První setkání v metodickém kabinetu? Okamžitě jsme si osobnostně sedly

Prosinec 3, 2024
Petra Svoboda
Větší spolupráce, sdílení zkušeností a vzájemná podpora přináší do škol novou energii a množství nápadů a překvapivých, neotřelých řešení. Alena Šáfrová vyučuje v Liberci na gymnáziu, Pavlína Hartmanová na základní škole. Seznámily se díky krajskému metodickému kabinetu přírodovědného vzdělávání. Kabinety po celém Česku vznikly v rámci projektu SYPO Národního pedagogického institutu (NPI) a pokračují i dnes.

Alena Šáfrová a Pavlína Hartmanová, foto: David Háva

Kdy jste se poprvé setkala se svou kolegyní?
Alena Šáfrová (AŠ): Myslím, že začátkem roku 2021, kdy v rámci projektu SYPO vznikal krajský metodický kabinet přírodovědného vzdělávání.

Pavlína Hartmanová (PH): První setkání s Alenou proběhlo na Technické univerzitě v Liberci, kde jsme spolupracovaly na společném projektu.

Jaký byl váš první dojem?
AŠ: Že je velmi zapálená do výuky, velmi přátelská a profesionální. Bylo jasné, že má chuť zkoušet nové věci a že přináší do výuky něco, co aktivně zapojuje žáky. Měla jsem pocit, že budeme dobře spolupracovat, protože jsme si okamžitě osobnostně sedly.

PH: Působila na mě velmi sympaticky. Následně jsem zjistila, že je to mimořádně pracovitá osoba, jejíž pečlivost a nápaditost si zaslouží velký obdiv. Její přístup k práci byl nejen efektivní, ale také kreativní, říkala jsem si: „To je neskutečný pracant, jak to asi dělá?“

Jak následně došlo ke spolupráci?
AŠ: Začaly jsme si s Pavlínou vyměňovat zkušenosti z výuky chemie a zjistily jsme, že obě máme stejné názory a přístup ke vzdělávání žáků. Obě nás nadchlo, že rády začleňujeme badatelské prvky do hodin a klademe důraz na aktivní zapojení žáků prostřednictvím experimentování. Sdílely jsme si vzájemně vlastní materiály a v rámci následného projektu Podpora kurikulární práce škol jsme společně vytvořily výukové aktivity.

PH: Setkání v kabinetech vedla k intenzivní spolupráci, během níž jsem zjistila, že s Alenou je výborná a podnětná spolupráce. Obě sdílíme nadšení pro svou práci a snažíme se do každého úkolu vkládat maximální úsilí, často pracujeme na více než sto procent. Tento přístup se pozitivně odráží ve výsledcích naší spolupráce a přispívá k našemu profesnímu rozvoji.

Co jsou kabinety?

Metodické kabinety jsou nyní součástí projektu Podpora kurikulární práce škol.

Přidejte se k nám

Hledáme aktivní učitele, kteří chtějí rozvíjet sami sebe a zároveň pomáhat i svým kolegům.

Co považujete za nejpřínosnější na spolupráci v rámci metodického kabinetu?
AŠ: Nejvíce si cením sdílení odborných zkušeností a vzájemné inspirace s Pavlínou. Naše společné diskuze a výměna materiálů nám pomáhají zefektivnit a zlepšit kvalitu naší práce.

PH: Klíčovými aspekty jsou sdílení informací a vzájemná motivace. Tato interakce nám poskytuje inspiraci a energii, která nás pohání k dalšímu úsilí a inovacím v naší práci. Díky této dynamice se naše společné projekty stávají přínosnější.

Co vás překvapilo?
AŠ: Jak Pavlína kreativně přistupuje k výuce a dokáže propojit teoretické znalosti s praktickými aktivitami, kterými motivuje žáky k práci. Její otevřenost sdílet své nápady nás posouvá obě. Když si společně vyměňujeme zkušenosti z výukových aktivit, často přicházíme na nové nápady, které by nás samotné ani nenapadly.

PH: Alenina nevyčerpatelná energie, nadšení a kreativita. Její schopnost přinášet nové nápady a aktivně se zapojovat do projektů mě obohacuje a motivuje k dosahování lepších výsledků.

Co tomu říkají děti?
AŠ: No, to nevím. Žáky badatelské aktivity baví a pracují s viditelným zájmem, i když někteří by potřebovali více času. Říkají, že je to pro ně zajímavější než běžná výuka, protože mají pocit, že na mnoho věcí přišli sami. Tento pozitivní přístup žáků mě utvrzuje v tom, jak přínosná je spolupráce s Pavlínou. Společně dokážeme vytvářet výukové aktivity, které podporují zvědavost a samostatnost žáků, a to nás motivuje pokračovat v našem úsilí, objevovat nové inspirace a vytvářet nové materiály.

PH: Klíčovými aspekty jsou sdílení informací a vzájemná motivace. Tato interakce nám poskytuje inspiraci a energii, která nás pohání k dalšímu úsilí a inovacím v naší práci. Díky této dynamice se naše společné projekty stávají přínosnější.

Kterou situaci si už navždy budete pamatovat?
AŠ: Když mi Pavlína vyprávěla o výukových materiálech, které si sama tvoří, a s nadšením mi ukazovala fotografii papírového rozkládacího modelu obojživelníka. V tu chvíli jsem si říkala, že jsem narazila na učitelku, která je stejně proaktivní a zapálená jako já.

PH: Naše setkání na kávě, při kterém jsem od Aleny dostala něco, co mě provází a slouží mi dodnes.

Kdybyste mohla kouzlem proměnit české školství, jak by zněla vaše magická formule?
AŠ: Školy jako místa pro aktivní objevování.

PH: Učitele inspiruj, žáky k objevování veď!

Alena Šáfrová

Učitelka fyziky a chemie na Doctrina – Podještědském gymnáziu v Liberci. Ve školství pracuje 24 let, v metodických kabinetech působí čtyři roky.

Pavlína Hartmanová

Učitelka chemie a fyziky na ZŠ Česká v Liberci. Ve školství pracuje 21 let a v metodických kabinetech pět let.