Rubrika

Mezi námi

Svět kolem nás se neustále proměňuje a školy musí pružně reagovat. Učitelů, ředitelů nebo asistentů pedagoga, kteří už to dávno pochopili, je víc než dost. Seznamte se s jejich příběhy a nechte se inspirovat. 

Škola jako součást komunity

Před sedmi lety přišel na základní školu v Luži nový ředitel. Atmosféra mezi školou a zřizovatelem byla tehdy napjatá. Bylo třeba nastavit lepší vztahy, nejen ve škole, ale i mimo ni. Dnes je situace zcela jiná. Škola je plně zapojená do městské komunity, ve škole přibývá žáků. Co všechno se za posledních několik let stalo a jaké kroky vedly ke změně?

Škola, kde se daří dětem z jiných zemí. A i všem ostatním

Na východním okraji Mostu, nedaleko od průmyslové zóny, stojí nejmladší základní škola ve městě. Každý sedmý žák je cizinec – a právě s nimi se škola naučila dobře pracovat. Dnes už vědí, jak děti z jiných zemí přivítat, pomoct jim rychle si osvojit český jazyk a zapojit do života školy. Postupně také zjistili, že to, co funguje pro žáky jiných národností, často prospívá i těm českým.

Rubrika

My jsme NPI

Národní pedagogický institut České republiky je servisní organizací českého systému předškolního, základního a středního vzdělávání. Nabízí pečlivě promyšlené a důkladně navržené nástroje, které podporují školní týmy i jednotlivé učitele. 

Změna se nesmí zastavit na papíře

O proměně českého školství a podpoře pro učitele a učitelky mluvíme s Leonou Gergelovou Šteigrovou, ředitelkou Odboru kuriklum a další vzdělávání v NPI.

Komukoliv prospěti můžeš, prospívej rád

Radek Hanuš vede krajské pracoviště NPI v Olomouci a podílí se na inovativních projektech, které posouvají spolupráci mezi školami, neziskovými organizacemi i odborníky.

Rubrika

Škola pro 21. století

Jak zajistit úspěch pro každého žáka? Jaké vlastnosti by měl mít ideální ředitel pro 21. století? A jak by měla vypadat škola, kam bude každý rodič s důvěrou posílat své děti? Tyhle otázky pokládáme klíčovým hráčům českého vzdělávacího systému i dalším osobnostem. 

Otevřenost mění pohled

Kdo vás během studia nejvíce inspiroval a nasměroval k tomu, čemu se dnes věnujete? Zeptali jsme se Báry Stárek, která je výkonnou ředitelkou spolku Díky, že můžem.

Dialog s odkazem Václava Havla

Kdo vás během studia nejvíce inspiroval a nasměroval k tomu, čemu se dnes věnujete? Zeptali jsme se Tomáše Sedláčka, který je v současnosti ředitelem Knihovny Václava Havla.

Rubrika

Inspirace

Svět českého vzdělávání je povzbudivě živý a kreativní. Existuje celá řada projektů a aktivit, které pomáhají na lokální i celostátní úrovni. Přinášíme tipy na ty nejzajímavější z nich.

Nový fenomén - vztahy s AI společníky

Možná jste už zaslechli názvy jako Character.AI nebo Replika. Nejsou to nové sociální sítě ani hry. Jsou to platformy s takzvanými AI společníky – chatboty, kteří jsou navrženi tak, aby si s námi povídali a budovali s námi vztah.

ZÁZNAM KONFERENCE. FutureEdu

Prestižní mezinárodní konference FutureEdu 2025 se zaměřila na téma demokracie, rozvoje občanské kompetence a inkluze.

Téma

Vedení školy

Dobrou školu dělá dobré vedení. Potřebujeme osobnosti, které umí smysluplně určovat dlouhodobé směřování školy a vytvářet její příznivé klima. Ředitele a ředitelky, kteří dokáží nadchnout zaměstnance a rodiče pro společnou vizi. 

Podporujme začínající kolegy. Jsou budoucností vzdělávání

Adaptační období je zásadní etapou v profesním životě začínajících pedagogů. Během prvních dvou let praxe se seznamují s realitou výuky, rozvíjejí své dovednosti a hledají vlastní cestu k efektivnímu a smysluplnému vzdělávání. Klíčovou roli hrají uvádějící učitelé a učitelky, jejichž podpora je nezbytná pro profesní, ale i osobní rozvoj nováčků.

