Tandemová výuka? Nás i děti učí radosti ze spolupráce

Ilona Zapletalová a Tereza Doudová, foto: David Háva
Jak dlouho se věnujete tandemové výuce?
Ilona Zapletalová (IZ): Už dříve jsem o tom slyšela, ale aktivně se mu věnuji asi deset let. Nejprve jsem byla já v roli tandemové učitelky a pak teprve jsem se stala tou učitelkou, která přijímala tandemového učitele do kmenové třídy.
Tereza Doudová (TD): Já učím zeměpis, v tandemu v první třídě, vedu školní parlament a studovnu, tělocvik i dramaťák, a také jsem spoustu projektových dní odučila venku ve dvou. Ale v tandemu v podobě, o které se teď tady bavíme, učím asi šest let.
Reportáž ze ZŠ Kunratice
Kde jste se poprvé potkaly?
IZ: U kávovaru tady u nás ve sborovně, když se Terka začala vracet z mateřské. Tehdy jsem párovou učitelku už ve třídě měla, byla to studentka. Ale pak jsem potkala Terezku a začaly jsme spolu chodit učit ven. Takže jsem měla dva tandemy, ale potom už jsem toužila jenom po Terezce.
TD: To si pamatuju přesně. Doma už mi byla dlouhá chvíle a přišla jsem do školy a tankovala jsem si kávu a hrozně moc jsem chtěla chodit ven s dětmi a neuměla jsem si to zařídit. A najednou se objevila Ilona, tehdy pila ještě kapučíno. Měla stejný zájem, ale ne toho parťáka, který by s ní do toho šel, učit venku. A teď se tomu smějeme, že považujeme za naše první setkání právě to, kdy jsme obě začaly chtít.
Zapojme všechny
Další informace k tématu Tandemové výuky naleznete na webových stránkách Zapojme všechny.
Další vzdělávání
Chcete se o tématu dozvědět víc? Vyberte si ze vzdělávací nabídky Národního pedagogického institutu.
Jaký byl váš první dojem z té druhé? Co jste si pomyslely?
IZ: No, já jsem prostě byla nadšená z toho, že to se mnou někdo chce realizovat. A Terezčiny reakce jsou vždycky hodně spontánní, milé, sympatické a otevřené. A vždycky je v nich velký náboj, nadšení, chuť a vtip. A to mě hodně lákalo.
TD: Pro mě bylo neuvěřitelné, že úča z prvního stupně, krásná blondýna, co má všechno srovnáno, jak se co má dělat, chce chodit s dětmi ven. A já se ráda učím novým věcem, takže pro mě to byla ještě i na té mateřské opravdu výzva, o kterou jsem stoprocentně stála.
Jak následně došlo ke spolupráci?
IZ: Tady zrovna startoval projekt Kolegiální podpora, kterou zaštiťovala organizace Tereza. Já jsem se do něj zapojila, a tím jsme si tu spolupráci udělaly takhle úzkou. Vtáhlo nás to a udrželo v systému pravidelnosti, protože jsme musely vykazovat ty společně odučené lekce venku.
TD: Ono to není jen o tom „chci učit venku“. Je důležitá struktura a zodpovědnost. Ilona si držela obsah a já jsem vymýšlela, jak se to venku odehraje.
Jak to vidí ředitel
Co považujete za nejpřínosnější na učení v tandemu?
IZ: Je to vlastně už samozřejmou součástí vize naší školy a má to neskutečný přínos pro nás pedagogy. Předáváme si u toho vzájemně zkušenosti, nápady, inspiraci a nadšení. Ale snad ještě větší to má dopad na děti, i proto, že jich máme ve třídách často více než třicet. Neuvěřitelně mě naplňuje to naše plánování. Mám ráda, když vymyslíme pokaždé něco nového a pak to zkoušíme a testujeme. A přímo v té hodině je podle mě důležité, že každé dítě má mnohem větší šanci, že když se vyjádří, dostane zpětnou vazbu, protože jsme na ně dvě. A ještě ke všemu se pak můžeme pobavit o tom, co to tomu dítěti přinese, a v ohlédnutí plánovat dál krokování úkolů. Každá z nás postihne něco. Jeden učitel nemůže zvládnout vše, ale když jsou tam dva, tak i to rozdělování rolí je prostě úžasné. Nemusíme pracovat s kupou dětí a můžeme si je napůlit... má to pak větší dopad na jejich učení.
TD: Mně dříve nedocházelo, že Ilona, která je se svou třídou téměř neustále, si teprve se mnou může dopřát chvíli „být jen pozorovatelkou“. Lépe vnímat kamarádské přesahy dětí, jejich vztahy, např. jestli jim vyhovuje sedět spolu v lavici. To si může dovolit mnohem snadněji, když aktivitu vedu já.
Co vás na učení v tandemu překvapilo?
IZ: Ty možnosti. Pořád mě překvapuje, že z toho nejsme unavené a jak nás to baví a naplňuje, že pořád vymýšlíme nové věci a vylepšujeme je. Zjistíme, že třeba něco nebylo úplně dobré, že se něco neujalo nebo jsme to přehnaly. Tak pak ubereme. Nebo naopak to byla moc pohodička, tak můžeme přidat. Máme plno nápadů, a hlavně chceme. Žádný stereotyp se nekoná, pořád to má svěží, vzájemnou, dobíjející energii.
TD: No, já jsem svou podstatou spíš chaotik, takže mě překvapuje, jak mě režim, struktura a klid, které náš tandem přináší, pořád baví. Protože musíme spoluplánovat, musí se to odučit, musí se to reflektovat. A ještě posouvat dál. A já jsem z toho vlastně překvapená, že je to pro mě pořád svěží a nové a jiné. Je zajímavé, že mi naše strukturovanost nebere energii, ale naopak se zdá být nevyčerpatelná.
Jak na tandemovou výuku reagují děti?
IZ: Terezka přijde a ony ji hned začnou vítat.
TD: A já třeba první, co udělám, je, že obejmu Ilonu.
IZ: Děti nás pozorují a učí se radosti ze spolupráce, včetně toho, jak si vzájemně nahráváme nebo se obejmeme. To je právě další benefit toho, jak jsme se propojily a jak otevřenou komunikaci spolu máme.
TD: To je asi na Iloně to vzácné, přijímá moje okamžité nápady jako příležitosti. Přijímá moje argumenty, někdy drsné, ale reálné, a dokáže mi říct: ne, to už mě bolelo. A tohle já vlastně s nikým jiným než s mým mužem nezažívám. O to je to sympatičtější, když děti poznají, že mezi námi je opravdový přátelský vztah. Teď máme zrovna prvňáčky, ještě takovouto láskou oplývající, ale když jsme řešily emoce, tak nám došlo, že si děti s námi trénují kompetence už jenom tím, že nás pozorují, jak jsme k sobě fér.
Ilona: Cítí tu naši vnitřní čistotu a že to je uvěřitelné. Vidí, jak spolu komunikujeme. I to, že se oslovujeme jmény, vede k tomu, že nám děti tak také říkají. A že v té otevřené, milé a vstřícné komunikaci vzniká komunita té třídy.Ilona Zapletalová
Učitelka na prvním stupni v ZŠ Kunratice, letos v první třídě. Pedagogická konzultantka v projektu Pomáháme školám v sobě. Ve školství pracuje skoro 20 let.
Tereza Doudová
Učitelka zeměpisu na druhém stupni, koordinátorka školního parlamentu a párová učitelka v prvních třídách. Na základní škole pracuje 14 let.