11. 11. 2025
BLOG. Změna je trvalý stav. I proto chceme ověřovat nové cesty
Lukáš Rak
České školství stojí na prahu zásadních změn. Aby revize rámcových vzdělávacích programů nezůstala jen na papíře, desítky škol po celé republice s podporou NPI ověřují nové modelové školní vzdělávací programy. Zkušenosti z pilotního ověřování ukážou cestu a stanou se inspirací pro další školy.

Lukáš Rak je ředitelem ScioŠkoly v pražských Stodůlkách. Škola vytvořila a nyní pilotuje tematický školní vzdělávací program (ŠVP). Foto: archiv LR
Uprostřed sídliště Velká Ohrada na západním okraji Prahy, v netradičních prostorách bývalého obchodního centra, sídlí od roku 2018 naše soukromá demokratická škola. Jedna ze ScioŠkol, která poskytujeme vzdělání dětem převážně z Prahy 5 a přilehlých obcí západně od Prahy až po Beroun a s kapacitou 150 žáků patříme mezi ty menší. Taky jsme jednou ze škol, které se účastní pilotního ověřování modelových školních vzdělávacích programů. A máme k tomu své důvody.
Našim cílem je pomoct dětem připravit se na rychle měnící se svět, aby v něm obstály a dařilo se jim ve všech životních oblastech. Děláme to hlavně tak, že s dětmi reflektujeme nepřetržité změny, které se dějí už teď aktuálně, a přemýšlíme o změnách budoucích. Bavíme se o tom, jak ke změnám přistupovat a využívat je k vlastnímu rozvoji. Posilujeme odolnost dětí, aby dokázaly na stále rychleji měnící se svět reagovat, případně, aby byly samy nositeli změn a nebyly jen těmi, kdo změny musí strpět.
Ve vzdělávání se proto primárně zaměřujeme na rozvoj kompetencí nutných pro život. Z nich jsme vygenerovali osm vzdělávacích cílů, které dále členíme na menší celky – stavební kameny. Každý cíl obsahuje vyvážený poměr znalostí, dovedností a postojů. Chceme, aby naši absolventi dokázali naplno využít svůj potenciál, a proto neupřednostňujeme znalosti před před dovednostmi a postoji.
Žák je partner, průvodce jeho opora
Žák pro nás není někdo, kdo plní naše příkazy, ale je důležitým partnerem v celém vzdělávacím procesu, který se spolupodílí na fungování školy a zároveň dostává jistou míru svobody v tom, co, kdy a jak se bude učit. Hojně také využíváme vrstevnické učení, protože vyučujeme ve věkově smíšených skupinách. Žáky máme stejné jako všude jinde, chceme, aby skupina žáků byla co nejpestřejší, aby se od sebe mohli vzájemně učit a byli tak připraveni na společnost mimo školu. Chceme, aby kolektiv dětí byl co nejpestřejší a připravil je tak na reálnou společnost mimo školu. Máme zde děti s různými potřebami i nadáním, i když jsme si vědomi, že kvůli školnému u nás některé sociální skupiny zastoupeny nejsou.
Rodiče máme odvážné, protože vychází ze zaběhlých vzdělávacích kolejí, pokud se rozhodli pro ScioŠkolu. Řekl bych, že často to jsou buď rodiče, kteří o možnostech jiné formy vzdělávání přemýšlí proto, že jim klasický formát, kterým sami prošli, nevyhovoval. Někteří z nich žili v cizině, kde viděli jiný možný přístup, a nebo si zažili, že jejich dítě nebylo v předchozí škole spokojené a hledali alternativu. Častou větou, kterou slyšíme, je: To bylo tak zvídavé dítě, které se o všechno zajímalo a teď je v třetí, páté nebo jiné třídě a nezajímá ho nic.

ScioŠkola v pražských Stodůlkách foto: archiv LR
Pedagogům říkáme průvodci. To totiž přesně vystihuje, co je jich cílem: provést děti vzděláváním. V našem případě to znamená nejen je provázet procesem osvojování si znalostí, ale také je provést například tím, co vše potřebují umět a znát, aby mohli vést vlastní projekty, řídit shromáždění, umět argumentovat, dokázat projít náročnými situacemi, vyznat se ve vlastních emocích, zvládnout konflikty konstruktivně, umět přijmout zodpovědnost a mnoho dalších pro další život důležitých kompetencí.
Na průvodce klademe vysoké nároky. Hledáme osobnosti odolné, odvážné, které dokáží k dětem přistupovat s respektem, a které umí být důslední a laskaví zároveň. Každý průvodce prochází čtyřkolovým výběrovým řízením, kde ho sledujeme jak při práci s dětmi, tak při týmových úkolech.
Chceme inspirovat jiné i sebe
Naše škola je součástí sítě ScioŠkol se společným mottem: „Změna je pro nás trvalý stav.“ Do pokusného tematického ŠVP jsme se rozhodli vstoupit proto, že tento model mnohem více odpovídá našemu vidění vzdělávání než v současnosti všeobecně rozšířený čistě předmětový model.
Chceme nabídnout, to co už máme sami vyzkoušené, co děláme a myslíme si, že funguje, protože výsledky vidíme na našich dětech. Mimochodem občas se objevují obavy, zda děti, které projdou jiným než „tradičním“ vzděláváním obstojí i v navazujícím studiu, tak jen poznamenám, že děti ze ScioŠkol se dostávají na střední školy v celé jejich šíři od učilišť, přes odborné střední školy, gymnázia až po zahraniční střední školy a často mají u testů vyšší průměrné skóre než se pohybuje republikový průměr.
Chtěli bychom být inspirací pro školy, které by se rády posunuly od předmětového pojetí vzdělávání k tematickému a zatím neví jak na to. Nebo se bojí, že jejich děti neuspějí v přechodu na další stupeň vzdělávání. Zároveň bychom se chtěli i my inspirovat u dalších zapojených škol a rovněž stojíme o zpětnou vazbu od NPI.
Vzhledem k tomu, že je pro nás důležitá možnost volby, kterou se snažíme uplatňovat i v samotném vzdělávacím procesu, byli bychom rádi, aby na konci pokusného ověřování měla každá škola možnost vybrat si alespoň ze tří možných cest k naplnění představy státu v cílech vzdělávání. Myslíme si, že i pro rodiče pak bude daleko jasnější, kterým směrem se jaká škola ubírá a lépe se jim bude vybírat ta správná škola pro jejich dítě.
Od změn v RVP bychom si přáli, aby posunuly náš vzdělávací systém zase o kousek blíž do moderního světa, ačkoliv víme, že tyto věci jdou pomaleji než bychom si přáli, což vidíme třeba u naplňování strategie 2030. V ní se mj. píše, že „cílem vzdělávání v následující dekádě je základními a nepostradatelnými kompetencemi vybavený a motivovaný jedinec, který dokáže v co nejvyšší míře využít svůj potenciál v dynamicky se měnícím světě ve prospěch jak svého vlastního rozvoje, tak s ohledem na druhé a ve prospěch rozvoje celé společnosti.” A s tím nelze než souhlasit. A to je i důvod, proč jsme šli do pilotáže.
Kam dál?

SPECIÁL. Nový ŠVP? Pojďme do toho
České školství stojí na prahu zásadních změn. Jak školy vytváří nové vzdělávací programy?