Klíčová je jasná vize
Ředitel 21. století je pedagogický lídr. Ví, kam jde a kam chce s sebou svoji školu dovést. Vytvořil si s kolegy pedagogickou vizi a plán a pomáhá každému učiteli, aby je dokázal naplnit. Má kolem sebe malý efektivní tým zástupců a lidí, kteří zajišťují základní chod školy. Tohle všechno je v zásadě stejné jako to, co dělá skvělého manažera. Ředitel tam ale zároveň má tu složku učení, kde na konci toho snažení jsou děti, které se něco naučí. Proto pedagogický lídr. Musí mít kontakt s dětmi a vědět, kam se vyvíjí moderní učitelství. Komunikuje neustále s rodiči, zve je k zapojení do věcí školy a dává si pozor na to, aby rodiče rozuměli tomu, kam škola směřuje a proč. Vším, co dělá, zajišťuje, aby se u něj ve škole každé dítě naučilo své maximum a bylo u toho spokojené.
Pokud bychom se ptali, které kompetence jsou pro ředitele školy v 21. století klíčové, pak by to byla především schopnost dát dohromady dobrý tým a společně s ním vytvořit ty nejlepší podmínky pro učení dětí. Ředitel musí umět také shánět prostředky a komunikovat se svým zřizovatelem o tom, co je ve škole potřeba. Měl by také umět vytvářet příležitosti pro svou školu i pro učitele, aby se vzdělávali a zdokonalovali osobně i jako tým. V tomto ohledu je to stejné jako ve firemním prostředí. Investovat do rozvoje zaměstnanců má mnoho pozitivních efektů. V tomto kontextu na žáky a spokojenost učitelů a jejich sebevědomí nebo na schopnost lépe přitahovat další talenty. A když už budou jednou odcházet, budou o to platnější na svém dalším působišti.
Martin Vohánka
podnikatel, filantrop