Ředitel střediska volného času není manažer v kanceláři. Musí umět inspirovat, tvořit a vést

Jaká je realita práce ředitelů a ředitelek středisek volného času a proč je důležité, aby na to v začátcích nebyli sami? Dva zkušení lídři – Jana Heřmanová z Ivančic a Libor Bezděk z Prahy – společně mluví o odpovědnosti, svobodě, odvaze i potřebě dalšího vzdělávání. A zvou do nového kurzu, který vznikl v Národním pedagogickém institutu.

Téma

Heterogenní třída

Každé dítě je jiné, ale každé potřebuje zažít úspěch. Vytěžit potenciál každého žáka je pro učitele velkou výzvou a dvojnásob to platí ve třídách, kde vedle sebe sedí děti se speciálními vzdělávacími potřebami, cizinci, nadaní i „běžné“ děti. 

Na tábor! Když škola nekončí vysvědčením

Zatímco většina škol s koncem června zavírá dveře, někde plánují pravý opak. Základní školy v Chomutově se letos v létě rozhodly zorganizovat příměstský tábor, který dětem z tamních sídlišť přinese zážitky mimo školní lavice. Těm, pro které by byl podobný program jinak nedostupný.

Stejné lavice, různé starty. Sociální bariéry brání školnímu úspěchu

Existuje mimořádně silná vazba mezi sociálním prostředím, ze kterého žáci a žákyně pocházejí, a jejich vzdělávací dráhou. V roce 2021 se proto – úplně poprvé – začalo v Česku systematicky mapovat, kolik takových dětí ve školách vlastně je, jaké bariéry jim brání v učení a jakou podporu konkrétně potřebují.

Téma

Revize RVP

Stovky odborníků pracovaly v uplynulých letech na nových rámcových vzdělávacích programech. Výsledkem společné práce nesmí být pouze kvalitně zpracovaný odborný dokument. Je mu třeba také ve školách vdechnout život. 

Nechtěli jsme honit moc zajíců najednou

Jan Kuzebauch je ředitelem základní školy v krušnohorských Kraslicích. Proměnu školního vzdělávacího programu (ŠVP) tu mají na starosti tři samostatné týmy, které se zaměřily na matematiku, anglický jazyk a osobnostní výchovu.

Z lavic do přírody

Kateřina Čiháková je garantkou přírodopisu v Národním pedagogickém institutu. V rozhovoru popisuje, proč je důležité učit venku, jaké výzvy čekají na učitele v rámci nového RVP a jak zapojit žáky do řešení reálných problémů.

Téma

Digitalizace vzdělávání

Digitální kompetence, nová informatika, informatické myšlení. Jak děti připravovat na dnešní technologicky pokročilou realitu a na život v digitalizovaném světě?

Digitální technologie protínají všechny předměty. Dávno nejsou jen doménou informatiky

Digitální kompetence představují klíčovou dovednost, která sahá mnohem dál než jen k ovládání technologií. Díky nim umíme smysluplně využívat moderní nástroje, kterým také rozumíme a přistupujeme k nim s kritickým myšlením. O tom všem hovoří Eva Fanfulová z Národního pedagogického institutu (NPI).

PODCAST. Děti jsou pořád stejné, jen se přesunuly do virtuálního světa

Děti jsou pořád stejné, mění se u nich pouze vnější prostředí, ve kterém se formují. S tímto názorem profesora Zdeňka Matějčka souhlasí i první host čtvrté série KYBcastu, expert na rizikové chování Martin Kaliba. Zdůrazňuje, že děti je potřeba vést ke kritickému myšlení a vysvětlovat jim, proč je určité chování nebezpečné.

Téma

Vize středního vzdělávání

České střední školství stojí před výzvou, jak připravit dnešní mladou generaci na rychle se měnící svět. Jaká může být budoucnost středního vzdělávání, ukazují inspirativní školy už dnes.

Nejúspěšnější evropská značka produktu ve vzdělání a na trhu práce? To je Europass

„V NPI nabízíme žákům služby, díky kterým mohou jednoduše v rámci celé EU popsat, co umí. A učitelé mohou být průvodci, kteří jednoduše sledují a kontrolují správu jejich kariérní cesty,“ říká Irena Palánová, vedoucí Národního centra Europass ČR.

Jak se pozná dobrá škola? Když se firmy o absolventy perou

Střední odbornou školu v Sezimově Ústí založil před pětaosmdesáti lety podnikatel Jan Antonín Baťa. Vychovávala zaměstnance pro jeho jihočeskou strojírnu. Dnes se škola vedle strojírenství zaměřuje i na informatiku, elektrotechniku nebo ekonomii. Sedmým rokem ji vede Lenka Hrušková.

Přihlaste se k newsletteru a nic vám neuteče

Přihlaste se k newsletteru a nic vám neuteče