19. 6. 2025

Na tábor! Když škola nekončí vysvědčením

Barbora Postránecká

Zatímco většina škol s koncem června zavírá dveře, někde plánují pravý opak. Základní školy v Chomutově se letos v létě rozhodly zorganizovat příměstský tábor, který dětem z tamních sídlišť přinese zážitky mimo školní lavice. Těm, pro které by byl podobný program jinak nedostupný.

Ředitelé škol – Libuše Slavíková, Miroslav Žalud, Vladimíra Nováková, foto: David Háva

Tři školy, tři sídliště. Základní školy Zahradní, Březenecká, Písečná leží blízko sebe v severní části Chomutova a místní děti tu sdílí stejný prostor i podobné výzvy. V této části města – od Březenecké dál směrem k novější zástavbě – je jen málo míst, kam by mohly samy bezpečně vyrazit a trávit tu volný čas.  

„Naše sídliště jsou uzavřená, obklopená frekventovanými silnicemi a možností, kam jít, když nejsou děti ve škole, není mnoho. Spousta z nich nevede dál než do obchodního centra. Chtěli jsme to změnit a umožnit jim zažít aktivity, které jsou pro jejich vrstevníky běžné, ale pro ně často nedostupné,“ vysvětluje ředitel ZŠ Písečná Miroslav Žalud. Navíc tu žije velké množství rodin s omezenými finančními možnostmi a dosáhnout například na klasické příměstské tábory je pro mnohé z nich nereálné.  

Proto školy dlouhodobě přemýšlejí, jak je ze sídliště dostat ven – a nabízejí jim řadu aktivit i mimo dobu výuky. „Rodiče na našich školách už jsou zvyklí, že škola není jen o matice a češtině. Nabízíme desítky kroužků, sportovní a výjezdové akce. U nás škola nekončí ve dvě odpoledne, děti tu tráví celé dny,“ popisuje ředitel Miroslav Žalud filozofii školy, kde pracuje už víc než dvacet let. 

Ředitelé a ředitelky zmíněných čtyř škol jsou už řadu let v kontaktu, sdílejí nápady i zkušenosti. A jelikož jsou všechny čtyři školy zapojené do programu Podpora rovných příležitostí, napadlo je zkusit něco nového - a zorganizovat letní příměstský tábor.  

Sociální znevýhodnění

Více se o tématu dozvíte na webu Zapojme všechny.

Škola pomáhá

Poslechněte si sérii inspirativních podcastů.

Na zkoušku 

Prvním testem byly loňské podzimní prázdniny. Třicet dětí ze tří škol (Zahradní, Březenecká, Písečná) každý den vyjížděly autobusem do Domečku, chomutovského střediska volného času, které sídlí v centru města. Tady pro ně byl připravený program: péče o plazy, keramika a také technické dílny. „Snažili jsme se to udělat tak, aby si děti vyzkoušely různé aktivity, měly zajištěné jídlo, nemusely se o nic starat a prožily hezké prázdniny,“ říká ředitel Miroslav Žalud.  

A letos v létě čeká děti další program - příměstský tábor, který pořádají všechny čtyři zmíněné školy společnými silami. Navíc se k nim přidá i škola čtvtá - Školní.  

Program začíná opět v Domečku – lukostřelbou, pak je v plánu autodráha, práce v keramické dílně či návštěva mysliveckého sdružení. V plánu jsou také výjezdy mimo město – na Horní Hrad, bývalý středověký hrad přestavěný na zámek, a taky do přírodního areálu Kočičák.  

