14. 9. 2023

PODCAST. Formativní hodnocení? Změny nelze zavést od stolu, potřebujeme pár prvních nadšenců

Redakce

Z každé změny máme přirozené obavy. Proč měnit něco, co máme zažité, na co jsme zvyklí? Opustit tradiční formy hodnocení proto není snadné, říká Zdeňka Juklová, lektorka, mentorka a bývalá ředitelka Základní školy a Mateřské školy Velké Hamry. Sama tento proces jako ředitelka zažila.

První část rozhovoru z podcastové série Zapojme všechny vysvětluje problematiku formativního přístupu ve výuce a hodnocení na základních školách. Juklová také nabízí praktické tipy, jak začít zavádět formativní hodnocení ve školách, kde stále převládá tradiční sumativní hodnocení známkami od jedné do pěti.

Druhá část podcastu se zaměřuje na kriteriální hodnocení. Co tento typ hodnocení obnáší, jaké jsou jeho přínosy a rizika a jak může pedagogický sbor přejít od tradičního sumativního hodnocení ke kriteriálnímu hodnocení s formativním přístupem?

Máme přes 60 dílů

Do podcastu Zapojme všechny si zveme odborníky na vzdělávání i výchovu, ale také rodiče a děti..

Další vzdělávání

Chcete se o tématu dozvědět víc? Vyberte si ze vzdělávací nabídky Národního pedagogického institutu.

Zdeňka Juklová

Vystudovala Vysokou školu strojní a textilní v Liberci a pak dokončila specializační studium pedagogiky pro absolventy vysokých škol na Technické univerzitě v Liberci. Ve školství se pohybuje téměř dvacet pět let. Působila jako pedagožka na základní i střední škole. Sedm let vykonávala funkci ředitelky Základní školy a Mateřské školy Velké Hamry. Nyní působí jako lektorka, mentorka a konzultantka se zaměřením na společné vzdělávání, zavádění PBIS, hodnocení žáků a žákyň, kooperativní výuku a využívání metod RWCT v pedagogické praxi.