12. 3. 2025
PODCAST. Děti jsou pořád stejné, jen se přesunuly do virtuálního světa
Tomáš Matoušek
Děti jsou pořád stejné, mění se u nich pouze vnější prostředí, ve kterém se formují. S tímto názorem profesora Zdeňka Matějčka souhlasí i první host čtvrté série KYBcastu, expert na rizikové chování Martin Kaliba. Zdůrazňuje, že děti je potřeba vést ke kritickému myšlení a vysvětlovat jim, proč je určité chování nebezpečné.

Martin Kaliba, foto: Archiv MK
„Všiml jsem si u své generace, nebo obecně u dospělých, že hodně oddělují svůj život v online a offline prostředí. To znamená, jak se prezentujeme na sítích, co sdílíme o sobě na internetu. A pak je tady offline svět, to jsou dva úplně odlišné světy,“ přemítal v prvním díle čtvrté série KYBcastu Václav Maněna.
Odborník na rizikové chování v offline i online světě Martin Kaliba pak Maněnovi a posluchačům vysvětlil, že internet ani klasický život nejsou dva různé světy, jen dvě různá prostředí. „Problémem je, že u mnoha dětí a dospívajících funguje při komunikaci na internetu efekt odbrždění. To způsobí, že se ve virtuálním prostředí chováme malinko jinak,“ vysvětlil. Jedním z důvodů mimo jiné je, že nás nikdo další při komunikaci nevidí, a tak zde funguje jistá míra anonymity.
Přehrát podcast
„Pocitem anonymity myslíme neviditelnost. Používám tady takové přirovnání, že já nevidím tebe, ty zase nevidíš mě,“ doplnil Kaliba, který v současnosti působí jako pedagog na Univerzitě Hradce Králové. V minulosti navíc napsal knížku Digitální pohádky pro (ne)poučitelné děti a (ne)znalé dospělé.
Jak se v KYBcastu Maněna s Kalibou shodli, prevencí proti rizikovému chování může být například omezení mobilů ve školách, ke kterému v současnosti sáhla asi šestina škol v Česku, v zahraničí jsou pak ještě dál. Obecně pak rodiče mohou regulaci používání digitálních technologií omezovat i doma, místo toho mohou své děti vést k jiným aktivitám, jako je třeba sport nebo čtení. „Dnešní děti jsou vystaveny zcela novým formám rizikového chování, které předchozí generace neznaly. Online svět přináší nejen příležitosti, ale i hrozby, na které musíme být připraveni,“ apeloval Kaliba na nepodceňování situace.
Jak mění digitální technologie dynamiku třídy v hodinách středoškolského učitele Maněny, jak jít svým dětem příkladem nebo nakolik efektivní jsou zákazy? To a mnohem víc zjistíte v prvním díle čtvrté série KYBcastu, který si můžete poslechnout na YouTube kanálu Národního pedagogického institutu, případně ve všech podcastových aplikacích.
Martin Kaliba
Je odborníkem na rizikové chování a jeho prevenci v online i offline prostředí. Zabývá se využitím digitálních nástrojů ve vzdělávání. Je autorem knihy Digitální pohádky pro (ne)poučitelné děti a (ne)znalé dospělé. Působí také jako pedagog na Univerzitě Hradec Králové.