19. 2. 2025
Pozitivní prostředí, lepší výsledky
Lenka Felcmanová
V ostravském Centru Pant proběhne 27. února debata zaměřená na duševní zdraví dětí. Zeptali jsme se vystupujících řečníků na to, jak důležitou roli hraje v této oblasti škola?

Lenka Felcmanová, foto: archiv LF
Z výzkumu víme, že škola může být zdrojem velmi silných tzv. protektivních faktorů podporujících duševní zdraví. Těmi nejvýznamnějšími jsou bezpochyby pocit sounáležitosti se školou, kde hrají hlavní roli vztahy mezi žáky a vnímaná podpora ze strany pedagogů. Bezpečné a přijímající školní prostředí je zdrojem naplňovaní většiny základních lidských potřeb – potřeby bezpečí, přijetí, uznání a seberealizace. Bohužel někdy bývá i prostředím, kde jsou děti dlouhodobě frustrovány z jejich nenaplňování. Protože na rozdíl od nás dospělých děti nemohou školy bez následků opustit, měli bychom se snažit jim v nich vytvářet takové podmínky, aby se do nich těšily. To se nám bohužel dlouhodobě nedaří a situace se podle posledních šetření TIMSS spíše zhoršila. Na druhou stranu nám toto i další šetření ukazují, že ve školách, do kterých se děti těší, dosahují i lepších vzdělávacích výsledků, protože wellbeing a učení jsou spojené nádoby. Škola je také místem, kde si děti mohou rozvíjet socio-emoční dovednosti. Mohou se učit porozumět svým emocím, objevovat své silné stránky, zdravě zvládat stres a překonávat náročné situace nebo se naučit, jak si říct o pomoc. Podpora socio-emočního učení ve školách je nejúčinnější prevencí rozvoje obtíží v duševním zdraví. Mám velkou radost, že bude nově obsahem předmětu osobnostní a sociální výchova, kterou zavádí nedávno schválená úprava Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.