BLOG. Chceme vychovávat povrchní hlupáky?

Leden 22, 2025
Matěj Bulant
Nové rámcové vzdělávací programy nejsou hrozbou, ale příležitostí. Pro školy, děti i celou společnost. Připravili jsme sérii článků, které vám pomohou pochopit změny, jež novinka do škol přináší. Autory blogu jsou odborníci z týmu Národního pedagogického institutu (NPI).

Matěj Bulant je garantem tématu revize RVP. Foto: David Háva

V rámci veřejné konzultace k podobě nových rámcových vzdělávacích programů pro mateřské a základní školy, která probíhala v první polovině minulého roku, se často objevovala obava, že jako společnost dáváme příliš velký důraz na rozvoj kompetencí a budeme rezignovat na rozvoj znalostí. Diskuze na sociálních sítích provázely komentáře jako:

  • „Už zase ty kompetence.“
  • „Co to je?“
  • „To budou děti ve škole jen experimentovat, nebudou mít žádné znalosti, budeme vychovávat povrchní hlupáky.“

Tato tvrzení vyvolávají zbytečné obavy. To rozhodně není cílem revize.

Co je cílem kompetenčně pojaté výuky?

Cílem nové podoby RVP není omezovat znalosti, ale dát jim živou podobu, aby je žáci dokázali uplatnit v reálných situacích. Klíčem je propojení čtyř pohledů:

  • znalostí (co víme)
  • dovedností (jak to děláme)
  • postojů (proč to děláme)
  • hodnot (k čemu to vede)

Školám je zároveň poskytnuta možnost vytvořit vlastní vzdělávací strategii, jak tyto čtyři složky provázat v osmi předem definovaných oblastech (tzv. klíčových kompetencích).

Kompetence v praxi: Přirovnání k autoškole

Představte si, že jste v autoškole. Nestačí se naučit jen pravidla silničního provozu (znalosti), nezbytná je také schopnost fyzicky ovládat auto (dovednosti). Ale i to by bylo málo, kdyby řidiči chyběl zodpovědný přístup a ohleduplnost k ostatním (postoje a hodnoty).

Kompetenčně pojatá výuka funguje na stejném principu: propojuje znalosti, dovednosti a postoje, aby vzdělání mělo smysl a bylo použitelné v každodenním životě. Nové RVP tuto filozofii přejímají a přinášejí do škol.

Smysl kompetenčního přístupu

Chceme, aby se díky těmto dokumentům ve školách rozvíjela výuka zaměřená na celkový rozvoj žáka. Znalosti zůstávají klíčové, ale samy o sobě nestačí. Žáci potřebují rozumět tomu, proč se určité věci učí, jak je využít v různých životních situacích, a potřebují mít pevnou hodnotovou základnu pro rozhodování a jednání. 

Závěrem

Jedině tak se z pouhých teoretických „dopravních značek“ stane skutečně bezpečná a smysluplná cesta pro všechny.

Revize RVP? Pojďme do toho

Připravili jsme sérii článků, které vám pomohou pochopit změny spojené s novými rámcovými vzdělávacími programy (RVP). Rozumíme, že tyto změny mohou vyvolávat otázky a obavy. Cílem této série je odpovědět na vaše dotazy a ukázat, jaké tyto novinky přinášejí příležitosti.

Matěj Bulant

Absolvoval Pedagogickou fakultu UJEP v Ústí nad Labem a Filozofickou fakultu UK. Působil jako manažer několika projektů v oblasti vzdělávání. V NPI zastával funkci ředitele Odboru kurikulum odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání. Od srpna 2023 je garantem tématu revize a koordinuje revizi RVP pro všechny stupně vzdělávání.