaturu. Od roku 2011 působí na Základní škole Kraslice, Dukelská. Začínal tu jako učitel matematiky a anglického jazyka, od roku 2018 působí ve vedení školy, nejprve jako zástupce ředitele a nyní ve funkci ředitele. ZŠ má 414 žáků a žákyň, 30 vyučujících a 11 asistentek pedagoga.