29. 2. 2024
Umíme pracovat s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami
Barbora Postránecká
Fakultní mateřská škola Sluníčko pod střechou sídlí na pražských Lužinách. Jedna čtvrtina dětí, která do ní dochází, mluví jinak než česky. Podle ředitelky Petry Ristić se v průběhu let stala školka stojící uprostřed velkého sídliště místem, které je vstřícné ke všem dětem bez rozdílu.
Jak dlouho ve školce s poetickým názvem Sluníčko pod střechou pracujete?
Jako ředitelka tady působím dva týdny (rozhovor se uskutečnil v polovině ledna 2024 – poznámka redakce). Jako učitelka zde pracuji od roku 2011, od roku 2013 jsem zastávala pozici zástupkyně.
S jakou vizí jste do nové funkce nastupovala?
Z mého pohledu je důležitý styl vedení. Mně osobně vyhovuje demokratický styl, tedy že část odpovědnosti delegujete na jiné. Zaměstnanci mají tím pádem možnost ovlivnit vize a směřování mateřské školy, přebírají odpovědnost za určitou část dění a tím se kromě jiného zvyšuje jejich motivace k práci.
Co na ně například delegujete?
Například to, že si paní učitelka vezme na starost výběr a domluvu divadel nebo výlety během školního roku. Nebo tady mám učitelku, která byla dříve asistentkou. Nyní je vedoucí asistentek, kterých tu máme celkem devět. Funguje jako styčný bod pro ostatní asistentky, radí nově příchozím, učí, jak vést dokumentaci jednotlivých dětí či vede porady asistentek.
Jaký má tento styl vedení výhody?
V předchozím zaměstnání jsem měla možnost zažít, jak funguje autokratický model, kdy ředitel či ředitelka řídí všechno, čímž ale zbavuje zaměstnance odpovědnosti, což může vést k jejich jisté rezignaci. Člověk pak nemá energii vyvíjet velkou aktivitu, když tuší, že ovlivní jen velmi málo. Participativní model je za mne v tomto směru výhodnější, což ale neznamená, že není pracný.
Může být v něčem zrádný?
Z hlediska ředitele či ředitelky je potřeba tomu dát řád, nastavit dobrou komunikaci a především odhadnout, jaký podíl odpovědnosti kdo snese. Musíte proto dobře znát svoje zaměstnance a musíte vědět, jakým výzvám je můžete vystavit: co by pro někoho bylo zničující, může být pro někoho naopak inspirující. Musíte také umět dobře vysvětlit, co po lidech chcete a proč, kam směřujete, nemůžete jen rozdat úkoly, to nestačí.
Aktuálně k vám chodí 135 dětí, čtvrtina z nich má odlišný mateřský jazyk. Děti jakých národností tu například máte?
Máme tu děti z Ukrajiny, Ruska, Tuniska, Moldavska a Brazílie, ale měli jsme i děti z Rumunska, Polska, Bulharska, ze Srbska, z Albánie, Koreje či Japonska. Nemáme jen jednu převládající národnost. Část dětí je z bilingvních manželství.
Přibyly u vás ukrajinské děti, když v únoru 2022 vpadli Rusové na Ukrajinu?
Nepřibyly, ale to bylo z toho důvodu, že náš zřizovatel, Úřad městské části Prahy 13, rozdělil děti uprchlíků do těch mateřských nebo základních škol, které měly volné kapacity. My jsme neměli volná místa.
Dobrou školu dělá dobré vedení
Další informace k tématu naleznete na webových stránkách Vedeme školu.
Další vzdělávání
Chcete se o tématu dozvědět víc? Vyberte si ze vzdělávací nabídky NPI ČR.
Kdy přesně jste se rozhodli věnovat víc tomu, jak přistupovat k vícejazyčným dětem, aby zvládly pobyt v prostředí, kde nerozumějí, a zároveň docílit toho, aby si nový jazyk rychleji osvojily?
