Jak má vypadat škola 21. století?
V základu se škola tolik nemění. Stále zůstává místem, ve kterém by se děti měly učit. Posouvá se ale v tom, co je potřeba se naučit a jakým způsobem optimální výuka probíhá. Dnešní doba umožňuje dostat se k vědění i jinou cestou než ve škole – učitel už není ten jediný garant pravdy. Takže proměna s sebou nese pochopení, že škola dnes mnohem více ukazuje směry, otvírá dveře, probouzí zájem, vede děti ke spolupráci a respektu.
Asi by ode mne bylo podivné, kdybych nezmínila, že vedle této „lidské“ stránky školy považuji za důležité správné využití moderních technologií. Nemyslím tím nejmodernější vybavení nebo software, ale především vhodné využití digitálních technologií k podpoře učení a rozvoji dovedností. Dnešní nástroje umožňují úplně jiný způsob výuky, než na který jsme byli zvyklí my. Vedou nás k rychlejšímu a detailnějšímu porozumění, k přístupu k obrovskému množství informací v nejrůznějších formách, ale i k jinému způsobu řešení problémů.
To vše samozřejmě klade obrovské nároky na učitele. Ti se budou muset celý život vzdělávat nejen ve svém oboru a pedagogických i sociálních dovednostech. Navíc bude potřeba, aby stále rozvíjeli své digitální kompetence, které se v této technologicky třeskuté době velmi rychle mění, a rozhodně to nevypadá na to, že by se pokrok v této oblasti zastavil. To vše zvládnout je úloha téměř pro supermana, ale my s tím v NPI ČR umíme učitelům pomoci. Tak se těším, jak se společně budeme setkávat v pomyslných virtuálních lavicích.
Irena Fričová
hlavní manažerka NPO 3.1 DIGI