6. 9. 2025

Změna se nesmí zastavit na papíře

Věra Štěpánová

O proměně českého školství a podpoře pro učitele a učitelky mluvíme s Leonou Gergelovou Šteigrovou, ředitelkou Odboru kuriklum a další vzdělávání v NPI.

Leona Gergelová Šteigrová, foto: archiv LGŠ

České školství čeká zásadní změna. Jak se podle vás propíše do každodenní praxe škol? 

Pro mě osobně je zásadní, aby se nejednalo o změnu „na papíře“. Revidované rámcové vzdělávací programy přinášejí nové pojetí výuky, ale skutečný rozdíl nastane až ve chvíli, kdy se promění každodenní práce učitelů a žáků. Rozhodující hybnou silou změny jsou samotné školy – ony určují, jak se nová podoba kurikula přetaví do živé výuky. A přiznejme si, že se nejedná o kosmetickou změnu. Musíme reagovat na trendy a výzvy, které mnohdy i my, dospělí, složitě zvládáme ve svých životech – umělá inteligence, udržitelnost, geopolitická situace, kybernetické hrozby atd. A my musíme naše děti připravit na svět, který se proměňuje rychleji, než jsme mnohdy schopní pojmout. 

Začněme u mateřských škol. Ty přecházejí na nový RVP jako první. Jak je podpoříte? 

Uvědomujeme si, že mateřské školy jsou na startu jako první, proto jsme k upravenému RVP PV (2025) připravili několik forem metodické podpory. Přímo u závazného dokumentu najdou uživatelé komentáře, které závazný text doplňují, jdou více do podrobností. Pro všech 97 očekávaných výsledků učení ve vzdělávacích oblastech byly vytvořeny ilustrace, které učitelům přibližují propojení vzdělávacích strategií s obsahem, odkrývají potenciál rozvoje klíčových kompetencí a základních gramotností. Vznikly manuály pro tvorbu ŠVP a pro třídní plánování. Učitelé si, doufám, oblíbili naše webináře, ve kterých zachycujeme dílčí témata spojená s implementací RVP PV. V příštím roce pro učitele připravíme 46 ilustrací ke klíčovým kompetencím, 8 ilustrací k podpoře základních gramotností. Dále pro ně vyhledáme a zpracujeme inspirativní části ŠVP vytvořených školami. Na základě ohlasů z praxe připravíme i podporu v tématech adaptace v MŠ a vzdělávání dvouletých dětí. 

Základní školy mají rok navíc. Jaká je pro ně klíčová podpora? 

Za sebe vždy považuji za nejdůležitější možnost o změnách otevřeně mluvit, zažít si s jinými kolegy učiteli nové pojetí výuky a hledat společná řešení. Proto rozvíjíme metodické kabinety – jak na národní, tak zejména na územní úrovni. Učitelé a učitelky v nich mohou sdílet zkušenosti, získávat zpětnou vazbu od kolegů i odborníků, společně tvořit, a hlavně být součástí učící se komunity. Právě sem směřujeme naše úsilí a s kolegy bychom rádi ztrojnásobili počty učitelů a učitelek, kteří jsou zapojení právě do územních kabinetů, protože chceme, aby se do společné práce zapojilo co nejvíce hlasů z praxe. Nově se také hned na podzim přímo zapojí do tvorby vzdělávacích materiálů, které půjdou použít rovnou ve výuce.  

Nové učebnice ještě nějaký čas nebudou. Je to důvod, proč připravujete vzdělávací materiály?

Ano, přesně tak. Každý očekávaný výsledek učení v RVP pro základní vzdělávání bude mít svou oporu v sadách materiálů, které učitelé dostanou příští rok k dispozici. Půjde o více než 400 sad – výukové materiály pro učitele i učební materiály pro přímou práci žáků a žákyň. Učitel tak nebude odkázán na složité dohledávání nebo čekání na nové učebnice. Dostane hotové podklady i s metodikou, jak je rovnou použít ve třídě, a hlavně – jak s tímto principem pracovat i v budoucnu. 

Jakou roli v podpoře hrají tolik diskutované modelové školní vzdělávací programy? 