V roce 2012 jsem se spolu s tehdejší ředitelkou Helenou Zdrubeckou přihlásila na tříměsíční kurz zaměřený na začleňování vícejazyčných dětí do předškolního vzdělávání. Kurz pořádala nezisková organizace META, která se již tehdy dlouhodobě věnovala podpoře vícejazyčných žáků a studentů na českých školách. Tehdy se začala zaměřovat i na podporu dětí a pedagogů v předškolním vzdělávání. S organizací META jsme krátce nato začali úzce spolupracovat.
Co vás naučili?
Když se seznámíte s hlavními zásadami, jak usnadnit vícejazyčným dětem zapojení do dění v mateřské škole, zjistíte, že mnohé z nich nejsou převratné. Příkladem může být zásada názornosti, která říká, abychom užívali obrázky, předměty či gesta, kdykoliv je to možné. Proto máme v každé třídě pověšené obrázkové denní režimy s vyobrazením celého dne ve školce. Děti se podle obrázků mohou orientovat i bez znalosti jazyka – vědí, co bude následovat, kdy pro ně přijdou rodiče. Když to takhle řeknu, zní to jako samozřejmost. Ale abychom podpořili porozumění a učení vícejazyčných dětí, je důležité názornost využívat cíleně a vědomě.
Jaký má tento přístup benefity kromě toho, že dítě rychleji pochopí, co po něm chcete?
Pokud děti vědí, co je čeká, a rozumějí tomu, co jim říkáte, jsou klidnější, mají větší pocit bezpečí. Mohou se tak jazyk rychleji naučit. Například tedy dětem ukážeme obrázek záchodu, a zároveň řekneme „záchod“. Zrakový vjem podpoříme sluchovým vjemem. Učitelky a asistentky ve třídě si také domluví, sepíší a na viditelném místě vyvěsí seznam jednoduchých pokynů (jdeme na svačinu, jdeme se pozdravit, jdeme se oblékat), aby je dětem říkaly ve stále stejných formulacích.
Má nějaká specifika i vaše komunikace s rodiči, kteří také nemusejí umět dobře nebo vůbec česky?
Dneska už je to mnohem snazší, protože můžeme používat různé aplikace – překladače. Stejně však platí, že se snažíme o co nejjednodušší způsob komunikace. Místo celých vět, „Milí rodiče, příští čtvrtek jedeme s dětmi na výlet do zoo, sejdeme se v 8 hodin před školkou. Dejte, prosím, dětem baťůžek“, sdělujeme důležité informace v heslech. Před začátkem školního roku se také scházíme s cizojazyčnými rodiči, abychom jim vysvětlili, jak to u nás funguje, ukázali jim školku a dali jim prostor se ptát. V případě, že rodiče nerozumějí dobře česky, domluvíme tlumočníka.
Vím, že jste prošla také školením v Německu. Co jste se naučila tam?
Díky spolupráci s organizací META jsme se zapojili do projektu Erasmus+ zaměřeného na převedení metody KIKUS do češtiny. Je to metoda na podporu vícejazyčnosti v raném věku a dá se využít na výuku mluvené formy v podstatě jakéhokoliv jazyka. Vznikla v Německu.
Takže jste jela do Německa.
Ještě předtím jsme jako školka spolupracovali s předškolním zařízením Kita Wackelzahn z Hamburku, do něhož docházela polovina dětí s odlišným mateřským jazykem. I zde jsme čerpali příklady dobré praxe. V roce 2015 a v roce 2016 jsme jeli do Mnichova na školení v metodě KIKUS přímo s její autorkou, dr. Edgardis Garlin. Následně jsme se podíleli na převedení metodiky do češtiny. Já jsem se pak stala certifikovanou lektorkou této a několik let jsem v METĚ působila jako externí lektorka seminářů pro předškolní pedagogy.
Čím je metoda KIKUS charakteristická?
