6. 10. 2024
Kudy vede cesta k odolné společnosti?
Radka Hrdinová
Škola není jen o čtení, psaní a počítání. Učí také tomu, jak spolu žít, navazovat vztahy, jak se orientovat v čím dál tím komplikovanějším světě, překonávat překážky, stát se platným členem společnosti. Tématu odolnosti jednotlivce a celé společnosti v kontextu vzdělávání se bude věnovat letošní konference Úspěch pro každého žáka, která se uskuteční 15. října v pražském Centru současného umění DOX.
Jaké změny potřebujeme udělat v oblasti, které se věnujete, aby vzdělávání podporovalo odolnost a udržitelnost společnosti?

Dana Pražáková, ČŠI
Potřebujeme mnohem více přemýšlet o zdrojích, které máme jako jednotlivci nebo instituce k dispozici již nyní. Potřebujeme mnohem více mluvit o charakteru a o výchovné roli školy a hledat v tom společnou řeč i s rodiči. Proto Česká školní inspekce bude i nadále sbírat data, která nám všem pomáhají vést debatu o školství na věcné a faktické úrovni. Tato data dáváme k dispozici, například výzkumným institucím, které je mohou využít pro podrobnější sledování aktivit, které se ve školách odehrávají na podporu odolnosti a udržitelnosti. Odpovědnost za odolnost a udržitelnost společnosti má každý z nás. Co vidí „cizí“ dítě, které vedle mě stojí na přechodu? Vydržím s ním trpělivě čekat na zelenou, i když nikde žádné auto nevidím? Poděkuji a usměji se na mladíka, který mi v autobuse uvolnil místo? Jak zareaguji, když vidím na ulici ležet divně oblečeného člověka? Půjdu dál, nebo se budu zajímat, zda nemá hypoglykemický záchvat? Takových otázek se každému z nás naskytne denně několik.
Odolnost není nikdy ukončený proces. Lze se jí učit a rozvíjet ji. Je podle mého názoru zásadní, aby vzdělávací instituce vybavily své absolventy a absolventky dovednostmi, znalostmi a možnostmi, které jim umožní co nejlépe zvládat výzvy současné proměnlivé doby. I z tohoto důvodu na Univerzitě Karlově vzniklo Centrum resilience UK, jehož cílem je právě systematický rozvoj odolnosti a krizové připravenosti, které členům a členkám UK umožní získat potřebné know-how, aby byli co nejlépe připraveni na zvládání zátěžových situací.
Rostoucí rozmanitost společnosti s sebou přináší i vyšší potřebu vytvářet ve školách bezpečné a férové prostředí, kde se všechny sociální skupiny cítí začleněny. Abychom posílili odolnost společnosti, je potřeba efektivněji předcházet etnické a socioekonomické segregaci na úrovni škol a tříd. Školy a vyučující by také měli být daleko více podporováni v používání vědecky ověřených postupů, které pomáhají předcházet šikaně a diskriminaci.
Aby vzdělávání skutečně podporovalo odolnost a udržitelnost společnosti, musí být bez rozdílu dostupné všem dětem v porovnatelné kvalitě. Je zásadní, aby vzdělávací systém rozvíjel kompetence potřebné pro fungování v dnešní době – kritické myšlení, schopnost analyzovat a třídit informace a zodpovědně zacházet s digitálními technologiemi. Současně je třeba dávat dětem a mladým lidem možnost se aktivně zapojit do občanské společnosti a dát jim k dispozici nástroje pro spravedlivou sociální transformaci.
V naší vizi se každý žák učí naplno, s radostí a své učení si řídí. Pokud chceme žít v odolné společnosti svobodných a odpovědných občanů, kteří se vzájemně respektují a myslí na prospěch celku, musí naši žáci takové prostředí zažívat ve svých školách.