20. 6. 2025
BLOG. České děti nehloupnou
Ondřej Neumajer
Nové rámcové vzdělávací programy nejsou hrozbou, ale příležitostí. Pro školy, děti i celou společnost. Připravili jsme sérii článků, které vám pomohou pochopit změny, jež novinka do škol přináší. Autory blogu jsou odborníci z týmu Národního pedagogického institutu (NPI).

Ondřej Neumajer vede v NPI oddělení Digitalizace ve vzdělávání. Foto: David Háva
Společnost Kalibro podrobila skupinu 1 800 žáků stejným testům z několika oblastí, jako před 20 lety. Výsledek: žáci jsou na tom ve většině předmětů přibližně stejně, hodně se ale zlepšili v angličtině (o 12,5 %). Lidový narativ o stále línějších dětech, které toho umí méně oproti dřívějším generacím (rozuměj nám), to spolehlivě vyvrací. Co ale stojí za tak výrazným zlepšením v angličtině? Těžko říct, přesná data nemáme.
V listopadu 2024 jsme se z mezinárodního srovnání počítačové a informační gramotnosti ICILS 2023 dozvěděli, že se čeští osmáci umístili na 2. místě z 34 zemí, v roce 2013 byli dokonce první. Ani v tomto případě neexistují relevantní data, která by takto famózní úspěch našich žáků vysvětlovala.
Oproti chybějícím faktům tedy stavím hypotézu, proč je mladá generace v angličtině a digitálních technologiích tak dobrá: oblastem, které žáci považují za vysoce relevantní pro svůj život, se rádi věnují i ve svém volném čase. Mnozí mladí uvádějí, že si angličtinu vylepšili díky internetu, YouTube, Netflixu, při hraní počítačových her, online komunikaci, na sociálních sítích atd.
Z českých škol vycházejí děti, které se učit chtějí a umějí. Mladá generace se chce věnovat tomu, co vnímá jako důležité a relevantní pro svůj život. Společně s centralitou technologií a angličtiny v našich životech (mírou obklopení se v každodennosti) se výsledky dostavují.
Jaké z toho plyne pro školy doporučení? Předkládejme žákům školní výuku v co největším kontextu jejich osobních zájmů, bude je to více bavit a více se toho i naučí. Čím více budou školy propojené s mimoškolními aktivitami dětí, tím více toho pro své žáky udělají. Probíhající revize rámcových vzdělávacích programů je k tomu dobrou příležitostí.
Pokud chcete více informací o reportu ICILS: Česká školní inspekce - Národní zpráva ICILS 2023
Revize RVP? Pojďme do toho
Připravili jsme sérii článků, které vám pomohou pochopit změny spojené s novými rámcovými vzdělávacími programy (RVP). Rozumíme, že tyto změny mohou vyvolávat otázky a obavy. Cílem této série je odpovědět na vaše dotazy a ukázat, jaké tyto novinky přinášejí příležitosti.
Ondřej Neumajer
Zabývá se inovacemi ve vzdělávání, účelným využíváním digitálních technologií a vzdělávací politikou směřující k celospolečenské změně. Působil jako zástupce ředitele na základní škole v Praze 12, v Národním pedagogickém institutu má nyní na starost digitální vzdělávání. Mezi projekty, na kterých se podílel, patří například Metodický portál RVP.CZ.