Jak ve škole zajistit úspěch pro každého žáka?

Únor 6, 2024

Moje odpověď bude zřejmě dosti banální, ale přesto si myslím, že to, co ve třídě může způsobit podstatnou změnu, je prostě mít poctivě na mysli, že každý žák by měl zažít úspěch. Jak si k takové samozřejmé a jednoduché věci pomoci?

Nabídnu vám postup, který mně před lety doporučila jedna skotská psycholožka. Vezměme si papír a pojďme sepsat seznam dětí z naší třídy nebo ze třídy, kam právě jdeme učit. Jen tak z hlavy, jak nám přijdou na mysl. Prvních pár jde „samo“, potom musíme trochu vzpomínat, ale pořád to jde... a pak, ke konci, se to nějak zadrhne. Nebude divné, když nám na konci zbude pár řádek, kde si na ty děti, při tom prvním rychlém psaní, prostě nevzpomeneme. A teď si ten seznam rozdělme na pomyslné třetiny. První třetina – děti, které mívají naši plnou pozornost, ať už v jakémkoli směru. Druhá třetina – ano, to jsou také děti z naší třídy, víme o nich... a ta třetí třetina? Čím to je, že jsme si na ně vzpomněli až jako na poslední, a čím to, že na některé jsme si nevzpomněli vůbec? Začněme od té poslední třetiny, říká ta dáma ze Skotska. Položme si otázku, proč nám v té chvíli přišly přehlédnutelné a jestli ta jejich „neviditelnost“ není jejich strategie přežití. Ve škole i v životě.

Tu větu už přede mnou řeklo tolik lidí, že si netroufám uvádět původní citaci, ale „kam jde naše pozornost, tam jde naše energie... a tam se mohou dostavit výsledky“. Mějme, prosím, pozornost na tom, abychom každému dítěti zařídili, že zažije úspěch. Zejména dětem z konce našich seznamů. A úplně nejvíc těm, na které jsme si při sepisování našeho seznamu prostě hned nevzpomněli. Možná to bude jejich první a jediný po nekonečně dlouhé době.

P. S.: ... a pozor, platí i pro ředitele a jejich seznamy lidí, kteří jsou ve škole kvůli dětem. Vlastně to může platit pro všechny, kdo vedou nebo řídí nějaký větší kolektiv.

Ivo Jupa

ředitel NPI ČR