Víme, že příprava školních vzdělávacích programů podle revidovaných RVP může být pro školy náročná, proto vznikly návrhy modelových ŠVP. Jedná se skutečně o návrhy, které vyžadují ještě mnoho práce. Jejich finální verze, kterou spolu s MŠMT představíme do 30. 10. 2026, nabídnou hotový, přehledný základ, který si škola může převzít nebo upravit. Slouží jako ukázka, jak převést revidovaný RVP do vlastní praxe. Nejsou závazné, ale dávají školám oporu a věřím, že v budoucnu jim ušetří spoustu práce i času. 

MojeEdu

Prozkoumejte nabídku pro všechny ve školství.

Proměna vzdělávání

Vše o nových rámcových vzdělávacích programech.

Můžou do tvorby modelových ŠVP školy nebo další odborníci nějak promluvit? 

Ano, a to je velmi důležité. Probíhá pilotní ověřování ve více než sedmdesáti školách a od letošního září začne připomínkování v metodických kabinetech. Následně se zapojí i širší odborná veřejnost. Společně tak mohou přímo ovlivnit podobu finálních modelových ŠVP, aby výsledná verze byla pro školy co nejpraktičtější a nejužitečnější. A navíc – vedle modelových ŠVP je naší ambicí nabídnout co nejvíce „ukázkových“ ŠVP konkrétních škol, které mohou být inspirací i pro celou řadu dalších.  

Co získají školy, které se zapojily do pilotního ověřování? 

Mohou získat jistotu a inspiraci. Dostávají individuální balíček podpory, který jim „šijeme na míru“ podle jejich potřeb – může jít o pomoc s tvorbou a inovací ŠVP, práci s cíli ve výuce nebo třeba formativním přístupem. Současně se učitelé i vedení škol účastní cíleného vzdělávání, ať už prostřednictvím webinářů, workshopů, nebo přímých konzultací s tvůrci revidovaných RVP nebo modelových ŠVP.

Zároveň mají možnost být u zdroje – jako první zkoušejí nové modelové ŠVP i vzdělávací materiály a mohou k nim dávat zpětnou vazbu. Tím přímo ovlivňují jejich finální podobu. Díky tomu se z pilotních škol stávají inspirace pro ostatní a často také prestižní partneři při sdílení dobré praxe. A co je důležité – pilotní školy nejsou uzavřený klub. Zveme další školy, aby se do podpory a spolupráce zapojily. Každá nová zkušenost je cenná a posouvá celý proces dál.  

Jaká další podpora je k dispozici?

Aktuálně máme připraveno více než třicet webinářů ke klíčovým tématům a nabídku dále rozšiřujeme o další inovativní témata, jak revize ve výuce uchopit. Vše je dostupné zdarma online a každý učitel se může kdykoliv vrátit k záznamům.  

Co konkrétně získají školy, které podporu využijí?

Úsporu času i energie, protože nebudou začínat od nuly. Získají také jistotu, že v tom nejsou samy – mají k dispozici komunitu kolegů, metodiky v regionech i expertní podporu na národní úrovni. A navíc mají možnost ovlivnit podobu vzdělávání v celé republice.  

Často se mluví hlavně o mateřských a základních školách. Co čeká střední školy?

Revize rámcových vzdělávacích programů středního vzdělávání jsou teprve v přípravách. Co je ale z mé strany nutno podtrhnout, je potřeba zajištění kontinua. Mám na mysli jednak návaznost na základní vzdělávání, ale současně nesmíme opomenout vertikální prostupnost. Proto ve spolupráci s MŠMT intenzivně cizelujeme sjednocení hlavních směrů tvorby rámcových vzdělávacích programů středního vzdělávání, které budou reagovat na dynamicky se měnící podmínky na trhu práce, tedy s důrazem na kompetenční pojetí vzdělávání žáků. I v návaznosti na aktuální schválení inovované soustavy oborů vzdělání budou postupně modernizovány jednotlivé rámcové vzdělávací programy.  

Leona Gergelová Šteigrová

Leona vystudovala mezinárodní vztahy a evropská studia na MU v Brně. Osm let pracovala na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, kde mimo jiné jako ředitelka odboru pro záležitosti EU zastupovala Českou republiku v Evropské unii a předsedala Výboru pro vzdělávání Rady EU. V NPI působí od ledna 2025 na pozici ředitelky Odboru kurikulum a další vzdělávání.