21. 10. 2025

PODCAST. Mediální výchova - AI by neměla dělat za žáky jejich práci. Měla by jim jen asistovat

Michal Kaderka

Horkým tématem současnosti je nástup používání AI ve výuce na základních a středních školách a také její používání samotnými žáky. S Michalem Kaderkou tentokrát debatují Eva Nečasová, spoluzakladatelka iniciativy AI dětem a Ondřej Neumajer, vedoucí Oddělení digitalizace NPI ČR.

Co je nejdůležitější na spojení dvou fenoménů Mediální výchovy a AI? Je třeba otevírat i etické otázky, včetně těch o ochraně soukromí. Například uvědomění, že veškerá osobní data, která sdílíme s algoritmy AI, mohou následně způsobit personalizovaný útok. Jak děti přimět, aby AI používali jen jako asistenta a aby za ně AI nedělala jejich úkoly? Zadávat žákům témata, která je oslovují, a nevnucovat jim učivo, které je nezajímá. A soustředit pozornost na proces více než na výsledek. Jak přimět žáky, aby nepoužívali AI například na psaní esejů? Nastavit jim hranice, například jim zkusit dát jen papír a propisku. Rozšíří AI řadu závislostí na digitálních přístrojích? Ano, to už se děje.

Michal Kaderka

Dlouholetý propagátor a učitel mediální výchovy. Působí na pražském Gymnáziu Paměti národa a na FF UK, kde učí budoucí učitele, jak učit mediální výchovu. Je autorem otevřené učebnice Mediální výchovy Svět médií.