12. 3. 2025
Jak rozvíjet kreativitu?
Lucie Laitlová
Čeští studenti si podle průzkumů nevěří v kreativitě. Podle posledního průzkumu PISA prokázali třetí nejnižší míru sebedůvěry z 64 zúčastněných zemí. Přitom je na tvůrčí myšlení nahlíženo jako na jednu z klíčových kompetencí pro 21. století.

Foto: archiv Budějovice 2028
Umělecké vzdělávací programy nebo projekty zprostředkovávají mladému publiku aktivní komunikaci s uměním, díky kterému dochází k rozvoji kritického myšlení a tvořivosti, hledání souvislostí, tvorbě vlastního úsudku i schopnosti diskuze. Výhodou těchto programů je také vyšší zapojení jednotlivých studentů, neformální prostředí a posilování dalších kompetencí. Velmi pomáhají zlepšit celkové klima ve škole a přispívají k lepší spolupráci žáků a učitelů. Nová kulturní kompetence v rámci RVP předpokládá také spolupráci škol s kulturními organizacemi, které mohou do oblasti formálního vzdělávání přinést neotřelý inovativní přístup a předávat know-how, jak pracovat (nejen) s rozvojem kreativního myšlení.
Jak si takové programy a projekty představit? Podívejme se na některé konkrétní přístupy využívající techniky uměleckých a kreativních oborů. Programy mají formu profesionálně vedených zážitkových workshopů.

Foto: archiv DOX
Tanec a fyzika
Centrum choreografického rozvoje SE.S.T.A například vytvořilo program Škola tančí - rozhýbejme výuku. Cílem programu Škola tančí je osvojení školního učiva skrze tvořivý pohyb. Práce s celým tělem podporuje vlastní kreativitu, jedinečnost, kritické myšlení a vede k lepšímu porozumění sebe i ostatních. Rozhýbat lze různá témata jako třeba násobilku, průmyslovou revoluci, vyjmenovaná slova a další.
Výstižně shrnula přínos programu učitelka Lucie Vašíčková, ZŠ Montessori Polná:
„Téma Průmyslová revoluce znělo dětem nejprve velmi technicky a zdálo se jim tanečně těžko uchopitelné. Přesto se dětem brzy při tanci povedlo proměnit těžkou lokomotivu v páru, vznášet se jako balón nebo roztočit lodní šroub. Děti si uvědomily, že z průmyslové revoluce čerpá lidstvo dodnes. Díky tanci si děti zažily největší objevy a vynálezy té doby. Vymyslely vlastní užitečné stroje a každé z dětí bylo jeho nezaměnitelnou součástkou. Pozorovala jsem, jak díky hudbě a pohybu mohou děti objevovat samy sebe, umí se domluvit, sehrát, učí se ovládat, ale i tvořit a uskutečnit společnou myšlenku.“
Divadlo a historie
Divadelní techniky k uchopení historie používá projekt Vzdělávání Paměti národa. Například při workshopu Doma a jinde účastníci nejprve sledují prostřednictvím příběhů, dopisů a fotografií osud mladé dívky Evy v Československu 30. let., která je nucena uprchnout pod tlakem narůstajícího antisemitismu v zemi. V dobových reáliích se žáci postupně vžívají do rolí utečenců a ve zkráceném čase prožijí silný sugestivní zážitek uprchlictví. Díky dramatizaci události si uvědomí historické, společenské i osobní roviny komplikované životní události, posílí si sociální a emoční inteligenci, kritické myšlení, empatii a toleranci.
Design, příroda a kreativní myšlení
Cílem programu Co je vlastně design? od organizace Designéři dětem je představit rozmanité polohy designu, šité na míru různým předmětům formálního vzdělávání. Žáci se podívají se na probíranou látku v předmětu ŠVP nově, skrze techniky designu, designového a kritického myšlení, posílí si imaginaci, vizuální a mediální gramotnost a spolupráci.
Příběhy, výtvarné umění a rozvoj empatie
Posledním příkladem kreativního vzdělávání může být vzdělávací program Centra současného umění DOX s názvem Během příběhu. Zde je kladen důraz především na vlastní autentické příběhy účastníků. Metodika je inspirována mezinárodním projektem Narrative 4 využívajícím princip tzv. radikální empatie. Žáci vyprávějí příběhy „těch druhých“ tak, aby co nejvěrněji vystihli jejich podstatu. Prostřednictvím vyprávění se také učí, jak vystavět dobrý příběh, ale také jak naslouchat druhému. Účastníci si do workshopu přinesou buď své vlastní, osobní příběhy a témata nebo se mohou inspirovat aktuální výstavou v DOXu. Program prohlubuje sociálně-emoční dovednosti a propojuje oblast, literatury a výtvarného umění.
Zpětná vazba od studentky z Gymnázia Nymburk může být příkladem, jak vzdělávací programy propojují kompetence z různých oblastí. “Při workshopu člověk pozná stránku, mnohdy i tu velmi zranitelnou, někoho, koho třeba skoro ani nezná. Uvědomila jsem si, že všichni mají city, pocity, emoce, problémy a starosti. Výstava byla krásná, vyvolala ve mně intenzivní pocity, a to nejen úzkosti a úsměvu, ale přiměla mě také se zamyslet nad jednotlivými obrazy a emocemi autorů.”
Festival umění a kreativity ve vzdělávání: umění do škol
Inspirací do výuky může být pro pedagogy již pátý ročník Festivalu umění a kreativity ve vzdělávání FUK 2025, který se uskuteční ve dnech 4. až 16. dubna 2025 po celé České republice a zájemcům nabídne pestrou inspiraci, jak (se) učit uměním.