Magazín moderního vzdělávání
Rubrika
Mezi námi
PODCAST. Mediální výchova - Úspěšné dezinformace mají základ v offline světě
Michal Kaderka si tentokrát pozval do studia Pavlínou Jurzykowskou, učitelku mediální výchovy na pražské Střední škole Futurum a Josefa Šlerku, vedoucího oboru Studia nových médií v Ústavu informačních studií a knihovnictví na Filozofické fakultě UK.
Rostu spolu se svými žáky
Eliška Havránková je zlatnice a učitelka, která spojuje tradiční řemeslo a moderní přístupy. Letos získala ocenění Global Teacher Prize CZ a zdůrazňuje, že žáci potřebují nejen znalosti, ale i schopnost pracovat s chybou.
Rubrika
My jsme NPI
Změna se nesmí zastavit na papíře
O proměně českého školství a podpoře pro učitele a učitelky mluvíme s Leonou Gergelovou Šteigrovou, ředitelkou Odboru kuriklum a další vzdělávání v NPI.
Komukoliv prospěti můžeš, prospívej rád
Radek Hanuš vede krajské pracoviště NPI v Olomouci a podílí se na inovativních projektech, které posouvají spolupráci mezi školami, neziskovými organizacemi i odborníky.
Rubrika
Škola pro 21. století
Tři rozměry vzdělávání k odpovědnému občanství
Jak může vzdělávání přispět k odpovědnému občanství? Zeptali jsme se Aleny Noskové, didaktičky a metodičky vzdělávací oblasti Člověk a společnost z NPI.
Demokracie začíná dialogem
Jak může vzdělání přispět k odpovědnému občanství? Zeptali jsme se Karla Gamby, vítěze Global Teacher Prize CZ 2024.
Rubrika
Inspirace
Jak souvisí AI a wellbeing učitelů
Učitelé nehledají v AI jen pomocníka, ale klíč k znovunalezení kontroly a radosti z práce. ExplorEdu ukazuje, že chatbot není jen nástroj, ale šance na skutečnou změnu.
ZÁZNAM KONFERENCE. FutureEdu
Prestižní mezinárodní konference FutureEdu 2025 se zaměřila na téma demokracie, rozvoje občanské kompetence a inkluze.
Téma
Vedení školy
Podporujme začínající kolegy. Jsou budoucností vzdělávání
Adaptační období je zásadní etapou v profesním životě začínajících pedagogů. Během prvních dvou let praxe se seznamují s realitou výuky, rozvíjejí své dovednosti a hledají vlastní cestu k efektivnímu a smysluplnému vzdělávání. Klíčovou roli hrají uvádějící učitelé a učitelky, jejichž podpora je nezbytná pro profesní, ale i osobní rozvoj nováčků.
Ředitel střediska volného času není manažer v kanceláři. Musí umět inspirovat, tvořit a vést
Jaká je realita práce ředitelů a ředitelek středisek volného času a proč je důležité, aby na to v začátcích nebyli sami? Dva zkušení lídři – Jana Heřmanová z Ivančic a Libor Bezděk z Prahy – společně mluví o odpovědnosti, svobodě, odvaze i potřebě dalšího vzdělávání. A zvou do nového kurzu, který vznikl v Národním pedagogickém institutu.
Téma
Heterogenní třída
Na tábor! Když škola nekončí vysvědčením
Zatímco většina škol s koncem června zavírá dveře, někde plánují pravý opak. Základní školy v Chomutově se letos v létě rozhodly zorganizovat příměstský tábor, který dětem z tamních sídlišť přinese zážitky mimo školní lavice. Těm, pro které by byl podobný program jinak nedostupný.
Stejné lavice, různé starty. Sociální bariéry brání školnímu úspěchu
Existuje mimořádně silná vazba mezi sociálním prostředím, ze kterého žáci a žákyně pocházejí, a jejich vzdělávací dráhou. V roce 2021 se proto – úplně poprvé – začalo v Česku systematicky mapovat, kolik takových dětí ve školách vlastně je, jaké bariéry jim brání v učení a jakou podporu konkrétně potřebují.
Téma
Revize RVP
Nechtěli jsme honit moc zajíců najednou
Jan Kuzebauch je ředitelem základní školy v krušnohorských Kraslicích. Proměnu školního vzdělávacího programu (ŠVP) tu mají na starosti tři samostatné týmy, které se zaměřily na matematiku, anglický jazyk a osobnostní výchovu.
Z lavic do přírody
Kateřina Čiháková je garantkou přírodopisu v Národním pedagogickém institutu. V rozhovoru popisuje, proč je důležité učit venku, jaké výzvy čekají na učitele v rámci nového RVP a jak zapojit žáky do řešení reálných problémů.
Téma
Digitalizace vzdělávání
PODCAST. Mediální výchova - Úspěšné dezinformace mají základ v offline světě
Michal Kaderka si tentokrát pozval do studia Pavlínou Jurzykowskou, učitelku mediální výchovy na pražské Střední škole Futurum a Josefa Šlerku, vedoucího oboru Studia nových médií v Ústavu informačních studií a knihovnictví na Filozofické fakultě UK.
Digitální technologie protínají všechny předměty. Dávno nejsou jen doménou informatiky
Digitální kompetence představují klíčovou dovednost, která sahá mnohem dál než jen k ovládání technologií. Díky nim umíme smysluplně využívat moderní nástroje, kterým také rozumíme a přistupujeme k nim s kritickým myšlením. O tom všem hovoří Eva Fanfulová z Národního pedagogického institutu (NPI).
Téma
Vize středního vzdělávání
České střední školství stojí před výzvou, jak připravit dnešní mladou generaci na rychle se měnící svět. Jaká může být budoucnost středního vzdělávání, ukazují inspirativní školy už dnes.
Nejúspěšnější evropská značka produktu ve vzdělání a na trhu práce? To je Europass
„V NPI nabízíme žákům služby, díky kterým mohou jednoduše v rámci celé EU popsat, co umí. A učitelé mohou být průvodci, kteří jednoduše sledují a kontrolují správu jejich kariérní cesty,“ říká Irena Palánová, vedoucí Národního centra Europass ČR.
Jak se pozná dobrá škola? Když se firmy o absolventy perou
Střední odbornou školu v Sezimově Ústí založil před pětaosmdesáti lety podnikatel Jan Antonín Baťa. Vychovávala zaměstnance pro jeho jihočeskou strojírnu. Dnes se škola vedle strojírenství zaměřuje i na informatiku, elektrotechniku nebo ekonomii. Sedmým rokem ji vede Lenka Hrušková.
