5. 5. 2025
Škola má být místem, kde mizí nerovnosti
Klára Šimáčková Laurenčíková
Jak může škola v 21. století pomoci se snižováním sociálních nerovností žáků? Zeptali jsme se Kláry Šimáčkové Laurenčíkové, vládní zmocněnkyně pro lidská práva.

Klára Šimáčková Laurenčíková, foto: osobní archiv
Každé dítě přichází do školy s jinými podmínkami – některé má doma podporu a klid na učení, jiné se potýká s chudobou, jazykovou bariérou nebo složitou rodinnou situací. Škola by neměla tyto rozdíly prohlubovat, ale pomáhat je vyrovnávat.
Klíčová je kvalitní podpora učitelů, kteří potřebují dostatek nástrojů, aby mohli pracovat s různorodými potřebami dětí. Důležitou roli hraje také dostupnost školních psychologů, speciálních a sociálních pedagogů. Ti pomáhají dětem zvládat překážky, které jim brání v učení, a umožňují učitelům soustředit se na výuku.
Nezbytné je také dostupné předškolní vzdělávání, které pomáhá dětem z méně podnětného prostředí zvládnout přechod na základní školu. A v neposlední řadě také férový systém financování škol, aby podpora směřovala tam, kde je nejvíce potřeba.
Každé dítě si zaslouží šanci uspět, bez ohledu na to, odkud pochází. Škola by měla být místem, kde nerovnosti mizí, ne se prohlubují. Bezpečným místem, kde se děti cítí dobře, zažívají z učení i vzájemných vztahů pocit smyslu, dostávají individuální podporu a objevují své talenty a silné stránky. Škola není pouhou přípravou na život. Dětství a dospívání jsou zásadní formující etapou celého našeho dalšího života. Tím, jaké zkušenosti získáme, bude ovlivněna naše sebehodnota, odolnost, důvěra v druhé lidi i ve svět jako celek. Role školy v životech dětí je tedy mimořádně důležitá a měla by být vnímána s maximální odpovědností. Kéž jsou dobré zážitky, zdravé vztahy a pozitivní zkušenosti podstatnou součástí vyrůstání co nejvíce dětí v naší zemi.