3. 4. 2025

BLOG. V předškolním vzdělávání je třeba zmírnit tlak na výkon a posílit socio-emoční rozvoj

Hana Splavcová

Nové rámcové vzdělávací programy nejsou hrozbou, ale příležitostí. Pro školy, děti i celou společnost. Připravili jsme sérii článků, které vám pomohou pochopit změny, jež novinka do škol přináší. Autory blogu jsou odborníci z týmu Národního pedagogického institutu (NPI).

Hana Splavcová je v NPI garantkou předškolního vzdělávání. Foto: David Háva

Revize rámcových vzdělávacích programů, které reagují na potřeby současné společnosti i školské praxe, přinášejí důležité změny nejen do základního, ale i do předškolního vzdělávání (RVP ZV a RVP PV). Přestože základní pojetí předškolního vzdělávání zůstává zachováno, nové kurikulum klade větší důraz na některé klíčové aspekty, jako jsou individualizace, pedagogické diagnostikování a spolupráce s rodinou.

Jednou z nejvýraznějších novinek v rámci Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání je rozšíření počtu klíčových kompetencí z pěti na osm. Nově přibyly například kompetence kulturní a digitální. Zároveň se snížil počet vzdělávacích oblastí z pěti na čtyři, což přispělo k odstranění duplicit. Další změnou je zavedení flexibilního uspořádání integrovaných bloků, které nejsou časově ukotvené, a práce s diagnostickým portfoliem, umožňující lépe sledovat individuální pokroky dětí. 

Revidovaný RVP PV klade velký důraz na návaznost mezi předškolním a základním vzděláváním. Jedna z kapitol jasně definuje, co se očekává od dětí přicházejících do základní školy. Tento krok má podpořit spolupráci učitelů obou stupňů a zmírnit tlak na výkon a kognitivní výsledky dětí. Chceme vrátit pozornost k socio-emočnímu rozvoji, protože právě pocit bezpečí a přijetí je základem pro efektivní a úspěšné učení. V RVP ZV se podařilo ukotvit adaptační období v 1. ročníku ZŠ.

Téma odkladů školní docházky, které v České republice dosahují až 25 procent, kvůli čemuž máme nechtěný primát v Evropě, je dalším problémem, který nepřímo reflektuje i nové kurikulum. Změny v přístupu ke vzdělávání pomohou dětem a žákům v jejich učení.

Přišly stovky podnětů 

Revize RVP PV byla podpořena veřejnou konzultací, během níž přišlo přes 800 podnětů od široké veřejnosti. Řada z nich byla velmi relevantní a dočkala se zapracování do finální verze dokumentu.  

Občas zaznívají otázky, proč stejně jako v případě základního vzdělávání nevznikají v souvislosti s revizí modelové školní vzdělávací programy, kterými by se mohly jednotlivé mateřské školy inspirovat. Důvod je jednoduchý. Mateřské školy pracují v integrovaných blocích tradičně, takže není potřeba vytvářet pro ně modely různých přístupů. Dalo by se říct, že jsou v tomto směru napřed oproti řadě základních škol. Od letošního podzimu, kdy některé mateřské školy mohou dobrovolně pracovat podle nového kurikula, ovšem začneme sbírat příklady inspirativní praxe, které budeme v průběhu roku 2026 dále zpracovávat do podoby metodické podpory.  

Pro úspěšné zavedení ŠVP je v každém případě klíčová spolupráce celého pedagogického týmu. Sdílená vize školy by se měla promítnout do živého dokumentu, který není dílem jednotlivce, ale společným výsledkem všech pedagogických pracovníků. NPI k tomu nabízí mateřským školám rozsáhlou podporu – od webinářů přes komentáře k RVP PV až po manuály pro tvorbu ŠVP. Naším cílem je usnadnit školám tento proces a vytvořit prostředí, ve kterém se děti budou cítit bezpečně a spokojeně.

Revize RVP? Pojďme do toho

Připravili jsme sérii článků, které vám pomohou pochopit změny spojené s novými rámcovými vzdělávacími programy (RVP). Rozumíme, že tyto změny mohou vyvolávat otázky a obavy. Cílem této série je odpovědět na vaše dotazy a ukázat, jaké tyto novinky přinášejí příležitosti.

Hana Splavcová

Vystudovala Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze v oboru Předškolní pedagogika, doktorské studium v oboru Pedagogika. Praktické zkušenosti získala při práci s dětmi v jeslích a mateřské škole. Od roku 2013 je garantkou předškolního vzdělávání v NPI. Od roku 2021 působí na pozici vedoucí oddělení předškolního a prvostupňového vzdělávání. Věnuje se koncepční a metodické činnosti v oblasti předškolního vzdělávání. Zapojuje se do dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Zastává funkce předsedkyně výboru Asociace předškolní výchovy a členky předsednictva českého OMEP. Je autorkou několika populárně naučných publikací v oblasti předškolního vzdělávání. Základními tématy její činnosti jsou tvorba a implementace Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, podpora plynulého přechodu dětí z předškolního do základního vzdělávání, vzdělávání dětí raného věku, rozvoj gramotností v předškolním vzdělávání.