12. 2. 2025
BLOG. Společná tvorba ŠVP může být pro školu příjemným impulzem
Nové rámcové vzdělávací programy nejsou hrozbou, ale příležitostí. Pro školy, děti i celou společnost. Připravili jsme sérii článků, které vám pomohou pochopit změny, jež novinka do škol přináší. Autory blogu jsou odborníci z týmu Národního pedagogického institutu (NPI).

Klára Bezděková je náměstkyní ředitele NPI. Foto: David Háva
Milé paní učitelky, milí páni učitelé,
po několikaletých diskusích a intenzivní práci jsou k dispozici upravené rámcové vzdělávací programy. Společně nyní budete přemýšlet, jak na tomto základě vytvoříte školní vzdělávací program. Bude to nepochybně vyžadovat vaši pozornost a energii, zároveň to může být velmi příjemný impuls do toho, co vaše škola i vaše konkrétní výuka dětem dává do života.
Nové rámcové vzdělávací programy přináší mnoho příležitostí! Například společnou diskusi!
O jakých otázkách?
- Jak a v jakých předmětech či hodinách směřovat ke konkrétním očekávaným výstupům učení?
- Jak pojmout výuku, zda po předmětech, po oblastech nebo dokonce po tématech?
- Jaké metody výuky pomohou nejlépe k dosahování očekávaných výstupů učení, k podpoře gramotností a rozvoji klíčových kompetencí?
- Jaké všechny předměty mohou pomoci budovat gramotnosti a proč by je vůbec nějaký předmět neměl rozvíjet?
- Jak přistoupit k rozvoji klíčových kompetencí v průběhu celého základního vzdělávání?
- Jaké učební materiály nejlépe podpoří výuku?
- Jak moc učit podle učebnic, nepřináší v některých případech zbytečně mnoho informací, které nejsou pro dosažení očekávaných výsledků učení důležité, ale jsou spíše na úkor pochopení kontextu a širších souvislostí?
- Jak si vzdělávací obsah rozdělit tak, aby nebyl ve škole učen duplicitně, a některé oblasti výuky zcela nechyběly?
- Jak podporovat děti v radosti z učení?
- Jak podpořit prostředí školy tak, aby se v něm cítili dobře děti i učitelé?
Upravené rámcové vzdělávací programy reagují na rychlou proměnu světa, ve kterém extrémně narůstá objem informací. Není možné se již vše faktograficky učit. Naopak. Vzdělávací obsah byl upraven právě tak, aby naučil děti se orientovat v rychlém vývoji, vědět, kde je možné najít informace a jak s nimi pracovat.
Upravený obsah rámcových vzdělávacích programů ale není jediným cílem proměny vzdělávání. Snaží se podpořit žáky v tom, aby byli nejen vzdělaní, ale měli také vytvořený hodnotový základ zakotvený v demokratických principech, aby znali sami sebe, znali svou roli ve společnosti, uměli komunikovat se svým okolím a respektovali druhé.
Proměna vzdělávání směřuje k podpoře našich dětí, aby uspěly ve světě, do kterého vyrůstají, byly spokojenými lidmi, věděli, co jim jde a co je baví, měli pozitivní vztah ke vzdělávání a dokázali se učit. Učit se budou celý život.
Kontext této proměny vzdělávání je stejně důležitý jako samotný obsah rámcového vzdělávacího programu. Navnímání celkového kontextu revizí a toho, jak chceme děti připravit do života, je základním předpokladem pro společnou diskusi v každé škole, jak kvalitně vytvořit školní vzdělávací program.
Revize RVP? Pojďme do toho
Připravili jsme sérii článků, které vám pomohou pochopit změny spojené s novými rámcovými vzdělávacími programy (RVP). Rozumíme, že tyto změny mohou vyvolávat otázky a obavy. Cílem této série je odpovědět na vaše dotazy a ukázat, jaké tyto novinky přinášejí příležitosti.
Klára Bezděková
V současné době působí jako náměstkyně ředitele NPI. Převážnou část své profesní kariéry působila ve vedoucí pozici na MŠMT, kde se věnovala zejména dalšímu vzdělávání, Národní soustavě kvalifikací, uznávání výsledků neformálního vzdělávání a kvalitě dalšího vzdělávání, včetně reprezentování tématu v Evropské komisi, UNESCO či OECD. Na ministerstvu se taktéž v pozici ředitelky odboru věnovala podpoře pedagogických pracovníků a ředitelů škol a zároveň působila v Evropské síti pro politiku vzdělávání učitelů (ENTEP).