Školy přednostně oslovovaly děti, které pochází ze sociálně znevýhodněného prostředí. Už dlouho mají dobře zmapované, které děti potřebují podporu – situaci v rodinách sledují průběžně. Hlavní roli při výběru účastníků pilotního tábora měly třídní učitelky, které nejlépe znají situaci jednotlivých rodin. „Díky zkušenosti s  identifikací žáků se sociálním znevýhodněním, které používáme v rámci projektu Podpora rovných příležitostí, nemáme problém cíleně podporovat děti při rozvoji jejich zájmů. Jsme si vědomi, že každé dítě potřebuje něco jiného. Někdo uvítá možnost seznámit se s vrstevníky z jiných škol, někdo jiný raději spolupracuje se spolužáky ze školy,“ poznamenává ředitelka ZŠ Zahradní Libuše Slavíková s tím, že na jejich škole má nápad s „letním tábořením“ pokračování. Jelikož je společný projekt letního příměstského tábora určený pro děti od třetích do šestých tříd, na ZŠ Zahradní se letos vedoucí žákovského parlamentu rozhodli, že uspořádají souběžně i „svůj“ příměšťák pro děti z prvních až třetích tříd. „Je vidět, že tato spolupráce může vést  i k rozvoji aktivit na jednotlivých školách,“ dodává Libuše Slavíková. 

Organizace takového tábora není jednoduchá. Je potřeba zajistit dopravu, jídlo, personál, souhlasy od rodičů, pojištění i náhradní plány pro případ nepříznivého počasí. „Je to dost práce, ale máme to s ostatními školami rozdělené,“ popisuje Miroslav Žalud. Výhodou je podle něj i podpora zřizovatele – města Chomutov. „Na rozdíl od některých jiných měst u nás radnice naše aktivity podporuje, nechává školy otevřené i o prázdninách a nečeká, že se po vysvědčení škola uzamkne na dva měsíce,“ poznamenává Miroslav Žalud s tím, že nikoho ze svých zaměstnanců do účasti nenutí. Přestože letní prázdniny bývají pro školní sbor časem dovolené, ve chvíli, kdy se o plánech ví dostatečně dopředu, najde se obvykle řešení, které vyhovuje všem. „Některým se hodí, že si mohou vzít dovolenou během školního roku a o prázdninách být na táboře, který jim přijde smysluplný,“ dodává Miroslav Žalud. 

V jiném světle 

Příměstský tábor i další mimoškolní aktivity mají řadu benefitů. „Žáci mají možnost prožít něco jiného se svými kamarády ze školy. Získávají tím také větší vazbu na školu, čímž se mimo jiné snižuje jejich absence ve výuce. Je to dobré i pro jejich sebevědomí, hlavně v případě, že ve škole selhávají. Na mimoškolních akcích se prezentují „v jiném světle“, v činnostech, které jim jdou. Zažijí úspěch, který při vyučování nezažívají,“ vysvětluje ředitelka z další zapojené školy, Vladimíra Nováková ze ZŠ Březenecká.  

Tato škola má dlouholeté zkušenosti s pořádáním letního pobytového tábora (kde děti i přespávají). „Děláme ho už řadu let vlastními silami a personálním zajištěním s finanční podporou SRPDŠ (Spolek rodičů a přátel dětí školy). O tábor je vždy velký zájem, čtyřicet přihlášek je rozebraných během tří dnů. Děti jezdí převážně do horských oblastí Krkonoš, Jizerských  hor či Krušných hor, některé tábory se konaly také v Českém Ráji,“ popisuje Vladimíra Nováková.  

A jaké výhody přináší pořádat příměstský tábor společnými silami? Školy si dělí náklady mezi sebe, například dopravu. Každá škola přináší rozdílné nápady. A nakonec: na takové akci se mají možnost poznat děti z různých škol a najít si nové kamarády. „Propojujeme žáky, aby poznali, že stejné problémy řeší jejich vrstevníci i na jiných školách, že v tom nejsou sami. Učí se navazovat vztahy s jinými lidmi mimo své nejbližší okolí a mimo svou školu. Posilují sociální vazby a získávají nové zkušenosti,“ uzavírá Vladimíra Nováková. 

„Chceme, aby si děti z každého dne něco odnesly – zážitek, novou dovednost,“ říká ředitel Žalud s tím, že program je koncipovaný především pro děti od třetích do šestých tříd. 

Podívejte se na reportáž