11. 2. 2025

Duševní pohoda dětí začíná bezpečím a podporou

Martina Viktorie Kopecká

V ostravském Centru Pant proběhne 27. února debata zaměřená na duševní zdraví dětí. Zeptali jsme se vystupujících řečníků na to, jak důležitou roli hraje v této oblasti škola ?

Martina Viktorie Kopecká, foto: archiv MVK

Škola je nejen „adresa, budova, třída“, ale zejména vztahový prostor, dílna a laboratoř, kde se děti vzdělávají, získávají povědomí o světě, o vztazích, ale také vyrůstají ve společenství (vrůstají do společenství), které je pro jejich duševní pohodu zásadní. Tato komunita, složená z vrstevníků, učitelů a dalších dospělých, je místem (a snad i zázemím), kde děti rozvíjejí sociální a emocionální dovednosti, jako je schopnost vyrovnávat se se stresem, budování zdravých vztahů a rozvoj sebedůvěry a zdravé odolnosti. Škola nabízí pestrý svět plný různých zkušeností, (kultur a pohledů), což dětem pomáhá lépe pochopit sebe i druhé. Vytvoření bezpečného a podpůrného prostředí, kde děti mohou otevřeně vyjadřovat své emoce, je klíčové pro jejich duševní pohodu. Zážitek rozvrhu, řádu, dodržování pravidel a tím pádem i určitá jistota dítě formují a pomáhají mu naučit se rozpoznávat limity. Učitelé a další pracovníci školy jsou často prvními, kdo zachytí známky duševního stresu a mohou nabídnout nejen odbornou, ale i lidskou podporu. Spolupráce mezi školou, rodinou a odborníky na duševní zdraví je nezbytná pro zajištění komplexní péče a stability, které vytvářejí podmínky pro harmonický vývoj dítěte. Podporu zasluhují všichni účastníci vzdělávacího procesu, žáci, učitelé, vychovatelé, rodiče, komunita.