Vzdělávání – věc veřejná!

Září 20, 2023

Je skvělé, že přibývá lidí, kteří chtějí jinou školu, než jakou sami zažili. Všichni učitelé, které díky naší nadaci potkávám, chtějí školu podporující kritické myšlení, kreativitu, digitální gramotnost a schopnost samostatného rozhodování. Přesto takové vzdělání není v Česku normou. Jako kdyby problém českého školství nebyl v tom, že nevíme, co chceme, ale v tom, že to nedokážeme efektivně změnit. Změnit tak, aby ze škol neutíkali mladí učitelé, aby zmizely mnohdy dramatické kvalitativní rozdíly mezi školami, aby vznikl střední článek řízení, který učitelům zajistí odbornou podporu a profesionální oporu… Jenže házet odpovědnost na „systém“ je oblíbený český sport. Přitom součástí řešení jsme my všichni. Odpovědnost za vzdělání a vzdělávání (se) leží stejnou měrou na nás všech – na rodičích, zaměstnancích, zaměstnavatelích, politicích i voličích. Všichni víme, že vzdělaná společnost je základem prosperity, ale často slučujeme vzdělání jen se školou. Tam ale vzdělání teprve začíná a není náhoda, že jsou to vysoce prosperující země (Jižní Korea, Skandinávie…), kde si uvědomují, že vzdělávání je nekončící celoživotní proces, do něhož se aktivně musí zapojit všichni. Proto se intenzivně snažíme transformovat Spořitelnu na vzdělávající se společnost, proto naše nadace cíleně podporuje systémové změny v českém školství, a i proto podporujeme Druhou ekonomickou transformaci, nezávislé uskupení osobností českého byznysu, jehož hlavním posláním je spojovat skvělé nápady a myšlenky a aktivně prosazovat jejich zavedení do české ekonomiky. A protože nejsme v tomto úsilí zdaleka jediní, věřím, že navzdory aktuálním rozpočtovým debatám se v českém školství a vzdělávání obecně snad konečně blýská na lepší časy.

Tomáš Salomon

předseda představenstva České spořitelny