11. 3. 2025

Nejúspěšnější evropská značka produktu ve vzdělání a na trhu práce? To je Europass

Radek Melichar

„V NPI nabízíme žákům služby, díky kterým mohou jednoduše v rámci celé EU popsat, co umí. A učitelé mohou být průvodci, kteří jednoduše sledují a kontrolují správu jejich kariérní cesty,“ říká Irena Palánová, vedoucí Národního centra Europass ČR.

Irena Palánová, foto: archiv IP

Jaké aktivity v rámci Národního centra Europass probíhají?

V Národním centru Europass intenzivně školíme učitelstvo i studentstvo, především středoškoláky, pomáháme jim s přechodem ze školy do praxe, ale spolupracujeme s oběma skupinami také v rámci kariérního poradenství. V terminologii mladých na rozvoji jejich „skills“, tedy dovedností. Navíc jsme se v posledních dvou třech letech hodně zabývali rozvojem tzv. dovedností budoucnosti, bez kterých se mladí lidé dnes, ale hlavně v blízké budoucnosti neobejdou. Počítáme mezi ně třeba dovednosti digitální, komunikační, podnikavost nebo dovednosti „zelené“.

Pojďme se konkrétněji podívat na služby, které v rámci Europassu nabízíte.

Hned na úvod je důležité říci, že služby Europassu, kterých je dnes jedenáct, jsou dostupné online a zdarma pro všechny obyvatele EU, ve 31 jazycích. Tyto služby jsou garantované EU, velký důraz je věnován kybernetické bezpečnosti a ochraně osobních dat.

Unikátní věcí je, že služby Europassu využívají při tvorbě požadovaných dokumentů terminologický slovník z reálného evropského trhu práce a v příslušné jazykové mutaci. Ten pracuje s jazykem, který je srozumitelný v rámci celé EU. Pak se prakticky nestane, že popíšete pracovní pozici, která neexistuje, nebo k ní vyberete nesouvisející dovednosti.

Velkým benefitem pro studenty je také to, že jim na konci jejich středoškolského vzdělávání vydáme zdarma tzv. dodatek k osvědčení, kde je srozumitelně popsaná jejich kvalifikace a úroveň vzdělání. Tím slovem „srozumitelně“ myslím unifikovanou formu popisu vzdělání a kvalifikace, popisu dané pozice, kterou snadno pochopí zástupci zahraničních studijních oddělení, ale také zaměstnavatelé nebo personalisté v celé EU. To může výrazně zkrátit proces náboru a všem zúčastněným ušetřit nemalé finanční náklady.

Co je Europass

Každý si může sestavit životopis, motivační dopis i celé portfolio dokladů o tom, co umí. Zdarma.

Pro maturanty

Dodatek k osvědčení převádí procenta úspěšnosti maturity na známky.

Předpokládám, že to je hodně poptávaná služba?

Spolu s tvorbou životopisu, motivačního dopisu a tzv. e-portfolia je to čtvrtá nejvyužívanější služba Europassu. A díky každoročnímu vyhodnocování máme na tuto službu opravdu velmi pozitivní zpětnou vazbu. Dodatek vydáváme ve čtyřech jazykových mutacích, anglicky, česky, německy a francouzsky. Navíc jsme schopni tento doklad vydat i zpětně, a to poměrně výrazně, protože se na nás mohou obracet i žadatelé, kteří absolvovali střední školu na konci sedmdesátých let.

Zmínili jsme službu „e-portfolio“, co to je a jaké jsou její výhody?

Portfolio je vlastně taková zabezpečená osobní schránka nebo osobní profil s nabídkou různých služeb na podporu a zaznamenávání dovedností, a hlavně jejich prezentace. V rámci e-portfolia také můžete komunikovat a sdílet materiály, které v něm máte. Můžete se s ním hlásit o práci nebo o studium. Nikdo kromě vás nemá přístup k citlivým osobním údajům. Navíc je to služba nekomerční, bez reklam a spamu. V celé EU je dnes evidováno více než osm milionů vytvořených portfolií a jejich obliba neustále roste.

A tohle všechno také prezentujete školám?

Pokud si nás škola objedná, přijedeme a formou třeba interaktivního workshopu představíme výhody služeb Europassu a prakticky ukážeme jejich použití. Pro fiktivní firmy má NPI také metodickou podporu a školení (poznámka redakce – více informací  na str. 45). Máme výbornou zpětnou vazbu od dětí i pedagogů. V této oblasti jde totiž o „velký byznys“ a působí tu celá řada firem, které kariérní poradenství školám neustále nabízejí. A v tomhle konkurenčním prostředí panuje velmi rozdílná kvalita.

Pojďme ještě k tématu, zda a jak vaše aktivity v rámci Europassu souvisí s revizí RVP pro střední vzdělávání.

Ono to vlastně souvisí velice už i se základními školami, kde je na druhém stupni v oblasti Člověk, jeho osobnost a svět práce doporu­čováno portfolio pro kariérovou orientaci žáka. Na školách by tedy měla být otázka kariérového vzdělávání důležitá. Ovšem zásadní potíž je v tom, jaké nástroje v rámci kariérového poradenství volit, protože žáci preferují vše online a vlastní správu kariérní cesty. Vlastně nežádají služby „živého“ kariérního poradce. A pokud se na základní škole naučí s takovým nástrojem pracovat, tak to ocení i na střední škole.

Naší vizí je, aby se s takovými nástroji na­učili ve škole pracovat a aby se dovednosti budoucnosti propsaly i do podoby cílů revize RVP pro střední vzdělávání, protože je důležité, aby k nim kompetenční výuka směřovala.

Irena Palánová

Dlouhodobě se věnuje inovacím ve vzdělávání. V minulosti v projektu na výuku elektromobility s názvem Green Wheels a od března 2024 se podílí na mezinárodním projektu s tématem digitálního wellbeingu. Organizuje výjezdy kolegů do zemí EU a kromě mezinárodní spolupráce se zaměřuje na střední školy a praktické aktivity na podporu podnikavosti s Centrem fiktivních firem (CEFIF).