Ve škole má každý žák zažít úspěch
Na úvod bych rád konstatoval, že každý žák základní školy i student školy střední má na něco talent, jen ho mnozí ještě nestačili objevit. Na mnoha školách přetrvává představa o talentovaných žácích, jako o těch, kteří mají samé jedničky na vysvědčení. Přitom často jsou ti největší talenti značně problémovými žáky a studenty těšící se nevraživosti ze strany učitelů. Oproti tomu vydření a vycepovaní jedničkáři, kteří se drtí na testy, bývají učiteli opěvovaní, přestože jim chybí, nejen talent, ale i kreativita a aktivita. Stále jsme se nenaučili vhodně starat o žáky, kteří jsou v různých ohledech výjimeční. Většinově se vzdělává na průměr, kdy ten zmiňovaný samý jedničkář umí vše výborně průměrně.
Jak z toho ven? Je to v moci ředitelů škol a učitelů. Ředitel musí vytvářet takové prostředí, ve kterém se učitelé a studenti mohou seberealizovat. Učitelé pak mají být nikoli vykladači a zkoušeči faktů, ale mentoři, kteří se snaží objevovat talent svých studentů a žáků, a podporovat jejich vnitřní motivaci se vzdělávat. Je třeba přestat mít až zvrácenou touhu naučit všechny všechno stejně, ale dávat velký prostor individualizaci ve vzdělávání. Také podporovat neformální a informální vzdělávání, při paměti toho, že škola pro mladé již dávno není hlavním zdrojem informací a v některých oblastech, např. IT, je formální vzdělávání již minoritním.
Pokud chceme rozvíjet talent jednotlivců, musíme jim k tomu dát prostor, a to jak časový, tak využitím vybavení školy mimo klasickou výuku. Na ZŠ je klíčové nevytvářet cíleně outsidery a naopak umožnit každému žákovi zažít úspěch. To je velmi motivační faktor. Ve výuce podporovat kreativitu a pracovat s chybou, netrestat za ni.
Radko Sáblík
ředitel Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia
Velká závěrečná debata Talent City 2024 se uskuteční 10.10. od 14:30 v ostravském klubu Parník.