3. 9. 2025

Komukoliv prospěti můžeš, prospívej rád

Petra Svoboda

Radek Hanuš vede krajské pracoviště NPI v Olomouci a podílí se na inovativních projektech, které posouvají spolupráci mezi školami, neziskovými organizacemi i odborníky.

Radek Hanuš vede krajské pracoviště NPI v Olomouci. Foto: osobní archiv RH

Jak představíte krajské pracoviště v Olomouci? 

Malebnost. Máme krásné prostory, pěkný stylový nábytek, nové technické vybavení. To je na první pohled viditelné pro každého. Jenže my máme i malebnost živou, žitou, tedy skvělou atmosféru na pracovišti. Podařilo se nám společně vytvořit skvělý tým lidí, kde každý má svůj projekt, své úkoly, svou zodpovědnost. Společně sdílíme, mluvíme o tématech, problémech, nahráváme si, doplňujeme se, a to s řadou překonaných těžkých okamžiků a výzev pomohlo vytvořit malebnost žitou mezi námi. Přijeďte se k nám podívat. Rádi vás uvítáme. Mám za to, že ke vzdělávání a výchově malebnost patří.  

V čem je Olomoucký kraj specifický, co se týče vzdělávání a školství?  

Náš kraj má velice různorodé a regionálně velmi odlišné podmínky. Na severu jsou Jeseníky, kde mají vzdálenostně a spádově blíž do Polska než do Olomouce. Na jihu máme v lesích schované Konice a uprostřed tohoto kraje je Olomouc, přirozené historické centrum, kde sídlí druhá nejstarší univerzita v ČR a kde řeší školy a rodiče úplně jiná témata než například v Javorníku, Štítech nebo Potštátě.  

Takže jsme rychle pochopili, že nemůžeme být aktivní jen v Olomouci, ale že musíme vyjíždět do celého kraje. Je efektivnější vyvézt lektora do škol vzdálených třeba dvě hodiny jízdy než zvát pedagogy do Olomouce. Vnímám, že pro naši práci je velmi důležitá znalost a pochopení fungování konkrétního „ekosystému“ dané školy. V Jeseníku je například spousta věcí navázaných přirozeně na Polsko. Na středních školách mají společné obory s polskými školami, anebo se propojují s Technickou univerzitou VŠB-TU v Ostravě.  

V rámci síťování jsme se okamžitě propojili se všemi MAS (místními akčními skupinami) v kraji. Těch tu máme třináct. Vzájemná spolupráce a participace na rozvoji ředitelů, učitelů, škol se bohatě vyplácí. Jednak sdružujeme prostředky na akce, což je velmi výhodné, současně využíváme síť kontaktů, prostory, možnosti lektorů a odborníků z různých míst kraje. Na Zábřežsku a Šumpersku máme velmi aktivní Eduzměnu, máme tu aktivní lidi z Člověka v tísni, Skautského institutu, Lanového centra PROUD, samozřejmě Univerzitu Palackého v Olomouci, kolegy z ČŠI a SČ a kolegy z Krajského úřadu Olomouckého kraje, se kterými velmi dobře spolupracujeme, včetně projektu IDZ (Implementace dlouhodobého záměru). Těsné kontakty udržujeme i s Optickým klastrem ČR, Auto klastrem ČR, Hospodářskou komorou i Svazem průmyslu a také s Inovačním centrem Olomouckého kraje a Pevností poznání UPOL, Vědeckou knihovnou, Vlastivědným muzeem v Olomouci, Šumperku, Zábřehu i Jeseníku a dalšími subjekty. S Českou školní inspekcí realizujeme už druhým rokem velmi povedený projekt Kompas. Z toho mám osobně velkou radost. 

Osobnostně sociální výchova do škol

Workshop pro pedagogy a pracovníky ve vzdělávání.

MojeEdu

Přehledný portál plný materiálů a inspirace pro výuku.

Od října 2025 bude u vás v Olomouckém kraji probíhat pilotní roadshow zaměřená na klíčové kompetence. Spolupracujete na akci s nadací Blíž k sobě a nadací Pangea. Mohl byste nám říci o celé akci více?  

Ano, díky mé dobrovolné práci v nadaci Pangea, kde máme mimo jiné společný projekt několika neziskových organizací s názvem Na charakteru záleží, se potkáváme s kolegy z nadace Blíž k sobě, nadace Benetheo, Centra rozvoje charakteru atd. A tam jsem se potkal a domluvil s Marcelou Murgašovou z nadace Blíž sobě na spolupráci. Společně s ní chceme udělat pilotní akci o očekáváných výstupech učení v osobnostně-sociální výchově. Představíme čtyři praktické příklady: metodiky k OSV z projektu Odyssea, expedice z Outward Bound Česká republika, principy Hrdiny každého dne a projekt Výchova ke ctnostem z dílny nadace Pangea. Pro učitele může být velmi inspirativní a podnětné, když uvidí konkrétní příklady projektů, které si mohou dát do ŠVP. Na jaře 2026 bychom pak rádi vyjeli i do dalších krajů. Během října a listopadu proběhnou tyto pilotní akce v Jeseníku, Šumperku a Olomouci. No a současně s tím rozjíždíme projekt EduBox. 

Co je to EduBox? 

EduBox je online vzdělávací modul, který obsahuje materiály pro moderní výuku se současnými tématy, jako jsou 3D tisk, Robotika, Cyber Security, Automatizace nebo Elektro mobilita. Polopaticky řečeno, kraj díky EduBoxunemusí nakupovat desítky pomůcek pro odborné a technické vzdělávání. Koupí jednu, velmi sofistikovanou, na aktuální technické a odborné úrovni a půjčuje ji všem školám v regionu. K tomu dostávají učitelé online podklady. Ideou EduBox projektu je princip „otevřeného softwaru“. Kdokoliv může doplňovat, vylepšovat pomůcku a její online materiály. My jsme se s tímto fenoménem potkali před rokem na konferenci v Pevnosti poznání. Projekt vzniknul v Moravskoslezském kraji, kde ho zastřešuje Moravskoslezská technologická akademie.  Na začátku září spouští Olomoucký kraj projekt EduBox pro vybraných šest pilotních středních škol z celého regionu a na příští rok kraj plánuje podpořit celý projekt částkou 6–6,5 milionu.  

Jaké máte osobní krédo pro svou práci? 

Rád se vztahuji ke Komenského větám: „Komukoli prospěti můžeš, prospívej rád, možno-li celému světu. Sloužiti a prospívati je vlastnost povah vznešených.“ Pro sebe osobně to shrnuji do jednoho slova: Tahoanah – mnoho dobrých činů. To je slovo z irokézských jazyků, které zjednodušeně vystihuje mou osobní vizi. 

Radek Hanuš

Od března 2021 je vedoucím KP NPI v Olomouci. Specializuje se na management, osobnostně-sociální rozvoj, zážitkovou pedagogiku a neformální vzdělávání. Zlatý instruktor Prázdninové školy Lipnice, člen orgánů nadace Pangea, šéfredaktor časopisu Gymnasion a vedoucí projektu Hrdina každého dne.