Magazín moderního vzdělávání
Rubrika
Mezi námi
Škola jako součást komunity
Před sedmi lety přišel na základní školu v Luži nový ředitel. Atmosféra mezi školou a zřizovatelem byla tehdy napjatá. Bylo třeba nastavit lepší vztahy, nejen ve škole, ale i mimo ni. Dnes je situace zcela jiná. Škola je plně zapojená do městské komunity, ve škole přibývá žáků. Co všechno se za posledních několik let stalo a jaké kroky vedly ke změně?
Škola, kde se daří dětem z jiných zemí. A i všem ostatním
Na východním okraji Mostu, nedaleko od průmyslové zóny, stojí nejmladší základní škola ve městě. Každý sedmý žák je cizinec – a právě s nimi se škola naučila dobře pracovat. Dnes už vědí, jak děti z jiných zemí přivítat, pomoct jim rychle si osvojit český jazyk a zapojit do života školy. Postupně také zjistili, že to, co funguje pro žáky jiných národností, často prospívá i těm českým.
Rubrika
My jsme NPI
Změna se nesmí zastavit na papíře
O proměně českého školství a podpoře pro učitele a učitelky mluvíme s Leonou Gergelovou Šteigrovou, ředitelkou Odboru kuriklum a další vzdělávání v NPI.
Komukoliv prospěti můžeš, prospívej rád
Radek Hanuš vede krajské pracoviště NPI v Olomouci a podílí se na inovativních projektech, které posouvají spolupráci mezi školami, neziskovými organizacemi i odborníky.
Rubrika
Škola pro 21. století
Otevřenost mění pohled
Kdo vás během studia nejvíce inspiroval a nasměroval k tomu, čemu se dnes věnujete? Zeptali jsme se Báry Stárek, která je výkonnou ředitelkou spolku Díky, že můžem.
Dialog s odkazem Václava Havla
Kdo vás během studia nejvíce inspiroval a nasměroval k tomu, čemu se dnes věnujete? Zeptali jsme se Tomáše Sedláčka, který je v současnosti ředitelem Knihovny Václava Havla.
Rubrika
Inspirace
Nový fenomén - vztahy s AI společníky
Možná jste už zaslechli názvy jako Character.AI nebo Replika. Nejsou to nové sociální sítě ani hry. Jsou to platformy s takzvanými AI společníky – chatboty, kteří jsou navrženi tak, aby si s námi povídali a budovali s námi vztah.
ZÁZNAM KONFERENCE. FutureEdu
Prestižní mezinárodní konference FutureEdu 2025 se zaměřila na téma demokracie, rozvoje občanské kompetence a inkluze.
Téma
Vedení školy
Podporujme začínající kolegy. Jsou budoucností vzdělávání
Adaptační období je zásadní etapou v profesním životě začínajících pedagogů. Během prvních dvou let praxe se seznamují s realitou výuky, rozvíjejí své dovednosti a hledají vlastní cestu k efektivnímu a smysluplnému vzdělávání. Klíčovou roli hrají uvádějící učitelé a učitelky, jejichž podpora je nezbytná pro profesní, ale i osobní rozvoj nováčků.
Ředitel střediska volného času není manažer v kanceláři. Musí umět inspirovat, tvořit a vést
Jaká je realita práce ředitelů a ředitelek středisek volného času a proč je důležité, aby na to v začátcích nebyli sami? Dva zkušení lídři – Jana Heřmanová z Ivančic a Libor Bezděk z Prahy – společně mluví o odpovědnosti, svobodě, odvaze i potřebě dalšího vzdělávání. A zvou do nového kurzu, který vznikl v Národním pedagogickém institutu.
Téma
Heterogenní třída
Na tábor! Když škola nekončí vysvědčením
Zatímco většina škol s koncem června zavírá dveře, někde plánují pravý opak. Základní školy v Chomutově se letos v létě rozhodly zorganizovat příměstský tábor, který dětem z tamních sídlišť přinese zážitky mimo školní lavice. Těm, pro které by byl podobný program jinak nedostupný.
Stejné lavice, různé starty. Sociální bariéry brání školnímu úspěchu
Existuje mimořádně silná vazba mezi sociálním prostředím, ze kterého žáci a žákyně pocházejí, a jejich vzdělávací dráhou. V roce 2021 se proto – úplně poprvé – začalo v Česku systematicky mapovat, kolik takových dětí ve školách vlastně je, jaké bariéry jim brání v učení a jakou podporu konkrétně potřebují.
Téma
Revize RVP
Nechtěli jsme honit moc zajíců najednou
Jan Kuzebauch je ředitelem základní školy v krušnohorských Kraslicích. Proměnu školního vzdělávacího programu (ŠVP) tu mají na starosti tři samostatné týmy, které se zaměřily na matematiku, anglický jazyk a osobnostní výchovu.
Z lavic do přírody
Kateřina Čiháková je garantkou přírodopisu v Národním pedagogickém institutu. V rozhovoru popisuje, proč je důležité učit venku, jaké výzvy čekají na učitele v rámci nového RVP a jak zapojit žáky do řešení reálných problémů.
Téma
Digitalizace vzdělávání
Digitální technologie protínají všechny předměty. Dávno nejsou jen doménou informatiky
Digitální kompetence představují klíčovou dovednost, která sahá mnohem dál než jen k ovládání technologií. Díky nim umíme smysluplně využívat moderní nástroje, kterým také rozumíme a přistupujeme k nim s kritickým myšlením. O tom všem hovoří Eva Fanfulová z Národního pedagogického institutu (NPI).
PODCAST. Děti jsou pořád stejné, jen se přesunuly do virtuálního světa
Děti jsou pořád stejné, mění se u nich pouze vnější prostředí, ve kterém se formují. S tímto názorem profesora Zdeňka Matějčka souhlasí i první host čtvrté série KYBcastu, expert na rizikové chování Martin Kaliba. Zdůrazňuje, že děti je potřeba vést ke kritickému myšlení a vysvětlovat jim, proč je určité chování nebezpečné.
Téma
Vize středního vzdělávání
České střední školství stojí před výzvou, jak připravit dnešní mladou generaci na rychle se měnící svět. Jaká může být budoucnost středního vzdělávání, ukazují inspirativní školy už dnes.
Nejúspěšnější evropská značka produktu ve vzdělání a na trhu práce? To je Europass
„V NPI nabízíme žákům služby, díky kterým mohou jednoduše v rámci celé EU popsat, co umí. A učitelé mohou být průvodci, kteří jednoduše sledují a kontrolují správu jejich kariérní cesty,“ říká Irena Palánová, vedoucí Národního centra Europass ČR.
Jak se pozná dobrá škola? Když se firmy o absolventy perou
Střední odbornou školu v Sezimově Ústí založil před pětaosmdesáti lety podnikatel Jan Antonín Baťa. Vychovávala zaměstnance pro jeho jihočeskou strojírnu. Dnes se škola vedle strojírenství zaměřuje i na informatiku, elektrotechniku nebo ekonomii. Sedmým rokem ji vede Lenka Hrušková.