Talentovaní žáci potřebují podporu ve škole i doma
Škola v 21. století by měla talentovaným žákům nabízet komplexní podporu zaměřenou na rozvoj intelektuálních i praktických dovedností. Školy mohou představit rozcestník studentům, kteří následně mohou jednoduše hledat aktivity, kterých se mohou účastnit, či organizace, které je v nich mohou finančně podpořit. Sám jsem během studia měl problém s tím, že každý učitel preferoval jiné nadrámcové aktivity a měl jiné kontakty. Stejně tomu tak je v rámci různých škol, kdy jsem až po odchodu ze střední zjistil, že v Praze se studenti účastní úplně jiných aktivit, než my u nás – mnohdy online!
Zároveň je důležité, aby vyučující měli dostatek času a prostoru pro práci s talentovanými studenty a byli podporováni tento čas s nimi trávit. Moderní technologie hrají v této oblasti zásadní roli – umožňují učitelům efektivně přizpůsobovat obsah a tempo výuky podle schopností jednotlivých žáků. Učitelé by měli být proškoleni v používání těchto technologií, aby byli schopni maximálně využít jejich potenciál pro podporu talentu. Například AI není nepřítel, ale dobrý nástroj, který může v tomto extrémně pomoci. Nemuseli jsme ale čekat na AI, Google a YouTube už máme mnoho let – stačí jen studenty učit, jak pracovat z informacemi z nich, což se v posledních letech značně zlepšuje.
Spolupráce mezi školou, učiteli a rodinou je rovněž nezbytná. Učitelé by měli pravidelně komunikovat s rodiči, aby zajistili, že talentovaní žáci získají odpovídající podporu nejen ve škole, ale i doma. Učitelé by měli vytvářet prostředí, kde talentovaní studenti mohou rozvíjet týmovou spolupráci, sdílet své nápady a zároveň se učit od ostatních. To vyžaduje také podporu MŠMT, která by se měla zaměřit na profesní rozvoj učitelů, aby mohli rozpoznávat a rozvíjet talenty efektivněji. Rozvoj učitelů je pro školu 21. století klíčový.
Ota Michálek
absolvent University of the West of England
Velká závěrečná debata Talent City 2024 se uskuteční 10.10. od 14:30 v ostravském klubu Parník.