17. 1. 2025

BLOG. Redukuje nové RVP hodinové dotace? Přijdu kvůli tomu o práci?

Matěj Bulant

Nové rámcové vzdělávací programy nejsou hrozbou, ale příležitostí. Pro školy, děti i celou společnost. Připravili jsme sérii článků, které vám pomohou pochopit změny, jež novinka do škol přináší. Autory blogu jsou odborníci z týmu Národního pedagogického institutu (NPI).

Matěj Bulant je garantem tématu revize RVP. Foto: David Háva

Ve veřejné debatě se často objevuje obava, že nové RVP snižují počet hodin některých předmětů, což by mohlo vést k propouštění učitelů. Odpověď je jednoduchá: není to pravda.

Proč nové RVP nesnižují hodinové dotace?

Nové RVP neobsahují předepsané hodinové dotace pro jednotlivé předměty. Školy si mohou samy rozhodnout, kolik času věnují konkrétním oblastem vzdělávání. Tento přístup poskytuje školám svobodu a flexibilitu při plánopvání výuky.

Dříve rámcový učební plán pevně určoval počet hodin každého předmětu v každém ročníku. Nyní se tento systém mění. Nové RVP stanovují pouze celkovou časovou dotaci pro společný základ – zvlášť pro 1. a 2. stupeň. O tom, jak tyto hodiny rozdělí mezi jednotlivé předměty, rozhoduje každá škola sama.

Jak to funguje v praxi?

Školy mají možnost:

  • učit jednotlivé oblasti průběžně ve všech ročnících,
  • intenzivněji v několika ročnících,
  • nebo dokonce soustředit výuku některých témat do jediného ročníku.

Tento nový přístup podporuje:

  • integrovanou výuku v rámci vzdělávacích oblastí,
  • projektovou výuku, která propojuje různé obory,
  • flexibilní plánování, které zohledňuje potřeby žáků i specifika školy.

Kromě povinné časové dotace pro společný základ mají školy k dispozici také disponibilní časovou dotaci, kterou mohou využít na rozšíření výuky, volitelné předměty nebo další vzdělávací aktivity.

Pro základní vzdělávání je celkový rozsah hodin závazně stanoven na 118 hodin na 1. stupni a 122 hodin na 2. stupni.

Proč změna přichází?

Hlavním cílem nové podoby RVP je podpořit modernější přístup k výuce:

  • Základem je rozvoj očekávaných výsledků učení (OVU), nikoliv pevně dané předměty a počty hodin.
  • Školy mohou vytvářet vlastní vzdělávací programy, které více odpovídají jejich zaměření, potřebám žáků a dovednostem učitelů.
  • Reforma přispívá k rozvoji kompetencí žáků, podporuje jejich kreativitu a připravuje je na výzvy 21. století.

Z čeho mohou obavy pramenit?

Mnoho obav vyvolávají modelové školní vzdělávací programy (modelové ŠVP). Tyto dokumenty však nejsou závazné – slouží pouze jako inspirace, jak by mohlo rozvržení výuky vypadat. Školy si je mohou upravit nebo vytvořit zcela vlastní plán, který bude odpovídat jejich potřebám.

Závěrem

Nové RVP nepředstavují hrozbu, ale příležitost. Umožňují školám flexibilitu a pedagogům svobodu podílet se na tvorbě vzdělávacího programu. Klíčem k úspěchu je spolupráce uvnitř škol a otevřenost k inovacím.

Revize RVP? Pojďme do toho

Připravili jsme sérii článků, které vám pomohou pochopit změny spojené s novými rámcovými vzdělávacími programy (RVP). Rozumíme, že tyto změny mohou vyvolávat otázky a obavy. Cílem této série je odpovědět na vaše dotazy a ukázat, jaké tyto novinky přinášejí příležitosti.

Matěj Bulant

Absolvoval Pedagogickou fakultu UJEP v Ústí nad Labem a Filozofickou fakultu UK. Působil jako manažer několika projektů v oblasti vzdělávání. V NPI zastával funkci ředitele Odboru kurikulum odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání. Od srpna 2023 je garantem tématu revize a koordinuje revizi RVP pro všechny stupně vzdělávání.