5. 3. 2025
PODCAST. Škola pomáhá – Obrovskou radostí je, když se podaří desegregovat školu, říká Kumar Vishwanathan
Tomáš Machalík
Kumar Vishwanathan, aktivní pedagog, zakladatel projektu Vzájemné soužití, sociální pracovník a aktivista indického původu, který v České republice působí od roku 1997.
Kumar v rozhovoru nabízí srovnání českého, indického a světového vzdělávacího systému. Upozorňuje, že v současnosti u nás chybí moderní vzdělávací přístup založený na principech Komenského. Zdůrazňuje, že učitel by neměl být držitelem pravdy s absolutní kontrolou nad dětmi, ale spíše průvodcem, který pomáhá dětem objevovat pravdu samostatně. „Nechat děti objevovat, neposílat je již projetou cestou," říká.
Vzpomíná i na významnou kauzu D. H. a ostatní proti České republice, která se dostala až k Evropskému soudu pro lidská práva. Kauza se týkala diskriminace romských dětí v českém vzdělávacím systému, které byly neúměrně často umisťovány do zvláštních škol (dnes praktických) na základě sporných diagnostických metod. Kumar sdílí osobní zkušenost, kdy rok a půl žil s rodinami zasaženými povodněmi v Moravskoslezském kraji v unimobuňkách a pomáhal jim zvládat následky této katastrofy. Během této doby se setkal s romskou dívkou, která měla diagnostikovanou mentální retardaci, ačkoli byla ve skutečnosti bystrá a inteligentní. Jeho snaha o přijetí dívky do běžné základní školy a následné doučování se staly součástí širšího úsilí, které vyústilo v žalobu proti České republice.

Tomáš Machalík
Tomáš Machalík působí v Národním pedagogickém institutu jako ředitel odboru Podpora žáků, poradenství a společné vzdělávání. Dlouhodobě se zaměřuje na práci se žáky se sociálním znevýhodněním a na odstraňování bariér, které jim brání v přístupu ke vzdělávání.
