3. 9. 2025
Podporujme začínající kolegy. Jsou budoucností vzdělávání
Veronika Fiedlerová
Adaptační období je zásadní etapou v profesním životě začínajících pedagogů. Během prvních dvou let praxe se seznamují s realitou výuky, rozvíjejí své dovednosti a hledají vlastní cestu k efektivnímu a smysluplnému vzdělávání. Klíčovou roli hrají uvádějící učitelé a učitelky, jejichž podpora je nezbytná pro profesní, ale i osobní rozvoj nováčků.
Jak vypadá adaptační období, co obnáší role uvádějícího učitele a jakými nástroji lze podpořit začínající pedagogy? Odpovědi nejen na tyto otázky přineslo na konci května 2025 streamované vysílání NPI s názvem Start v učitelské profesi: adaptační období a uvádějící učitelé a učitelky v praxi školy.
Přehrát video
Adaptační období: Co přináší začínajícím učitelům?
Adaptační období, které trvá dva roky, je systematickým procesem, jehož cílem je usnadnit začínajícím učitelům přechod z akademické přípravy do školní praxe. Jak vysvětlil Matouš Bořkovec, vedoucí Oddělení podpory pracovníků v regionálním školství MŠMT: „Adaptační období je dvouleté, jeho smyslem je, aby si začínající učitel identifikoval své potřeby a zároveň byl provázen podpůrným procesem, díky kterému se může profesně rozvíjet.“
Tato fáze zahrnuje nejen praktické osvojení práce se žáky, ale také reflexi vlastní pedagogické činnosti. „Smyslem adaptačního období je, aby byl začínající učitel schopen reflektovat svou výuku, identifikovat, co funguje a co naopak potřebuje zlepšit,“ dodal Bořkovec. Noví učitelé se tak učí zvládat náročné situace, jako je řešení konfliktů se žáky či komunikace s rodiči, a zároveň budují svou profesní identitu.
Uvádějící učitel: Partner a průvodce
Podpora začínajících pedagogů by ovšem nebyla možná bez zkušených kolegů, kteří jim poskytují vedení a mentoring. Role uvádějícího učitele je v adaptačním období zcela zásadní. Jak zdůraznila uvádějící učitelka Zora Marasac: „Začínající učitel by měl hlavně kolem sebe cítit tu podporu. Klíčové jsou empatie, schopnost naslouchat a využívání technik mentoringu.“
Chci podpořit kolegu
Přihlaste se do kurzu Chci být uvádějícím učitelem aneb jak mohu podpořit svého začínajícího kolegu.
Budoucnost vzdělávání
Zjistěte, jaké kompetence obsahuje nový Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství.
Uvádějící učitelé pomáhají svým kolegům nejen s metodickou přípravou výuky, ale také s orientací ve školním prostředí. Kateřina Petrová, která se podělila o své zkušenosti ze začátku kariéry, ocenila zejména možnost sdílet kabinet se svým uvádějícím učitelem: „Hodně mi pomohlo, že jsem na to nebyla sama. Měla jsem možnost pravidelně konzultovat své otázky a problémy, což mi dodalo pocit jistoty.“
Podle Matouše Bořkovce je důležité, aby role uvádějícího učitele nebyla vnímána jako kontrolní. „Uvádějící učitel by měl být podporou, ne kontrolorem. Jeho úkolem je vést začínajícího učitele k reflexi a pomáhat mu hledat vlastní cestu,“ uvedl.
Jak podpořit uvádějící učitele?
Aby mohli uvádějící učitelé poskytovat co nejkvalitnější podporu, je důležité, aby měli k dispozici nástroje a dovednosti, které jim tuto roli usnadní. Jedním z efektivních způsobů, jak toho dosáhnout, je vzdělávací program NPI s názvem Chci být uvádějícím učitelem – aneb jak mohu podpořit svého začínajícího kolegu.
Tento program je zaměřený na rozvoj mentorských dovedností, které jsou klíčové pro efektivní vedení začínajících učitelů. Jak ve streamu zdůraznil moderátor a zároveň jeden z lektorů tohoto kurzu Libor Skala, cílem programu je naučit uvádějící učitele nejen techniky mentoringu, ale také schopnost budovat partnerský vztah se začínajícím pedagogem. „Tento kurz není jen o tom, jak být dobrým uvádějícím učitelem. Je to i o tom, jak být lepším kolegou, mentorem a podporou v pracovním i osobním životě,“ uvedl Skala.
Program se zaměřuje na praktické situace, které mohou během adaptačního období nastat, a nabízí konkrétní postupy, jak je efektivně řešit. Uvádějící učitelé si díky němu osvojí dovednosti, které jim pomáhají sledovat pokroky začínajícího kolegy, plánovat další kroky a zároveň vést mentoring na bázi důvěry a spolupráce.
Tandem, který formuje budoucnost vzdělávání
Podpora začínajících učitelů má vliv nejen na jejich profesní rozvoj, ale také na kvalitu vzdělávání celé školy. Jak ukázala data z Národního šetření učitelských kompetencí, čím častější je spolupráce mezi začínajícími a uvádějícími pedagogy, tím větší mají nováčci profesní sebevědomí a více si věří, že zvládnou jednotlivé profesní kompetence.
Adaptační období je tedy nejen cestou k úspěšnému startu učitelské kariéry, ale také investicí do budoucnosti českého školství. Kvalitní spolupráce mezi začínajícími a uvádějícími učiteli má zásadní vliv na profesní růst nových pedagogů i na jejich celkové zapojení do školní komunity.
Pro kvalitu adaptačního období je zásadní, aby uvádějící učitel pravidelně navštěvoval začínajícího učitele ve výuce a následně s ním výuku podrobně reflektoval. Měl by ho také zvát na náslechy své výuky, případně i výuky kolegů. Jedině diskuse o konkrétním průběhu hodiny a konkrétních výstupech či projevech žáků pomáhá nacházet cesty ke zlepšení vlastní praxe. Jak shrnul Matouš Bořkovec: „Každý začínající učitel by měl mít uvádějícího učitele. Kvalitní spolupráce mezi nimi má zásadní vliv na profesní růst i na to, jak se nový pedagog cítí v roli učitele.“
Významným nástrojem pro podporu začínajících učitelů je Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, který popisuje dovednosti, jež by si měl nový pedagog osvojit. Dalším zásadním prvkem je vzdělávací program zaměřený na rozvoj mentorských dovedností, který poskytuje praktické nástroje a inspiraci pro efektivní mentoring. Díky němu se mohou zkušení pedagogové stát nejen mentory, ale také oporou, která svým začínajícím kolegům pomáhá překonávat překážky, budovat profesní sebedůvěru a rozvíjet jejich potenciál.
Podpora začínajících učitelů není jen výsadou jednotlivců, ale společným úsilím celé školy. Právě proto je systematické vedení a vzdělávání v této oblasti důležitým krokem k rozvoji pedagogické praxe a k tomu, aby české školství bylo místem, kde učitelé i žáci mohou společně růst a rozvíjet svůj potenciál.