Stojí na třech pilířích: cílená jazyková podpora na hodinách češtiny, jazyková podpora v běžném dni mateřské školy a spolupráce s rodinou. Můžeme si to ilustrovat třeba na tomto příkladu. Děti se učí pojmenovat části oblečení a použít slova v jednoduché větě na hodinách češtiny. Zároveň si tuto slovní zásobu denně procvičují s podporou pedagogů ve třídě při oblékání. A z hodiny češtiny si domů odnášejí pracovní list, který se opět věnuje oblečení, a doma si ho mají vybarvit či vystřihnout. Úkolem rodičů ale není opakovat s dětmi doma nová slovíčka v češtině, nýbrž u nich rozvíjet tu samou slovní zásobu ve svém mateřském jazyce.
Proč?
Výzkumy dlouhodobě dokazují, že když má dítě dobrý základ v mateřském jazyce, daleko snadněji si pak osvojuje další jazyky. Úkolem rodiny je tedy podporovat dítě v rozvoji jeho mateřského jazyka a úkolem mateřské školy je učit dítě česky. Nechceme po rodičích, aby doma mluvili s dětmi česky, a to i z toho důvodu, že je mohou naučit špatnou výslovnost a gramatické chyby, které se potom špatně odnaučují. Můžeme ale rodiče požádat, aby dětem občas pustili doma české písničky nebo českou pohádku.
Zmiňovala jste hodiny češtiny. Ty jsou v mateřské škole povinné?
Úřad městské části Prahy 13 je v tomto směru velmi aktivní a z evropských fondů již mnoho let financuje doučování češtiny pro vícejazyčné děti v mateřských školách. Díky tomu jsme mohli nabízet hodiny češtiny jako druhého jazyka dlouho předtím, než to začala školám ukládat novela školského zákona z roku 2021.
Pro jaké děti je jazyková výuka dnes dle zákona povinná?
Škola musí povinně zajistit jazykovou přípravu dětem s cizí státní příslušností v povinném předškolním vzdělávání. To podle nás není ale úplně šťastné. Do školky dochází mnoho dětí, které sice mají české státní občanství, avšak doma mluví jiným jazykem a potřebují stejnou míru podpory jako děti-cizinci. Na hodiny češtiny pak tyto děti mohou docházet pouze za jedné podmínky.
Jaké?
Zákon stanoví, že mateřská škola, ve které se vzdělávají alespoň čtyři děti-cizinci v povinném předškolním vzdělávání, musí poskytovat doučování češtiny. Skupinu těchto dětí je možné doplnit do počtu osmi o další, které rovněž potřebují jazykovou podporu. Stále ale platí, že děti se potřebují učit češtinu hned od nástupu do školky, a ne až v posledním roce před zahájením školní docházky. Víme, že pouhý pobyt ve třídě s česky mluvícími dětmi je pro osvojení jazyka nedostačující.
To si ale asi mnoho lidí myslí – že se děti učí jazyk rychle a zvládají si jeho podstatu lehce osvojit v kolektivu.
To, jakým způsobem a jak rychle si dítě osvojí jazyk, závisí na mnoha faktorech. Například na tom, jaké má jazykové dovednosti, jestli je introvert nebo extrovert. Pokud bude extrovertní, tak bude mnohem častěji vstupovat do interakce s ostatními dětmi. Pokud nebude, může prosedět tři roky někde v koutku a bude tam spokojené. Záleží také na tom, zda má i mimo školku kontakt s česky mluvícími dětmi.
Platí po těch letech, co se vícejazyčnému vzdělávání věnujete, že máte na Praze 13 pověst školky, která to s těmito dětmi umí, a rodiče-cizinci si vás proto i častěji vybírají?
