Dítě nesmí být jen příjmením v třídní knize

Andrea Cibulková, ředitelka odboru Podpora žáků, poradenství a společné vzdělávání.
Ve druhé třídě základní školy jsme měli učitelku, kterou jsem měla moc ráda. Byla milá, měla pro nás pochopení, byla s ní legrace. Uměla citlivě pokárat i povzbudit. Nedávala poznámky a tak nějak vše zvládla vyřešit ke spokojenosti své i nás dětí. Žádné z dětí nebylo jen příjmením v třídní knize. Jaké kouzlo ovládala? Neučila předměty, ale děti.
Už Komenský věděl, jak důležité je vytvořit ve škole přátelské a vstřícné prostředí. Podpora spokojenosti a pohody ve škole pomáhá vyrovnávat podmínky pro všechny děti. Tam, kde se dobře cítí děti i učitelstvo, se lépe učí; žactvo dosahuje lepších výsledků a má chuť se učit a rozvíjet. Spokojená a vyrovnaná učitelka lépe motivuje své žáky, vytváří pozitivní atmosféru ve třídě a celkově přispívá ke kvalitnějšímu vzdělávání. To nejsou přání, ale skutečnosti výzkumně podložené. Pojďme na nich stavět.
Wellbeing lze chápat jako stav celkové spokojenosti a pohody, který zahrnuje dobré fyzické i duševní zdraví, kvalitní sociální vztahy, pocit smysluplnosti vlastního života a kontinuální osobní rozvoj. Je zřejmé, že život nám neumožní být stále ve stavu celkové pohody a spokojenosti už proto, že každý z nás má své vlastní potřeby, zkušenosti, životní podmínky aj. Investovat do podpory wellbeingu se vyplatí, protože má pozitivní dopad na všechny oblasti našeho života, tedy i na vzdělávání. Přijměme fakt, že to, jak se cítí ve škole děti i pracovníci, je důležité, jen nám to možná dříve nepřišlo tak důležité. Formovali nás jiné věci, žili jsme v jiném světe, než ve kterém žijí a budou žít naše děti.
Jak na pohodu a spokojenost ve škole? Mějme pro děti pochopení, zajímejme se, jak se jim daří, co je těší a trápí, co by od nás potřebovaly. Možná některé dítě chodí do školy hladové a nevyspalé, bydlí v nevyhovujících podmínkách, ztratilo někoho blízkého, nepohodlo se s rodiči či kamarádem aj. To vše má vliv na to, jak se cítí, jak reaguje a jak je naladěné se vzdělávat a rozvíjet. Učme děti, jak si říct o pomoc, jak poznávat samy sebe. Veďme je k otevřenému vyjadřování, k nalézání hranic očekávaného chování. Učme je spolupracovat, navrhovat řešení a učit se z chyb. Respektujme je jako osobnosti. Přizvěme je k plánování, co a jak se učit, jak by to mělo ve škole vypadat.
Začněme třeba společnou tvorbou a nácvikem „desatera třídních pravidel“, která podporují vhodné a žádoucí chování. Ráno se nalaďme v diskusním kroužku a dodržujme pravidelné rituály navozující pocit „my“. Využívejme pravidelně třídnickou hodinu jako bezpečný prostor pro sdílení, k rozvoji sociálních dovedností a posilování emoční inteligence.
Tak jako je důležité, aby se ve škole dobře cítily děti, je podstatná i spokojenost pedagogického sboru. Jak ale zvládat obrovské nároky, které s sebou učitelská praxe nese, nevyhořet a nezbláznit se?
Ve své učitelské praxi jsem čas od času zažila chvíle nedůvěry v sebe sama a občas jsem věděla, že jsem něco vyloženě nezvládla. Pomohlo mi otevřeně o tom hovořit se zkušenějšími kolegy, sdílet při supervizi, společně zkoušet najít, jak na to. Zajistěme učitelům vhodné vybavení a pracovní podmínky. Podněcujme spolupráci všech pracovníků školy; umožněme jim supervize a intervizní setkání; podpořme mentoring ze strany zkušenějších kolegů; podporujme stáže v jiných školách; zapojme školní poradenské pracoviště; nabízejme učitelům přístup k psychologické podpoře např. i prostřednictvím školního psychologa; dopřejme jim realaxaci a odpočinek; zajímejme se o jejich potřeby ve škole a ptejme se na jejich názory. Podpořme vzdělávání k získání kompetencí k práci s heterogenní skupinou žáků, k individualizaci výuky, k efektivní komunikaci s rodiči dětí, k zvládání náročného chování dětí. Začněme třeba společným pojmenováním a realizací desatera vzájemné podpory ve škole.
Představme si školu jako vstřícné, bezpečné a podnětné místo, kde učitelstvo neučí předměty, ale děti. Místo, kde žádné dítě není jen příjmením v třídní knize, kde zaměstnanci školy spolupracují a navzájem se podporují. Nepotřebujeme k tomu kouzla.