19. 11. 2025
Podpora pro vedení škol? Myslíme na nováčky i zkušené lídry
Libor Hruška
Každý ředitel nebo ředitelka školy potřebují jinou podporu – podle druhu školy i podle toho, v jaké fázi své profesní dráhy se právě nachází. „Naše nabídka proto zahrnuje nejen kvalifikační studia, ale i specializované kurzy a síťovací aktivity,“ říká Gabriela Samšiňáková z Národního pedagogického institutu (NPI).

Gabriela Samšiňáková foto: archiv GS
Někdo nastupuje na vedoucí pozici jako úplný nováček, jiný v ní působí desítky let. Jak při tvorbě programů pro vedení škol přemýšlíte o takto pestré cílové skupině?
Cílová skupina je opravdu široká. Základní členění máme podle druhu školy – tedy na mateřské, základní, střední, vyšší odborné nebo základní umělecké školy. A v naší nabídce máme i programy pro ředitele zařízení, která se věnují neformálnímu vzdělávání, třeba domy dětí a mládeže nebo střediska volného času.
Druhou rovinou je vámi zmiňovaná konkrétní fáze profesní dráhy. Jinou podporu potřebují začínající ředitel nebo ředitelka, kteří se teprve orientují v legislativě a procesech řízení školy, a jinou zkušení lídři, kteří hlavně chtějí rozvíjet pedagogický leadership a vést svůj tým strategicky. Naše programy se proto snaží nabízet podporu pro ředitele v různé fázi jejich profesní dráhy.
Jakou kvalifikaci musí mít každý, kdo chce vést školu?
Podle zákona o pedagogických pracovnících č. 563 z roku 2004 musí každý ředitel do tří let od nástupu do funkce absolvovat manažerské studium. NPI dlouhodobě nabízí program nazvaný Ředitel–manažer, který běží na všech jeho krajských pracovištích. Druhou variantou je dvouletý program Lídr školy, kombinované studium, které klade důraz na vedení lidí, pedagogický leadership a rozvoj kultury spolupráce.
Dvouleté studium Lídr školy se dosud pořádalo pouze v Praze. Chystáte se jej otevřít i v jiných městech?
Ano, plánujeme k Praze přidat v roce 2026 i Brno. Do studia se bude možné přihlásit na webu MojeEdu.cz pravděpodobně od dubna.
Vedeme školu
Dobrou školu dělá dobré vedení. Jak na to? Dozvíte se na našem webu.
MojeEdu
Celou vzdělávací nabídku NPI najdete na portále MojeEdu.
Ovlivní podobu kvalifikačních studií plánované změny legislativy?
Ano, čeká nás příprava nového vzdělávacího programu, který bude v souladu s novelizací vyhlášky č. 317/2005 Sb. Nově bude kvalifikační studium pro ředitele škol a školských zařízení rozdělené na dvě části – první stohodinovou „vstupní“ část může uchazeč absolvovat ještě před konkurzem na funkci ředitele školy a druhou stopadesátihodinovou si poté doplní do tří let od jmenování do funkce. Hodinová dotace se navyšuje, aby studium pokrylo všechna témata, která jsou pro ředitele v praxi klíčová. Primárně bude kladen větší důraz na oblasti pedagogického leadershipu.
Kromě kvalifikačních studií nabízíte i celou řadu dalších programů. Jsou mezi nimi i úplné novinky?
Určitě, například Akademie leadership škol budoucnosti, to je úplná novinka, která se do nabídky dostala teprve letos na podzim. Kurz vznikl z potřeb projektu Kompas, jedná se o zážitkový výcvik, na kterém se podílejí i zkušení lidé z firem. Je určený všem ředitelům i dalším lidem v pozicích vedení škol, kteří chtějí vědomě rozvíjet svůj potenciál a posílit své schopnosti vést lidi. Je to příležitost pro každého, kdo chce být vědomým a aktivním tvůrcem změn ve vzdělávání a vést školu směrem k budoucnosti. Takoví ředitelé jsou pak inspirací pro ostatní a my s nimi rádi spolupracujeme například jako s mentory a lektory v dalších programech NPI.
Dalším zajímavým formátem jsou Ředitelské kavárny. Ty už na řadě krajských pracovišť NPI spontánně vznikly – ředitelé se tam neformálně setkávají, diskutují, sdílejí zkušenosti. Pro příští rok je naším cílem nabízená témata setkání v ředitelských kavárnách standardizovat, pracoviště budou mít k dispozici vzorník témat, který jim pomůže plánovat obsah jednotlivých setkání. Chceme vytvořit prostředí, kde se ředitelé potkávají, síťují a sdílejí zkušenosti s tématy, která je opravdu zajímají. V roce 2026 bude velká část zaměřena na oblast kurikulární reformy.
Zní to jako velký krok k systematickému síťování vedení škol. Jaká je přidaná hodnota sjednoceného formátu?
Dosavadní síťování ředitelů škol se rozvíjelo spíše nesystematicky a nepravidelně, přičemž jeho organizace byla různorodá – některé aktivity iniciovaly projekty MAP, jinde se síťování opíralo o podporu krajů nebo jiných institucí. Pro efektivní a dlouhodobou podporu je však nezbytné vybudovat systematickou a koordinovanou síť spolupráce, která propojí všechny klíčové aktéry v regionu a umožní sdílení zkušeností, zdrojů a osvědčených postupů. Klíčovým principem síťování, jak jej chápeme v NPI, je systematičnost, koordinace a propojení aktérů pro dosažení společných cílů.
Další novinkou je kurz Digitální lídr školy. Koho má oslovit?
Tento kurz teprve pilotujeme, ale v budoucnu ho chceme nabízet ve všech krajích. Bude určen především ředitelům, jejich zástupcům a ICT koordinátorům, kteří chtějí své školy posunout v oblasti digitalizace. Má školám pomoci promýšlet digitální strategii – od práce s daty a kyberbezpečnosti až po využívání umělé inteligence. Půjde o kombinaci praktických workshopů, diskuzí a sdílení příkladů z praxe.
Pro vedení škol může být užitečný i kurz pro uvádějící učitele.
Ano, na menších školách často tuto roli zastává ředitel či ředitelka nebo jejich zástupci, takže kurz Chci být uvádějícím učitelem - aneb jak mohu podpořit svého začínajícího kolegu?, může být přínosný i pro vedení.
Co dalšího podle vás stojí za zmínku?
Velmi oblíbený je Průvodce strategickým a akčním plánováním, který se po pilotní fázi rozšířil na všechna krajská pracoviště. Pomáhá ředitelům a jejich týmům proměnit vizi školy v konkrétní strategii a učí je plánovat realisticky, společně s pedagogickým sborem. Další oblastí jsou kurzy zaměřené na pedagogický leadership, vedení porad, hospitace nebo evaluaci výuky.
Nabídka je opravdu rozsáhlá. Jak byste shrnula její filozofii?
Naším cílem je, aby se vedení škol cítilo komplexně podpořené a mělo zajištěný přístup ke kvalitním vzdělávacím programům, přičemž Národní pedagogický institut se stává jejich přirozeným a důvěryhodným partnerem v oblasti profesního rozvoje a posilování kompetencí vedení škol.
Gabriela Samšiňáková
Je absolventkou Technické univerzity v Liberci. Působí jako metodička vzdělávání v libereckém krajském pracovišti NPI a je zástupkyní manažerky portfolia pro vedení škol. Dlouhodobě se věnuje podpoře ředitelů a rozvoji managementu škol.