Pravděpodobně ano, ale na Praze 13 je takových školek více. Dnes bychom sami sebe popsali jako školku, která umí pracovat s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Navštěvují ji děti třetího a čtvrtého podpůrného stupně, například s poruchou autistického spektra, vývojovou dysfázií, nerovnoměrným psychomotorickým vývojem…
Co pro ně děláte kromě té běžné podpory, kterou si čtenář dovede představit, jako je třeba pomoc s oblékáním?
Například jim vedeme zážitkový deník, který slouží k podpoře komunikace s dítětem či k podpoře jeho motivace k zapojení do činností ve třídě. Obsahuje fotky z různých činností a situací ve třídě. Snímky jsou opatřeny stručnými popisky. Dítě si deník bere na víkend domů, rodiče si s ním tedy mohou povídat o tom, co během týdne zažilo, a nejsou odkázáni pouze na to, co jim potomek sám řekne. Někdy je dítě k určitým aktivitám potřeba více motivovat a s tím nám může deník a spolupráce s rodiči pomoct.
Předpokládám, že tento inkluzivní přístup pomáhá tomu, aby pak děti co nejlépe zvládly i základní školu.
Samozřejmě, ale to platí pro všechny děti. Každé dítě má nějaké potřeby, jen je má někdo hlubší než ostatní. Všichni ale svoje potřeby chtějí uspokojovat a všichni se posouvají právě tím, že jsou jejich potřeby naplňovány. My tu vytváříme podmínky, na základě kterých se každé dítě může rozvíjet. Významnou podmínkou je zejména zajištění dostatečného a odborně vzdělaného personálu. Bez asistentů by to jednoduše nešlo.
Na školách, často základních, se někdy stává, že rodičům vadí, když je v jejich třídě dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Setkáváte se s tím také?
Setkáváme se s tím výjimečně. Na základních školách je situace odlišná v tom, že se tu zaměřují na výkon. Někteří rodiče tak mohou nabýt dojmu, že přítomnost dětí se speciálními vzdělávacími potřebami ve třídě může výuku jejich dítěte brzdit.
A jak se s tím vypořádáváte tady u vás?
Někdy nastanou situace, které je třeba rodičům vysvětlit a vyložit, proč k nim došlo. Rodičům se však snažíme ukazovat, že pro každého z nás je důležité naučit se vycházet s ostatními, i když se od nás v něčem odlišují. Je potřeba si také uvědomit, že děti přejímají postoje dospělých. Pokud my dospělí označíme něco za problém, děti to budou vnímat také tak. Když máme ve školce dítě, jehož chování se výrazně vymyká, je jasné, že ostatní děti zajímá, proč tomu tak je. My jim na to odpovídáme: „Potřebuje více času než ostatní, aby se naučil požádat o hračku, neubližovat spolužákům, sedět v klidu v ranním kruhu a podobně. A my všichni, dospělí i děti, mu můžeme pomoct se tyto dovednosti naučit tím, že mu ukážeme, jak na to.“ Tím způsobem se děti učí přijímat jinakost a vzájemně si pomáhat.
Berete jinakost jako fakt, součást světa…
Ano, děti tu nijak nenálepkujeme. Prostě chápeme, že každý má nějaké schopnosti, dovednosti a také své limity. Naším úkolem je podpořit děti takovým způsobem, aby mohly plně rozvinout svůj potenciál v čase, jaký potřebují.
Petra Ristić
Absolvovala Pedagogickou fakultu UK v Praze, obory Učitelství pro mateřské školy a Pedagogika předškolního věku. Nedávno dokončila doktorské studium v oboru Pedagogika. Od roku 2011 působí ve FMŠ Sluníčko pod střechou při PedF UK v Praze 13 na pozici učitelky, později zástupkyně, nyní nově na pozici ředitelky. Ze své praxe má dlouholeté zkušenosti se vzděláváním dětí s odlišným mateřským jazykem. Dlouhodobě spolupracovala s neziskovou organizací META. Od roku 2021 spolupracuje se Schola Empirica na implementaci metody Dobrého začátku do praxe předškolních zařízení.