11. 3. 2025

PODCAST. Půjdeme cestou Francie, nebo dáme mobilům šanci?

Tomáš Matoušek

Vracíme se o několik kroků zpět, nebo jsme našli správnou a doposud málo vyšlapanou cestičku k modernímu vzdělávání? Nad tím se v podcastu KYBcast zamýšlí Václav Maněna a Pavel Matějíček. Ačkoliv vnímají potenciál mobilů při studiu, jedním dechem podotýkají, že řada zemí se vydala cestou restrikcí.

Pavel Matějíček (vlevo) a Václav Maněna, foto: NPI

„Například ve Francii platí od roku 2018 zákaz používání mobilů na základních a středních školách. Podobná opatření zvažují i další státy,“ uvedl v pocastu KYBcast Václav Maněna, středoškolský učitel a IT expert. Doplňuje, že argumenty pro zákaz mobilů zahrnují mimo jiné snížení rozptylování žáků, zlepšení jejich koncentrace a omezení kyberšikany. Tedy šikany v online prostředí.

Ač s ním na jednu stranu souhlasí, nedalo to etickému hackerovi Pavlu Matějíčkovi a oponoval svému zkušenému kolegovi výhodami chytrých zařízení. „Moderní smartphony nabízejí širokou škálu aplikací a funkcí, které mohou obohatit výuku. Například aplikace pro rozšířenou realitu mohou studentům poskytnout interaktivní zážitky, které by jinak nebyly možné,“ řekl. Kromě toho mohou sloužit i k rychlému vyhledávání informací, organizaci úkolů nebo komunikaci v rámci školních projektů.

Přehrát podcast

Moderátoři měli i speciálního hosta. Tím byl pedagog, který si na sociálních sítích říká Pan Tělocvikář. Ve škole dělá ICT metodika a učitele. Jejich škola je navíc specifická v tom, že k mobilům přistupují svérázným způsobem.

„Jsem anonymní, protože občas se mi podaří otevřít výbušné téma, a to nejen ze školství, a lidi jsou často dost útoční na sítích. Mnohdy i píšou, že děti k nám do školy chodí jako do vězení, a já nechci, aby to mí žáci četli,“ objasnil motivaci nepřiznat svoji identitu učitel. 

Oba moderátoři i jejich speciální host se shodli na tom, že klíčem při užívání mobilních telefonů na půdě školy je nalezení rovnováhy mezi zákazem a jejich praktickým využitím. „Důležité je stanovit jasná pravidla pro jejich používání a edukovat žáky o zodpovědném a bezpečném využívání technologií,“ zdůraznil Maněna. Například během vyučování by mohly být telefony využívány pouze pro specifické vzdělávací aktivity, zatímco během přestávek by jejich používání bylo omezeno,“ myslí si. 

Jaký postoj k celé záležitosti zaujímá renomovaná právnička Alice Kubů Frýbová, jež se specializuje na školské právo, co k celé situaci říká Česká školní inspekce a ministerstvo školství nebo co přesně dělají ve škole Pana Tělocvikáře s mobily?